koirankoulutusasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miuku"

Vieras
miten saan opetettua koiralle,että kaikkia vastaantulevia ja yleensäkkin näköpiirissä olevia koiria EI tarvitse haukkua?koira on vasta pentu,mutta kävelyllä ollessa koiran nähdessään hyppii ja riuhtoo kohti vastaantulevaa koiraa ja haukkuu!!RASITTAVAA!!eli neuvoja kaipaan kipeästi!kiitos!

tuire kaimion pennun kasvatus on hyvä perusopus, kannattaa hankkia.
http://wsoy.fi/yk/products/show?isbn10=951-0-26816-X

Me tehdään niin, että kiinnitetään hyvissä ajoin oman koiran huomio muuhun, esim namipalaan ja sen avulla mennään ohi. Tämä toimi vasta isompana, penturiehakkuuteen ei meillä aittanut mikään ;)

Keskittää koiran huomio muuhun kuin vastaantuleviin. Itse olen lenkkeillessä lähtenyt toisinaan hölkkäämään koiran kanssa ja tällöin koira on ollut välittämättä vastaantulijasta. Tämä keino ei välttämättä ole kumminkaan hyvä vastaantulijan kannalta. Toinen keino on istuttaa koira ja käydä koiran eteen seisomaan (näköesteeksi) ja odottaa, että toinen koira omistajineen menee ohi ja sitten palkitaan. Ja myös tuo namipalaan huomion kiinnittäminen toimii meillä toisinaan. Mutta sitten jos ei satukaan olemaan mitään taskussa, niin olen käyttänyt noita kahta muuta. Toki tuossa istuttamisessakin on hyvä olla namipala, jolla pitää koiran huomio muussa kuin vastaantulevissa.

Ei kannata ainakaan tehdä liian isoa numeroa vastaantulijoista, kuten vetää koira kiinni itseesi tai pysähtyä ja odottaa, että vastaantuleva menee ohi tms. Koira nimittäin luulee, että vastaantulijoissa on jotain hämärää ja niitä pitää pelätä (kun omistajakin pelkää), mikä taas johtaa räyhäämiseen (suojeluvaisto omistajaa kohtaan). Mä tein tämän virheen ja siitä tuli ongelma. Ongelman olen saanut suurinpiirtein korjattua, kun olen pitänyt hihnan löysällä (vaikka aluksi pelkäsinkin, että koira hyppää auton eteen) ja jatkanut vain matkaa ohikulkijoista välittämättä. Ja kiellän ajoissa, jos huomaan koiran kiinnittävän liiaksi huomiota vastaantulevaan.

Yhteistyössä