Koiran rokotukset 2 v. välein Kennelliiton mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Ajattelinpa tämän itselleni uutena asiana paljastuneen tiedon laittaa eteenpäin.

Meillä ainakin eläinlääkäri merkkaa rokotustodistukseen 4-rokotteen kohdalle, että on voimassa vuoden, rabies 2 v. Kennelliiton rokotusmääräysten mukaan koiralle ei kuitenkaan tarvitse antaa tuota nelosrokotetta, vaan pelkkä penikkatauti sekä raivotauti riittävät. Ne ovat molemmat tehosteena yli vuoden vanhalla koiralla voimassa 2 vuotta. Tieto löytyy kennelliiton sivuilta lomakkeet ja säännöt > näyttelyt > "rokotus ja typistys" . Äsken itse soitin kennelliittoon varmistaakseni, että olen ymmärtänyt asian oikein.

Itse en haluaisi turhaan rokotella koiriani, eli nyt mennään kisoihin tuolla vuosi sitten toukokuussa otetulla rokotteella ja vasta ensi keväänä uudet piikit. Jenkeissä rokotusväli samoilla aineilla onkin jo venytetty 3 vuoteen rokotuksesta aiheutuvien riskien vähentämiseksi.

Joo olen kuullut että on eläinlääkärikohtaisia eroja :headwall: :headwall: Olen sitten tullut tässä parina ylimääräisenä kertana rahastetuksi, ja on muillekin ell merkinnyt rokotusväliksi korttiin 1 v. ja siksi ajattelin tehdä täällä asiaa selväksi toisille "huijatuille".

Meillä oli suositus 1v. väliä neloisrokotteella silloin kun olin koulussa ja alueella pyöri parhaimmillaan n. 100 koiraa ympäri suomea. Eli tuon 3 vuoden ajan saivat joka vuosi piikin. Mutta nyt kun on koulut käyty niin rokotan koirani 2v. välein. Tosin mietiskelen nyt että rokotanko tuota vanhuskoiraa enää ollenkaan kun on vain kotosalla ja asumme alueella jossa ei muita koiria liiku.

Yhteistyössä