Koiran ulkoilutus lapsen/lasten kanssa, vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Nyt on käynyt tosi hankalaksi tuo koiran ulkoiluttaminen... mies on vuorotöissä ja päivävuoron aikana en välttämättä käy ollenkaan koiran kanssa, mutta iltavuoron aikana on pakko käydä.

Meidän 2-v ei istu enää rattaissa hetkeäkään paikallaa ja asuinympäristössä melko vilkasta liikennettä, että en oikein uskaltaisi antaa kävelläkään (ja varsinkin, kun ei ikinä tiedä miten pitkälle jaksaa kävellä...). Lyhyet lenkit koiran kanssa ovat yhtä tappelua ja koira raukkakin on jo oppinut tekemään tarpeet heti ja kääntymään takaisin.

Lisäksi meille on tulossa toinen lapsi, mitenkähän sitten homman hoitaisi?

Asumme kyllä rivitalossa, mutta koiralle on opetettu, että pihaan ei tarpeita tehdä. Hätätilanteessa kai voisi opettaa sen käymään omalla takapihalla, mutta ei sekään kivalta tunnu.

Mulla on ollut sama ongelma. Meidän rattaissa on ne valjaat ettei niistä pääse nousemaan, joten sidon pojun siihen ja sit mentiin. Toinen ongelma on se, että meidän koira vetää aika paljon ja rattaiden kanssa on aika hankalaa....
:wave:

kiitos vastauksista!

meidänkin rattaissa on kyllä valjaat, mutta ensinnäkin tuo 2-v pääsee niistä aika ketterästi irti ja toiseksi huuta kuin palosireeni, jos ne laittaa päälle, en oikein kehtaa niinkään kulkea...

hmm... onnistuiskohan valjastaminen :kieh: mutta saattais vahingossa kiskaista väärästä hihnasta jos koira vetää...

Meillä taisteltiin aluksi rattaan valjaiden laitosta, mutta pidin pintani enkä antanut periksi.... :\| Muutama kerta huudettiin, mutta nyt valjaiden laitto on itsestään selvyys.

Meillä on rottweiler, johon jostain syystä on periytynyt metsästysvietti. Tyttö on 2-vuotias. Rattaiden kanssa periaatteessa onnistuisi, mutta kun tuo koira saattaa sännätä pupun tai oravan perään, niin en uskalla ottaa riskiä rattaiden kaatumisesta. Niinpä tyttö kävelee itse (on reipas kävelijä, joten ei tuota ongelmia). Autoteiden lähellä ja niitä ylitettäessä tyttö on kädessä kiinni ja muualla saa juoksennella vapaasti. Toimii, ja tyttö antaa koiran tehdä tarpeensa rauhassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 21:01 MaksimusMuksimus kirjoitti:
Mulla on ollut sama ongelma. Meidän rattaissa on ne valjaat ettei niistä pääse nousemaan, joten sidon pojun siihen ja sit mentiin. Toinen ongelma on se, että meidän koira vetää aika paljon ja rattaiden kanssa on aika hankalaa....

Kannattaa kokeilla kuonovaljaita koiralla! Meillä lapukka joka vetää ihan kamalasti ja ne toi meille avun! Ovat sellaiset jotka laitetaan kuonon ympärille ja kun koira yrittää vetää, niin pää kääntyy sivulle, joten koira ei kertakaikkiaan pysty vetämään :) Meillä yksi lapsi ja toinen tulossa ja mikään muu ei auta kun turvavyöt rattaissa... Ensin koiran kans kävely ja sitten vasta lapsi saa mennä itse!
Noi kuonovaljaat auttoi meillä siihenkin et koira oppi kulkeen vaunujen vierellä tosi nätisti! Eikä pysty tekeen äkkisyöksyjä minnekään!

Kuonovaljaat ei paljoa maksa, mut olen huomannut et kaikki eläinkaupat ei tiedä niiden olemassa olosta... Liekö sit kuitenkin niin uus juttu...?

[/quote]

Kannattaa kokeilla kuonovaljaita koiralla! Meillä lapukka joka vetää ihan kamalasti ja ne toi meille avun! Ovat sellaiset jotka laitetaan kuonon ympärille ja kun koira yrittää vetää, niin pää kääntyy sivulle, joten koira ei kertakaikkiaan pysty vetämään :) Meillä yksi lapsi ja toinen tulossa ja mikään muu ei auta kun turvavyöt rattaissa... Ensin koiran kans kävely ja sitten vasta lapsi saa mennä itse!
Noi kuonovaljaat auttoi meillä siihenkin et koira oppi kulkeen vaunujen vierellä tosi nätisti! Eikä pysty tekeen äkkisyöksyjä minnekään!

Kuonovaljaat ei paljoa maksa, mut olen huomannut et kaikki eläinkaupat ei tiedä niiden olemassa olosta... Liekö sit kuitenkin niin uus juttu...?
[/quote]

Mulla on sellainen käsitys että sitä vetämisenestopantaa ei ole tarkoitettu kuin tilapäiseen käyttöön eikä sitä kuuluu vakituiseen käyttää. Tästä pitää ottaa selvää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 13:10 Nanna81 kirjoitti:
maltillisella koulutuksellakin saa vetämisen loppumaan, tarvitaan vaa pirusti hermoja :D

miten olis polkupyörä lapselle?

Ei ole onnistunut meillä kolmessa vuodessa... Mies on ainut kellä koira ei aina vedä, mutta muuten on toivoton tapaus ja kun kyselimme koirakoulusta niin sanoivat että kaikki koirat eivät älyä lopettaa vetämistä, että se siitä...

Ei me olla kuultu et olis kuonovaljaat vaan tilapäiseen käyttöön... Miksköhän? Kyllä mä niitä joka päivä olen käyttänyt eikä ongelmia ole ollut!

Yhteistyössä