Koiran käyttäytymistä ymmärtävät ohoi! Koiran eroahdistuksesta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Koirallinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Koirallinen"

Vieras
Heissan!

Mulla on nyt 6kk. koiranpentu. Koira on nyt murkkuuntunut käytökseltään.
Ennen pystyin jättämään koiran huoletta yksikseen joka paikkaan. Koira otti tosi rennosti, eikä hätäillyt yhtään. Jäi kiltisti lelujensa kanssa puuhailemaan ja ihan kiltisti on ollut yksikseen.

Nykyään koira ravaa minun perässä koko ajan. Kun teen lähtöä, se alkaa läähättämään ja hätäilemään.
Missä meni vikaan, vai onko tämä jokin ohimenevä vaihe koiran elämässä, mikä häviää aikuistumisen myötä?

Yksin ollessaan koira tekee ihan järkyttävää tuhoa. Rikkoo kaiken, minkä irti saa. Kun palaan kotiin, koira on läähättäen vastassa. :( Olen joutunut rajaamaan koiran oleilutilan minimiin ja silti se aina löytää jotain mitä rikkoa.

Meillä ei auttanut kuin aika. Koira pisti järjestelmällisesti kämpän remonttiin ja koitti jopa kaivautua ulos seinän läpi mun perään. Jouduin sitten hankkimaan työn johon pystyin ottamaan koiran mukaan. Kaksi vuotta se kulki mun kanssa ja sitten eräänä kauniina päivänä se vissiin päätti että hänestä on tullut aikuinen ja sen jälkeen pystyin jättämään sen kotiin ilman tuhoja.

[QUOTE="Koirallinen";26646851]Heissan!

Mulla on nyt 6kk. koiranpentu. Koira on nyt murkkuuntunut käytökseltään.
Ennen pystyin jättämään koiran huoletta yksikseen joka paikkaan. Koira otti tosi rennosti, eikä hätäillyt yhtään. Jäi kiltisti lelujensa kanssa puuhailemaan ja ihan kiltisti on ollut yksikseen.

Nykyään koira ravaa minun perässä koko ajan. Kun teen lähtöä, se alkaa läähättämään ja hätäilemään.
Missä meni vikaan, vai onko tämä jokin ohimenevä vaihe koiran elämässä, mikä häviää aikuistumisen myötä?

Yksin ollessaan koira tekee ihan järkyttävää tuhoa. Rikkoo kaiken, minkä irti saa. Kun palaan kotiin, koira on läähättäen vastassa. :( Olen joutunut rajaamaan koiran oleilutilan minimiin ja silti se aina löytää jotain mitä rikkoa.[/QUOTE]

Oletko opettanut yksinoloa aiemmin ihan kunnolla, vai vaan yksinkertaisesti jättänyt koiran yksin lähtiessäsi? Jos olet opettanut, kerro tarkemmin millä keinoilla. Siitä voi olla apua tätä hommaa tulkitessa.

Voi olla että on joku ohimenevä homma, mutta minä jatkaisin nyt ehdottomasti ihan alusta asti näitä yksinoloharjoituksia. Mutta tuo rikkominen, läähätys, etc on kyllä paniikinomaista koirilla yleensä, eli hätä ja huoli tulee kun mamma lähtee muualle. Ootko kokeillu DAP haihduttimia? Nekin voi auttaa.

Meillä jouduttiin käyttämään kuonokoppaa noin puoli vuotta. Samalla harjoiteltiin yksinoloa myös pienissä pätkissä (5-10 min kerrallaan) ja kehuttiin kovasti aina kun tultiin takaisin. Puolen vuoden kuonokoppajakson (oli silloin vuoden vanha) jälkeen ei ole mitään pureskeltu, koira nyt 9-vuotias :)

yksinoloharjoituksia: alussa yksin keittiön tms. oven takana sekunnin. Siitä pikku hiljaa pidennät aikaa, kun ottaa siellä rennosti. Itse taisin opettaa olemaan yksin keittiössä 30min ennen kuin aloitin saman alusta, mutta poistumalla ulko-ovesta. Tärkeää on tehdä lähdöstä ja paluusta neutraaleja (ei koiran lellimistä tai muuta liiallista aktivoimista). Meillä tuhjottiin tätä ennen vaikka ja mitä?

Saako koira riittävästi liikuntaa ja rodunomaista toimintaa??

Alkuperäinen kirjoittaja treeniä ja liikuntaa;26646987:
yksinoloharjoituksia: alussa yksin keittiön tms. oven takana sekunnin. Siitä pikku hiljaa pidennät aikaa, kun ottaa siellä rennosti. Itse taisin opettaa olemaan yksin keittiössä 30min ennen kuin aloitin saman alusta, mutta poistumalla ulko-ovesta. Tärkeää on tehdä lähdöstä ja paluusta neutraaleja (ei koiran lellimistä tai muuta liiallista aktivoimista). Meillä tuhjottiin tätä ennen vaikka ja mitä?

Saako koira riittävästi liikuntaa ja rodunomaista toimintaa??

siis meillä tuhottiin tätä ennen vaikka ja mitä!

kuinka koira muuten käyttäytyy sun seurassa? onko dominoiva yms.? arka? minkälainen luonne siis? :)

yksinoloharjoittelut vaan alusta asti, ihan siitä että otat takin naulakosta ja laitatkin sen takaisin, samoiten esim. moni koira tunnistaa lähdön siitä kun otat avaimet käteen.. yritä myös itse ottaa rennosti kun oot lähdössä äläkä hössötä tai kyttää koiraa, edes sivusilmällä :D

seuraako koira muuten sinua vai vaan kun oot poistumassa kotoa?

älä anna koiran seurata sinua koko aikaa joka paikkaan.. laita ovia kiinni mennessäsi, tämä myös auttaa yksinoloharjoittelua ja joskus kun kävelet ja koira seuraa sinua, käänny ja murahda koiralle eli kiellä seuraamasta..

myös liikunta on kaiken a ja o..

minkälaista liikuntaa saa aamusin? myös liiallinen liikuttaminen ennen kotoa poistumista saattaa jättää kierrokset päälle! varsinkin jos jätät paljon aktiviteettia koiralle päiväksi, kun lelut ei enää kiinnosta, alkaa muut kielletyt tavarat kiinnostamaan ja näin siis syntyy myös tuhoa!

eli jos ennen poistumista on reipasta liikuttamista, muista odottaa tarpeeksi kauan, jotta koira rauhoittuu! jos liikutat aamulla, anna ruoka vasta liikunnan jälkeen, eli koira saa palkan liikunnastaan ja tämän jälkeen väsyy nukkumaan herkemmin ;)

yleensä eroahdistunut koira ei mun mielestä tuhoa, vaan paskoo lattialle ja kusee, läähättää, haukkuu, pyörii ympyrää koko ajan yksinollessaan, mutta jokainenhan on tietty oma tapauksensa.. en siis yleistä :) toki voi siis tuhotakkin ahdistuksissaan..

siitä tulikin mieleen, repiikö sun vaatteita ja sun tavaroitasi? vai yleensäkkin kaikkea?

aika usein koira jolla ei oo kaikki pelisäännöt ihan selvillä, tuhoaa.. näin oli meillä aikanaan..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä