koiran ottaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
mulla on ollu koiran ottaminen ajatuksena jo kauan,mut oon suunnitellu et otan vasta ens kesänä kun talo valmis. nyt kuitenkin tullu sellanen olo et jos ottaiskin jo nyt.. mul on vaan 5tuntisia työpäiviä ja poikakin on jo 2,5vuotias eikä enää ihan vauva. ollaan myös muutettu rivariin mikä helpottaa ulkoilua kun voi vaan oven avata jos näyttää siltä.. rahatilannekin olis tarpeeks hyvä ja kokemustakin koirista on. kaipaisin seuraa ja sisältöä päiviini ja jonkun motivoijan lenkille lähtemiseen.. mut kuitenkin epäilyttää et onko viel hyvä aika kun on toi raksaprojekti ja kaikkee..
mitä te olette mieltä? (juu varmaan hankala sanoa,mut kysyn silti :D )

Otettiin koira kun vauva oli puoli vuotias. Ja todella hyvin ovat, sekä lapsi että koira, toisiinsa tottuneet. Koira ymmärtää että lasta ei saa töniä jne. aikuisia kohtaan tuo meidän pentu osaa hyvinkin villi ja yrittää leikkiä, kuten myös parivuotiaita lapsia kohtaan. Mutta koskaan en olisi uskonut sen käyttäytyvän noin hyvin vauvan kanssa.
Ja olin äitiyslomalla kun pentu tuli taloon, niin ei joutunut yksin olemaan.

Meidän koira oli parivuotias kun lapsi syntyi ja hyvin on mennyt. Oma aidattu piha on, joten koira voi itse tehdä tarpeensa yksinään, jos on ollut vauvan kanssa hässäkkää.

Nyt on remonttia meneillään (putket ym) ja kyllä täytyy sanoa, että hermoja raastaa ja koiran huomioiminen on jäänyt häpeäkseni vähemmälle. Yllättävän ressaavaa hommaa tuo remonttijuttu. Että ehkä odottaisin sen taloprojektin yli. Alussa kun on koirankin kanssa kaikkea häslinkiä enemmän.Saa sitten rauhassa huomioida koiravauvaa kun "talovauva" ei vaadi niin paljon...

Meille koirat ovat tuleet sellaisena hetkenä, jolloin minä olen pystynyt takaamaan niille riittävän virikkeellisen elämän. En tarkoita nyt lenkkejä ja yksinoloaikaa vaan sitä, mitä koira ehkä eniten tarvitsee, eli aivojumppaa harrastusten muodossa.

Kun koiralle tuli ikää niin paljon, ettei sen kanssa päässyt enää entiseen malliin harrastamaan ja oli aika päästää mamma eläkkeelle, aloin harkita seuraavaa koiraa. Sopivan koiran löydettyäni sen otin.
Kun tämä nuorempi koira tuli 1,5 vuoden ikään ja saavutettuaan jo jonkin aikaa sitten ensimmäisen koulutustunnuksensa (ja sm-kisatkin oltiin käyty läpi), halusin ottaa lisää haastetta ja tarjosin kodin ongelmakoiralle. Näin meillä elettiin sitten 3 koiran ja 2 kissan kanssa. Mamman tahti hidastui ja lopulta vihreät niityt kutsuivat. Tämän jälkeen oli taas aika treenata täysillä ja tuottaa tälle 1,5 vuotiaalle toinen koulutustunnus. Ongelmakoiraakin on koulittu ja sen kanssa arki sujuu hienosti. Silläkin on nyt jo viittä vajaa koulutustunnus takataskussa.

Seuraavaksi on aika tehdä perheenlisäystä ihmislapsen muodossa. Tällöin harrastaminen koirien kanssa hiljenee hetkeksi (synnytyksen jälkeen 2-4 kk) mutta ei toki lopu. Lisää koiria en lähtisi ottamaan, kuin vasta silloin, kun perheen nuorin lapsi on 3.

Ei se asunto määrittele aikaa, milloin ottaa koira. Koiraahan kuitenkin lenkitetään ulkona, ei sisällä. Eikä se taloudellinen tilannekaan, jos vain osaa asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Olen ollut toimeentulotuen asiakaskin tässä välissä ja hyvin ovat eläimet lääkärikuluineen hengissä pysyneet. Omat voimavarat ja taidot sen enempi määrittelevät.

Onko sinulla aikaa, vaivaa ja kiinnostusta harrastaa koirasi kanssa? Jos koiralla ilmenee ongelmakäytöstä, jaksatko paneutua sen poistoon, joka saattaa olla hyvinkin aikaa vievää puuhaa. Oletko varmasti valmis kouluttamaan koiraa seuraavan vuoden tiiviisti, jotta saat siirä yhteiskuntakelpoisen?

Mikäli olet kaikkea tätä, ota koira. Mikäli et, harkitse vielä.

kyllä henkisesti olen ollut valmis jo kauan ja kokemusta tosiaan on ennestään. että ehkä meille sitten se koiravauva tulee kunhan sopiva löytyy :) etsinnät alkavat nyt :)
kiitos vastanneille! :flower:

Itse otin hetken mielijohteesta oman mielenrauhan säilyttämiseksi.
Muutimme asumaan pakosta korpeen ja viikon siellä asuttuani tuntui, etten selviä päiviä yksin ilman seuraa.
Olin toki himoinnut koiraa lemmikiksi jo pienestä pitäen ja allergisesta kodista pois päästyäni sitten hommasin kun tuolloin tuntui siltä, että ei pää kestä yksinoloa viikosta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja koiraperhe:
Meille koirat ovat tuleet sellaisena hetkenä, jolloin minä olen pystynyt takaamaan niille riittävän virikkeellisen elämän. En tarkoita nyt lenkkejä ja yksinoloaikaa vaan sitä, mitä koira ehkä eniten tarvitsee, eli aivojumppaa harrastusten muodossa.

Kun koiralle tuli ikää niin paljon, ettei sen kanssa päässyt enää entiseen malliin harrastamaan ja oli aika päästää mamma eläkkeelle, aloin harkita seuraavaa koiraa. Sopivan koiran löydettyäni sen otin.
Kun tämä nuorempi koira tuli 1,5 vuoden ikään ja saavutettuaan jo jonkin aikaa sitten ensimmäisen koulutustunnuksensa (ja sm-kisatkin oltiin käyty läpi), halusin ottaa lisää haastetta ja tarjosin kodin ongelmakoiralle. Näin meillä elettiin sitten 3 koiran ja 2 kissan kanssa. Mamman tahti hidastui ja lopulta vihreät niityt kutsuivat. Tämän jälkeen oli taas aika treenata täysillä ja tuottaa tälle 1,5 vuotiaalle toinen koulutustunnus. Ongelmakoiraakin on koulittu ja sen kanssa arki sujuu hienosti. Silläkin on nyt jo viittä vajaa koulutustunnus takataskussa.

Seuraavaksi on aika tehdä perheenlisäystä ihmislapsen muodossa. Tällöin harrastaminen koirien kanssa hiljenee hetkeksi (synnytyksen jälkeen 2-4 kk) mutta ei toki lopu. Lisää koiria en lähtisi ottamaan, kuin vasta silloin, kun perheen nuorin lapsi on 3.

Ei se asunto määrittele aikaa, milloin ottaa koira. Koiraahan kuitenkin lenkitetään ulkona, ei sisällä. Eikä se taloudellinen tilannekaan, jos vain osaa asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Olen ollut toimeentulotuen asiakaskin tässä välissä ja hyvin ovat eläimet lääkärikuluineen hengissä pysyneet. Omat voimavarat ja taidot sen enempi määrittelevät.

Onko sinulla aikaa, vaivaa ja kiinnostusta harrastaa koirasi kanssa? Jos koiralla ilmenee ongelmakäytöstä, jaksatko paneutua sen poistoon, joka saattaa olla hyvinkin aikaa vievää puuhaa. Oletko varmasti valmis kouluttamaan koiraa seuraavan vuoden tiiviisti, jotta saat siirä yhteiskuntakelpoisen?

Mikäli olet kaikkea tätä, ota koira. Mikäli et, harkitse vielä.

millainen tuo kouultustunnus on?mitä sihen pitää osata tms?

Meille tuli huhtikuussa koiranpentu, sillon meidän lapset oli tasan 3v ja 1v. Oli hyvä, että kuopus just lähti käveleen, huomas, että koira hyppi paljon enemmän päälle ym. kun konttas.

Yllättävän hienosti on menny, rankinta oli se, että sai opetettua täysin sisäsiistiksi. Kuitenkin kun piti kattoa, että ei sitten pienempi sillä pissalla mene läträän. Mutta ihan kivasti meni, kun ite oon kotona niin seurailin sitten vaan kahden sijasta kolmea.

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
kyllä henkisesti olen ollut valmis jo kauan ja kokemusta tosiaan on ennestään. että ehkä meille sitten se koiravauva tulee kunhan sopiva löytyy :) etsinnät alkavat nyt :)
kiitos vastanneille! :flower:

Niin SINÄ olet valmis, mutta entäs miehesi?

mulla on ollu koiran ottaminen ajatuksena jo kauan,mut oon suunnitellu et otan vasta ens kesänä kun talo valmis. nyt kuitenkin tullu sellanen olo et jos ottaiskin jo nyt.. mul on vaan 5tuntisia työpäiviä ja poikakin on jo 2,5vuotias eikä enää ihan vauva. ollaan myös muutettu rivariin mikä helpottaa ulkoilua kun voi vaan oven avata jos näyttää siltä.. rahatilannekin olis tarpeeks hyvä ja kokemustakin koirista on. kaipaisin seuraa ja sisältöä päiviini ja jonkun motivoijan lenkille lähtemiseen.. mut kuitenkin epäilyttää et onko viel hyvä aika kun on toi raksaprojekti ja kaikkee..

Varaudu tuhoihin, kun koira yksin päivällä kotona. Pentukoirat puree kaiken..

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

Varaudu tuhoihin, kun koira yksin päivällä kotona. Pentukoirat puree kaiken..

olen tietoinen et näinkin voi olla. aiemmat pennut ei kyl oo tuhonnu mitää :o :)

koira tulee mulle,ei mun miehelle. koira on yksin mun vastuulla. mies on hyväksyntänsä antanu.

Huh, mitä perhe-elämää, enpä ole tälläisestä järjestelystä kuullutkaan ja yhdessä elätte?
Muista sitten krapula-aamunasi, että olet yksin vastuussa koirasta ja sen aamulenkistä, jos kerran koira ei ole miehesi vastuulla, silloin hänen ei tarvitse sitä ikinä ulkoiluttaa! Ja rivitalon takapiha ei ole koiran lenkkiä tai ulkoiluttamista!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
koira tulee mulle,ei mun miehelle. koira on yksin mun vastuulla. mies on hyväksyntänsä antanu.

Huh, mitä perhe-elämää, enpä ole tälläisestä järjestelystä kuullutkaan ja yhdessä elätte?
Muista sitten krapula-aamunasi, että olet yksin vastuussa koirasta ja sen aamulenkistä, jos kerran koira ei ole miehesi vastuulla, silloin hänen ei tarvitse sitä ikinä ulkoiluttaa! Ja rivitalon takapiha ei ole koiran lenkkiä tai ulkoiluttamista!!!!!

älä jaksa.

Entä, onko mies aamuisin kokona kun käytät koiraa lenkillä vai onko lapsi herätettävä ja otettava mukaan? Entä illalla?

voin päästää koiran aamupissalle pihaan

Minä taas haluan pitää takapihan vain poikkeustilanteiden pissapaikkana. Jos koiralla on keskellä yötä kova hätä pihalle (erittäin harvoin !) enkä ehdi pukea itseäni niin nopeasti, avaan oven. Tämä siksi että pihaa voisi käyttää muuhunkin oleskeluun. Lapset kuitenkin istuvat nurmikolla ja laittavat siihen vilttejä.

voin päästää koiran aamupissalle pihaan ja käyttää lenkillä pojan herättyä ennen töihin menoa :) mies ei oo koskaan kotona.

Olen minäkin kyllä sitä mieltä, että koira on koko perheen juttu ja kaikkien aikuisten on siihen sitouduttava. Jos mies ei ole koskaan kotona ja koira on vaan sun vastuulla, käy homma varmasti raskaaksi ainakin pentuvaiheessa. Jos olisin kasvattaja, en tiedä myisinkö koiraa tuollaisessa tilanteessa olevaan perheeseen.

Sori, kun jaksoin paasata...

Alkuperäinen kirjoittaja matonen:
Sulla on aikasemman alotukses mukaan nyt jo voimat aika piipussa, miksi vielä koiran ottaisit lisävaivoiks?

Peesi. Kannattaako itseään vetää ihan piippuun? Koirat on ihania ja lastenkin kannalta on hyvä, jos on elukoita, mutta ehkä taimaus ei ole ihan kohdillaan. Jos olet yksin vastuussa kodista (sanoit, että mies ei ole koskaan kotona) ja talonrakennus tulossa, en kyllä ottaisi koiraa ihan itseni vuoksi just nyt.

Odota taloprojektin yli ja vaikka siihen kun lapset on kouluiässä. Niistä on sitten lenkitysapua ja muutenkin koiranhoito vois olla isommille lapsille hyvä vastuuhaaste.

koiran voi opettaa siihen et se ei pääse pissalle heti ku silmät aukee omistajalla. tarkotin tolla ulkopissatuksella lähinnä pentuaikaa.. :)

Koiratkin on persoonia, niin kun lapsetkin. Ei voi tietää, millanen koiravauvasta kasvaa. Meillä toinen koira nukkuis puoleen päivään, toinen haluaa pissalle heti kaheksalta. Ja samaa rotua ovat. Voi olla yliherkkyyksiä ja erikoisruokavalioita, ääniarkuutta, ylivilkkautta jne. Ehkä kannattais miettiä vielä, kun lapsikin on noin pieni.

onpas tullu negatiivista kommenttia :/
haluan painottaa et tiedän et mulla on resursseja ottaa ja hoitaa koira ja tiedän ja tunnen vastuuni. mietin vaan ajankohtaa. itse olin eskari-ikänen kun meille eka koira tuli. mä kaipaan hulluna päiviini sisältöä,(lenkki)kaveria,tekemistä jne. mulla on laaja tukiverkosto tän koirajutunkin kanssa,että tarvittaessa saan kyllä apua.
vaikka tässä suunnittelisin mun miehen kanssa tätä,niin ei siitä ole apua kun se ei koskaan ole kotona. mitä jos olisin yh,eikö kennelit sillon myöntäis mulle koiraa?? (aiempaan tekstiin viitaten)
kuulostaa tylyltä,mutta rakentaminen on miehen projekti,me ei sinne työmaalle molemmat mahduta ja mä haluan elämääni oman "projektin" ja oon niin kauan ollu ilman koiraa,et pnetukuume on valtava =)
tuleepa sekavaa tekstiä näin aamusta :headwall: ääähhh..... :|

Yhteistyössä