koirat puri lapsiani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilivilpertti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiedän yhden ison koiran, koulutettu, tottelevainen, koiran kanssa harrastettiin ja kisattiin. Rauhallinen, pitkähermoinen ja sosiaalinen koira.

Jokin naksahti ja karkasi pihasta, juoksi naapurin pihaan ja puri naapurin isäntää.

Ei ollut ikinä purrut tai osoittanut aggressiivisuutta ihmisiä kohtaan, oli lapsirakas ja muutenkin täydellinen perhekoira.

Nämä on välillä erittäin mystisiä tapahtumia, vaikea joskus löytää syitä miksi koira puree.
Siksi tuomio jossa ensimmäisestä puraisusta lähtee suoraan koiralta henki, on mielestäni kohtuuton.

Meillä on pieni koira, joka ei ole kovinkaan koulutettu eikä tottelevainen ja kulkee flexissä. Se myös saattaa leikin yhteydessä näykkäistä. Mutta tämä koira ei koskaan pääse tuntemattomien luo. Tutut lapset lähestyvät koiraa nätisti ja koira tykkää silityksistä ja rapsutuksista ja antaa lasten silittää. Tuntemattomien luo en päästä, koska koira ei tykkää äkkiliikkeistä ja rajusta kohtelusta, vaan pelkää. Ja kun m ä en päästä koiraa, niin eikös sitten ne taaperoiden äidit päästä ne lapsensa kuitenkin koiran luo. Vaikka mä kuinka sanon, että nyt ei sovi silittää, niin ei, sieltä ne vaan tulee. Ja koiraa ahdistaa.

Eli kun mä kerran pidän koirani kurissa enkä päästä sitä muiden luo, niin voisiko lasten vanhemmatkin sitten opettaa lapsilleen, että vieraaseen koiraan ei noin vain mennä koskemaan? En pelkästään ajattele sitä, että mitä jos koira hermostuu siihen lapseen. Pelkään myös sitä, että se lapsi horjahtaa ja astuu vaikka vielä päälle. Siitä tuleekin sitte kallis lasku niille vanhemmille....

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26576869:
Niin vai olisko hahmottamisen sijaan koiralla heikko hermorakenne?

Jos koiran silmät on 20 cm korkeudella maasta, niin se ei oikeasti näe niin hyvin ja kauas ympärilleen. Mä menin koirapuistossa kyykkyyn, ja ruohikko peitti koirien näkyvyyden niin etteivät meinanneet löytää mua vaikka huusin välillä. Lisäksi koira pelkää isoja, poukkoilevia objekteja kuten lapsia. Kyllä, pienikin lapsi on jättiläinen pienen koiran silmissä. Tolleri on jo todella iso koira mun piskeihin verrattuna. Aika turha selittää hermorakenteella sitä, mikä selittyy ihan yksinkertaisesti kokoerolla. Monen normaalikokoisen koiran ja taaperon silmät ovat samalla korkeudella.

Kuitenkin mun koirat ovat täysiä petoja, eivätkä mitään puudeleita. Puruvoimaa löytyy ja pahaa jälkeä voi tulla. Hyvin ne on koulutettuja, mutta kun vastaantulija tuijottaa ne reagoivat luontaisesti eli samoin kuin tekisivät koiralle joka tuijottaa. Hyökkäävät. Mun koirilla on kauniit turkit, ja monesti vastaantulijat tuijottavat juuri sitä.... Kunnes räyhräyhräyh!

Mä oon muuten vanhemmiten oppinu että pahimpia on ne flexillä ulkoiluttajat. Taas tossa männä päivinä meinasin yhden koiran yli ajaa, kun on se 10m flexiä ja koira jostai puskasta ampaski eteen :/

Väliin kyllä tulee mieleen, ettei flexejä saisi antaa ilman flexinkäyttökorttia. Ei voi kuin ihmetellä niitä järjenjättiläisiä, jotka kävelevät kadun toista laitaa ja koira flexin päässä kadun toista. Ei varmana autoilija huomaa jotain ohutta tien ylittävää nauhaa. Sama juttu pyöräteillä, monen monta kertaa on meinannut käydä niin, että ajaa pyörätien poikki menevään flexiin.

[QUOTE="vieras";26578055]Väliin kyllä tulee mieleen, ettei flexejä saisi antaa ilman flexinkäyttökorttia. Ei voi kuin ihmetellä niitä järjenjättiläisiä, jotka kävelevät kadun toista laitaa ja koira flexin päässä kadun toista. Ei varmana autoilija huomaa jotain ohutta tien ylittävää nauhaa. Sama juttu pyöräteillä, monen monta kertaa on meinannut käydä niin, että ajaa pyörätien poikki menevään flexiin.[/QUOTE]

Mulla tosiaan pysyy se flexi hallussa, ei sitä ole niin kovin vaikea käyttää. Ne jotka antavat sen koiran kulkea toisella puolella pyörätietä eivät ehkä välitä muista ihmisistä, mutta mikseivät he ajattele edes sitä koiraa? Yleensä ne itsekkäät koiranomistajat kuitenkin rakastavat sitä koiraansa yli kaiken. Eikö ne ymmärrä, että jos vaikka fillari ajaa siihen pingotettuun flexiin, koira saattaa kuolla? Puhumattakaan siitä, millaisessa kaaressa fillaristi lentää yli tangon ja mäjähtää maahan.

Omien koirieni kanssa olen montakertaa ollut lasten ja mammojen kanssa tilanteessa jossa ihmispentu tulee käsi ojossa koiraa kohti ja vaikka sanot monta kertaa äidille että ÄLÄ PÄÄSTÄ niin äiti on lässyti lässyti eihän noin pieni pahaa tee. Sorry koira puolustatuu puremalla. Ja jos lapsi tulee kohti eikä eläin pääse pois tilanteesta niin ihan itseään saa syyttää. Koira hyökkää hyvin harvoin ilman syytä eli olisikohan tässäkin tapauksessa ollut että pikku villepetterit olivat menossa koiria silittämään räpylät ojossa ja koira rähähti.

Oliskohan sinun kannattanut lukea nuo minun aiemmat tekstini. Näissä tapauksissa minun pikku villepetterit eivät todellakaan menneet koiria silittämään räpylät ojossa! Ja itse koirien omistajana voin kertoa sinulle, että olen opettanut lapsilleni, että vieraita koiria ei mennä silittämään ilman omistajan lupaa! Ja jos omistaja sanoo, että ei saa mennä koirien lähelle niin silloin minä eikä lapseni siihen myöskään mene!

Yhteistyössä