Koirarotu ehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirakuumeinen

Vieras
Toisesta koirasta haaveilen. Rotua olen alkanut vasta miettimään, joten ei ole ihan justnyt-tapahtuva juttu.
Nykyinen koirani on bordercollie narttu. Bordercollie miellyttää silmää roduista eniten, mutta luonne on ehkä liian sählä. Myöskin rodun ääniherkkyys ja muutenkin herkkä luonne ei aina ole hyvä juttu.
Joten rodun vaihtoa mietin. Joku ehkä saman tyyppinen rotu,mutta pienemmällä energialla eikä tuo ääniherkkyyys ole hyvä kerrostalossa. ( vaikkakin koulutuksella melkein senkin saa pois )
Koiran koolla tms. ei ole väliä, kunhan rodun luonne on hyvä. Mihinkään kilparadalle en ole kaveria etsimässä, vaan leikkimieleiseen tokoiluun kotona ja jossain kerhossa. Agilitykin voisi kiinnostaa. Pääasiassa siis koiraa lenkkikaveriksi (n.2h lenkkejä per pv ja metsäretket on lempparipuuhaani ) hakisin.

Tuleeko teillä mieleen jotain rotua,johon voisin alkaa tutustumaan?

Nämä collie ja sheltti nyt tulevat ekana mieleen samantyylisistä roduista. Vähemmän energiaa ja näin helpompia, mutta kuitenkin jotain samaa...

t: entinen sheltin, nykyinen collien omistaja joka on aina haaveillut bordercolliesta mutta ei uskalla hankkia noin "vaativaa" koiraa. =)

Hmm.. Mää aina kysyn näiltä toisen koiran hankkijoilta, että mitä varten sää haluat ottaa sen koiran? Miksi siis haluat koiran?

Jos nykyinen on vähän sählä, niin joutuuko tämä koira jakamaan huomion/tekemisen tämän toisen koiran kanssa vai onko sulla enemmän aikaa, jotta molemmat koirat saisi tekemistä tarpeeksi yms?

Bordercollie on vilkas rotu ja monesti tarvitsee myös "pääkoppa viritystä". Oletko treenannut sitä yhtään?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Hmm.. Mää aina kysyn näiltä toisen koiran hankkijoilta, että mitä varten sää haluat ottaa sen koiran? Miksi siis haluat koiran?

Jos nykyinen on vähän sählä, niin joutuuko tämä koira jakamaan huomion/tekemisen tämän toisen koiran kanssa vai onko sulla enemmän aikaa, jotta molemmat koirat saisi tekemistä tarpeeksi yms?

Bordercollie on vilkas rotu ja monesti tarvitsee myös "pääkoppa viritystä". Oletko treenannut sitä yhtään?

mulla ei ole muutakuin aikaa. :D Olen päivät pitkät kotona ja lapsiakaan ei ole kuin yksi ( 7v )
Molemmat koirat tottakai saisivat tarpeeksi tekemistä ja uuden koiran osto on vasta rodun mietintäasteella, joten ajankohtainen se ei vielä ole. Sählä-bc:ni kerkeää aikuistua paljon toisen koiran tuloa.
Tottakai olen treenannut nykyistä koiraani,tuskin monikaan ottaa bordercollieta "kotikoiraksi" vain. Pääkoppakin saa viritystä. ( temppuja, namin etsintää , aktivointilelut..jne. )

luulisin että collie ja shelti olisi myös aika ääniherkkiä? Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että collien luonteissa olisi hieman parannettavaa.. ainakin pehkon ?

Alkuperäinen kirjoittaja koirakuumeinen:
itse harkitaan ja koiran ottoa. meillä oli sakemanni mut kuoli vanhuuteen nyt harkinnassa valkoinen paimenkoira.

itse en rotua kummemmin tunne, mutta jotenkin tuntuu että siitä on tullut muotirotu. Onko sen luonne sitten kärsinyt siitä, että jokainen pennuttaa narttunsa?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja koirakuumeinen:
itse harkitaan ja koiran ottoa. meillä oli sakemanni mut kuoli vanhuuteen nyt harkinnassa valkoinen paimenkoira.

itse en rotua kummemmin tunne, mutta jotenkin tuntuu että siitä on tullut muotirotu. Onko sen luonne sitten kärsinyt siitä, että jokainen pennuttaa narttunsa?

Kaikki minun tietämäni valkkarit on tosi pliisuja ja velttoja. En voisi kuvitellakaan aktiiviseksi harrastuskoiraksi, vaikka sellainen sen kai pitäisi olla :/