Koiranpennulla liian kova vahtivietti? Ja vanhemman koiran paimentaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kyseessä siis pentu jolla ikää 3kk ja 2vko näin tarkalleen.
Omaa todella vahvan "vahti" vietin. On todella rohkea ehkä vähän liiankin.
Esimerkiksi tänään oltiin jälleen metsässä jossa käydään päivittäin. Tähän saakka siellä ei ole vielä muita sattunut paitsi siskoni koirineen ja hänet tuntee.
Tänään sitten metsässä tulikin yks kaks vastaan kaksi ihmistä. Pentukos siitä pörhenti itsensä jo alkoi louskuttaa leukojaan näille ihmisille. Meni oikein perään vahtimaan että vamasti jatkavat matkaansa eteenpäin eivätkä jää siihen. Ei olisi itse lopettanut sitä vaan minun piti puuttua. Tämän jälkeen käveli hyvin polleana kuin euroopan omistaja ja välillä päästi sellaisen vahti urahduksen siihen suuntaan minne nämä ihmiset meni.
En tiedä tilanteeseen voinut vaikuttaa vielä sekin että ne ihmiset todella tuli ihan yllättäen eikä pentu ehtinyt heitä huomata ollenkaan.
Kadulla ei ole moksiskaan muista ihmisistä.

Kysymys kuuluukin pitääkö tälläiseen puuttua? Ja voiko jatkossa koitua ongelmia? Onko merkkejä siitä että koirasta voisi jatkossa tulla jopa agressiivinen?

Vanhemmallakin koiralla vahva vahtivietti mutta ei ollut pentuna mitään tälläistä. Ja aina peilaa meidän käytöksen ja jos homma ok niin se on hällekkin.

Sitten on sellainen juttu että jos vanhempi koira juoksentelee metässä omiaan eikä ekasta käskystä ala tarpeeksi rivakkaan viipottaa minun suuntaani alkaa tämä pentu "paimentaa" isompaa koiraa. Louskuttaa leukojaan isomman perässä, näykkii kyljistä ja menee esteeksi jos suunta on väärä. Komentaa tasan niin kauan kunnes isompi koira on luonani. Sitten lopettaa.
Mistä tämä juontaa juurensa? Pitääkö puuttua vai antaa koirien hoitaa omat välinsä?

Kuulostaa laumanvartijalta, oletko aivan varma, ettei ole sellaista koirassa? Jos on, niin ota selvää asioista, esim. aikuista laumista en pitäisi vapaana metsässä, jossa kulkee muita ihmisiä.

Luulot pois tuollaiselta. :O
Selkeämmät rajat ja säännöt koiralle. En enää antaisi sen kulkea edes vapaana, vaan laittaisin sen liinalla kulkemaan, niin pääsisin tarvittaessa konkreettisesti puuttumaan käytökseen noissa tilanteissa.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Kuulostaa laumanvartijalta, oletko aivan varma, ettei ole sellaista koirassa? Jos on, niin ota selvää asioista, esim. aikuista laumista en pitäisi vapaana metsässä, jossa kulkee muita ihmisiä.

No ei se siitä rodusta ole kiinni, vaan koiran käytöksestä. Meillä on rodultaan laumanvartija... ainoa vahtimiseen ja paimentamiseen liittyvä ominaisuus on nukkua oviaukoissa, ei tosin herännyt edes siihen että vauva ryömi yli ottaen käsillä tukevan otteen turkista. kaikille vieraille vaan heiluttaa häntää, vaikka olisi koiralle tuntematon henkilö ja tulee pihaan/sisälle ja vaikka oltaisiin itse poissa kotoa. Ei tuo osaa vartioida edes omaa ruokakuppiaan :D

Luultavasti on laumanvartijaakin.
Meidän vanhemmassa koirassa on myös. Mutta ei hällä ole mitään tuollaista ollut koskaan ei edes pentuna vaikka voimakas vahtivietti tälläkin. Ihan huoletta voi pitää huoletta irti.

Hihnassa pentu kävelee nätisti ja kuuntelee ja ottaa katsekontaktia usein.
Metsässäkin tulee aina luokse kiireen vilkkaa kutsuttaessa. On siis hyvin oppivainen ja mielyttämisenhaluinen.

Tuo ihmisten komentaminen tulo ihan yllärinä. En todella tiennyt että pentu noin hullun rohkea.

Ja mites tuo isomman koiran paimentaminen? Pitääkö siihen puuttua vai hoitaako koirat itse omat välinsä?

Luulot pois tuollaiselta. :O
Selkeämmät rajat ja säännöt koiralle. En enää antaisi sen kulkea edes vapaana, vaan laittaisin sen liinalla kulkemaan, niin pääsisin tarvittaessa konkreettisesti puuttumaan käytökseen noissa tilanteissa.

Tuonne kirjoitinkin jo että säännöt, rajat ja kuri on.
On todella oppivainen ja miellyttämisenhaluinen. Oppii nopeaan uudet jutut ja intoa niiden tekemiseen on.
Hihnassa ottaa usein katse kontakttia ja metsässä myös. Tämä tälläinen käytös tuli yllätyksenä.

[QUOTE="Aloittaja";28972909]Tuonne kirjoitinkin jo että säännöt, rajat ja kuri on.
On todella oppivainen ja miellyttämisenhaluinen. Oppii nopeaan uudet jutut ja intoa niiden tekemiseen on.
Hihnassa ottaa usein katse kontakttia ja metsässä myös. Tämä tälläinen käytös tuli yllätyksenä.[/QUOTE]
Hmm. Vaikea sanoa. Meillä tuollaisia itsenäisiä päätöksiä tekee porokoira, joka on myöskin jalostettu sellaiseksi, että sillä voi olla oma ratkaisunsa tilanteeseen kun tilanteeseen, ellen minä puutu siihen ajoissa.

Antaisin koirien itse hoitaa välinsä, niin ei tule turhia tappeluita niiden välille. Jatkossa kannattaa ottaa pentu kiinni heti kun näät vieraiden ihmisten tulevan vastaan, kiinnität sen huomion muualle esim. makupalalla tai lelulla, kehut välinpitämättömyydestä vieraita kohtaan ja kiellät haukkumasta ja lähtemästä vieraiden perään.

Tänä aamuna taas sattui metsässä ihminen vastaan ja alkoi isotella. Pistin stopin samantien ja totteli heti toisella kiellolla. Ja sitten luimisteli korviaan ja katsoa tapitti silmiin.

[QUOTE="aloittaja";28975513]Tänä aamuna taas sattui metsässä ihminen vastaan ja alkoi isotella. Pistin stopin samantien ja totteli heti toisella kiellolla. Ja sitten luimisteli korviaan ja katsoa tapitti silmiin.[/QUOTE]

kun siis eilen piti ihan kantaa pois.

Yhteistyössä