Koiran kanssa hiihtoladuilla..mitä mieltä?

Täälläkään ei saa koiria viedä ladulle. Enkä kyllä tykkäisi jos niitä siellä tulisi vastaan. Sain koirakammon, kun kerran ihan lenkillä iso koira hyppäsi minua vasten ja omistaja ei edes pahoitellut asiaa. Ja laduilla tosiaan on hiihtämistä harjoittelevia lapsia.

Täälläkin on koirien vieminen laduille kiellettyä. En mä veisi, vaikka olisi sallittuakin. Täällä on sellaisia himohiihtäjiä, että ladut on vaarallisia paikkoja lapsillekin, saati sitten koiralle.

Täällä meidän läheisellä hiihtoladulla (kesäisin pururata) on ihan oma vuoronsa kerran viikossa vetohiihdolle. Eli samoilla laduilla menevät kuin kaikki muutkin. Mutta tosiaan vain omalla vuorollaan.

Riippuu ihan ladusta. Täällä Espoossa Leppävaaran nurkilla on latuja pururadoilla joihin ei ole koirilla asiaa ja sitten pelloilla yms mihin voi mennä koiran kanssa teoriassa. Muakin kiinnostaisi toi hiihtäminen koiran kanssa mutta en viitsi ottaa sitä riskiä että koira talloo ladut. Pk-seudulla on pari treenipaikkaa tuota varten mutta ne on aika kaukana meistä.

Koira kiskoo siis vaan pulkkaa (tai kiskoisi jos olisi lunta...)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Hmmm. Kuulostaa hankalalta...mut en tiä, mä en oikein välittäis katella koiria jotka juoksevat pyörän perässä..mut kai ne koirat sit tarttee sitä himoliikuntaa???? :whistle: :whistle: :whistle:

meillä kun nuo koirat ovat rekikoiria ja valjakkohommiin niitä on pienestä asti opetettu ja verissä on tuo vetäminen, niin kyllähän sitä mieluusti niiden kanssa tekee sitä, mihin ne ovat aikoinaan jalostettu. Ja meillä koirien kanssa kun pyöräillään, niin koirat juoksevat joko sivulla tai edessä vetämässä sitä pyörää... Ei siinä itse pahemmin polkea tarvi, enkä edes sitä vauhtia aina kykenisikään polkemaan...himoliikuntaa... noh...en nyt tuota himoliikunnaksi sanoisi, kun kolmena-neljänä päivänä viikossa vetopuuhia harrastellaan...pitää ne välilepopäivätkin koirillakin olla, jolloin vain kävellään rauhallisempia lenkkejä...

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Hmmm. Kuulostaa hankalalta...mut en tiä, mä en oikein välittäis katella koiria jotka juoksevat pyörän perässä..mut kai ne koirat sit tarttee sitä himoliikuntaa???? :whistle: :whistle: :whistle:

Esim meidän koira tarvitsee. Ihan turha kuvitellakaan että kävelylenkki narunperässä riittäisi, ihan sama kuinka pitkä. Koiran pitää päästä juoksemaan kunnolla, mieluiten vapaana mutta silloin kun se ei onnistu niin lähden fillarilenkille tai pistän valjaisiin ja pulkka perään jotta saa tosissaan tehdä fyysistä työtä.

Hei vaan kaikille teille jotka olette puolesta ja vastaan. Meilläpäin on mahdollisuus harrastaa ko. lajia 4 kertaa viikossa yleisillä laduilla ja meillä se on toiminut jo kohta 10 vuotta! Siis miksei toimisi muuallakin. Säännöt ovat selkeät: Koirahiihtäjät hiihtävät vain sallituilla laduilla ja SOVITTUUN AIKAAN! Tämä taas tarkoittaa sitä, että muut hiihtäjät tietävät, että tuolloin on ko. ladulla koirien vetohiihtoharjoitukset ja mikäli ns. tavan hiihtäjä siellä seassa hiihtelee hän hyväksyy koirat eikä huutele niille mitään. Koirilla on silloin oikeus olla ladulla ja jos jotakin tavan hiihtäjää häiritsee hän ei silloin ko. ladulle tule. Toinen seikka on se, että jätökset korjataa aina pois mikäli niitä tulee, niin latu-alueelta kuin paikoitusalueelta. Tiedoksenne, että 10 vuoden aikana tarve jätösten korjaukseen on ollut vain muutamia ja ladulla koiria käynyt monia kymmeniä.
Kolmas asia on että, mikäli ladulla on muita hiihtäjiä, heille huudetaan hyvissä ajoin, että LATUA jolloin hiihtäjällä on aikaa reagoida valjakon tuloon. Sitten vielä eräs tärkeä seikka, latua kuljetaan aina oikeaan kiertosuuntaan niin vältytään törmäyksiltä. Hyvin opetettu vetokoira osaa ohittaa hienosti olipa ohitettava koirahiihtäjä tai tavan hiihtäjä.
Jos joku haluaa lisätietoja lajista tai seuroista joissa tätä hienoa lajia harrastetaan käykääpä kurkistamassa www.vul.fi
Niin ja teille jotka ette lajista mitään tiedä, tiedoksenne, että tämä laji ei ole vain "koiranulkoilutusta" vaan tässä on mahdollisuus kilpailla aina MM-tasolla asti. Ensi viikolla on SM-kisat ja samana viikonloppuna Ruotsissa EM-kisat. Laji on täyttä urheilua niin koiralle kuin hiihtäjälle!

Malviina: Laduilla saa hiihtää koiran kanssa mikäli ko. ladulle on erikseen kysytty lupa kunnalta tai latun ylläpitäjältä. Avoimuudella saa paljon aikaan. Ilman lupaa hiihtelevät voivat saada kritiikkiä, koska tuolloin hiihtäminen ei ole mitenkään "kontrolloitua". Mutta kun rohkeasti käy kysymässä lupaa niin usein lupa jollekin ladulle irtoaa. Tietysti kannattaa sitten viedä ladulle infolappu ko. harjoittelusta jolloin muut hiihtäjät tietävät asiasta. Ja korjata ne mahdolliset jätökset pois. Mukavia hiihtohetkiä!

Täälläpäin on kai muutama vuoro viikossa kun koiravetoa harrastavat saa käydä laduilla, hieno harrastus jolle pitäisi anta lisää mahdollisuuksia. Mua ei häiritse, mä häiritsen hiihtäjää varmasti enemmän kävelemällä luistelu uralla.. :whistle:

Huomenna muuten tarkoitus käydä kisoja katsoo kun on tuossa lähellä :)

Tuossa nuo lähistön ladut eivät ole valaistuja, ni siellä ei oikein viitsi koirien kanssa mennä ku valoisaan aikaan..ni ei tarvi otsalampun valossa ajella. Mut saa nähä..oon kovasti koittanu etsiä yhden kyläyhdistyksen yhteystietoja, joka yllapitää tuota verkostoa, et sais heidän kans jutella asiasta...siihen asti ajellaan nyt joka toinen päivä...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Tuossa nuo lähistön ladut eivät ole valaistuja, ni siellä ei oikein viitsi koirien kanssa mennä ku valoisaan aikaan..ni ei tarvi otsalampun valossa ajella. Mut saa nähä..oon kovasti koittanu etsiä yhden kyläyhdistyksen yhteystietoja, joka yllapitää tuota verkostoa, et sais heidän kans jutella asiasta...siihen asti ajellaan nyt joka toinen päivä...
Kysäsepä Almasta, jos osaisivat neuvoa sopivan harrastuspaikan.

OIs kiva kuulla mielipiteitä hiihtäjiltä. Et mitä tykkäätte, jos koirien kanssa tullaan vastaan laduilla...?
olin tässä vasta hiihtämässä ja yks mies oli koiransa kanssa ladulla,hiihtämässä.kun menin tään miehen ja koiran ohi,koira rupes räkyttään mua kohti,hirviästi hyppi ja haukku! tämä koiran omistaja ei tehny mitään estääkseen tätä koiraa tulemasta mun melkein päälle,onneksi se ei päälle ihan päässy,mutta jouduin kinoksia kahlaten ohi menemään!! sillon niinku otti pikkasen pattiin,ku kovista vauhdeista jouduin kinoksia myöten meneen!! ja tää mies ei ollu milläskää!!!! tämä oli vain yksi esimerkki,tavallisesti koirat ei mua ladulla häiritse.

Alkuperäinen kirjoittaja hiihtäjätär:
OIs kiva kuulla mielipiteitä hiihtäjiltä. Et mitä tykkäätte, jos koirien kanssa tullaan vastaan laduilla...?
olin tässä vasta hiihtämässä ja yks mies oli koiransa kanssa ladulla,hiihtämässä.kun menin tään miehen ja koiran ohi,koira rupes räkyttään mua kohti,hirviästi hyppi ja haukku! tämä koiran omistaja ei tehny mitään estääkseen tätä koiraa tulemasta mun melkein päälle,onneksi se ei päälle ihan päässy,mutta jouduin kinoksia kahlaten ohi menemään!! sillon niinku otti pikkasen pattiin,ku kovista vauhdeista jouduin kinoksia myöten meneen!! ja tää mies ei ollu milläskää!!!! tämä oli vain yksi esimerkki,tavallisesti koirat ei mua ladulla häiritse.
Ap:llä on malamuutteja ja malamuutit ei juurikaan hauku. Ne taitaa olla koirarotujen yksi hiljaisimmista. Ja kun malamuutti vetää, se vetää eikä ole kiinnostunut ympäristöstään. Se suorittaa sille annettua tehtävää (= vetämistä). Meidän muutti saattaa tervehtiä iloisesti koirakamujaan normaalilla iltalenkillä, tutustua uusiin ihmisiin jne, mutta jos sillä on vetovaljaat ja pulkka perässä, se ei näe eikä kuule ketään muuta kuin minut. Koska sillä on tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kysäsepä Almasta, jos osaisivat neuvoa sopivan harrastuspaikan.

Täytyykin kysäistä, josko heillä ois tietoa.. ollaan kuitenkin ainoat muutti-immeiset täällä päin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ap:llä on malamuutteja ja malamuutit ei juurikaan hauku. Ne taitaa olla koirarotujen yksi hiljaisimmista. Ja kun malamuutti vetää, se vetää eikä ole kiinnostunut ympäristöstään. Se suorittaa sille annettua tehtävää (= vetämistä). Meidän muutti saattaa tervehtiä iloisesti koirakamujaan normaalilla iltalenkillä, tutustua uusiin ihmisiin jne, mutta jos sillä on vetovaljaat ja pulkka perässä, se ei näe eikä kuule ketään muuta kuin minut. Koska sillä on tehtävä.

Tuo on hyvin sanottu...Ja meillä koirat eivät hauku ollenkaan... joskus jodlauksen päättää vanhempi koira muutamalla epämääräisellä haukahduksen tapaisella...

Tuo on hyvin sanottu...Ja meillä koirat eivät hauku ollenkaan... joskus jodlauksen päättää vanhempi koira muutamalla epämääräisellä haukahduksen tapaisella...
Meillä on puudeli tottunut saamaan viimeisen palan aamiaisleivästäni ja joskus epähuomiossa syön koko leivän. Kun pistän viimeisen palan suuhuni, muutti haukahtaa. Ja me ihmiset pompataan metri keittiöntuolista ylös :D Myös pölynimurille tuo haukkuu. Ja virpomisvitsoille.

aivan,sanoinkin ettei mua yleensä koirat ladulla häiritse!! =)
Ymmärsin =) Mä en vie meidän muuttia ladulle, koska en ole opettanut sitä vetämään hiihtäjää. Mutta se vetää kyllä pulkassa ja pulkan kanssa taas ei olla ladulla. Mutta halusin vain tuoda esiin sen asian, että kun malamuutti vetää, se ei tosiaankaan ala räksyttää vastaantulijoille. Koska sillä ei ole vetäessään pienintäkään mielenkiintoa mihinkään muuhun kuin siihen sille annettuun tehtävään eli vetämiseen =)

Yhteistyössä