Kokemuksia 4 lapsisilta perheiltä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAMMA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MAMMA

Vieras
Meillä on 3 lasta(5v,3,5v sekä 1v7kk). Sain muutama pvä sit tietää,että odotan neljättä. Minulla ei ole ollut ns.vauvakuumetta,mutta nyt kun olen raskaana olen iloinen ja haluaisin vauvan pitää. Mies haluaisi,että raskaus keskeytetään. Asumme ok-talossa,eli tilaa on. Autoa vaan ei ole varaa vaihtaa isompaan.
Olen kolmannen synnyttyä useasti ehdottanut miehelle sterilisaatiota,mutta hän ei ole halunnut sitä tehdä. Olen kokeillut eri hormooni ehkäisyjä,nuorempana ennen lapsia ne sopi mut nykyään ei.Useimmissa kärsin masennuksesta ja kuparikierukkakin on kokeiltu,mutta runsaan vuotomäärän ja pitkän keston takia sekin on otettu aikoinaan pois. Kuukausi sitten yhteistuumin jätin pillerit pois,että katsotaan vaikuttiko pillerit mielialaani ja olen voinut paremmin. Nyt kuitenkin olen raskaana,emme ikinä ole olleet kondomin "oikea oppisia" käyttäjiä ja raskaudun helposti,kuten nytkin. tämä ja 2 edellistä raskautta ovat alkaneet heti ekalla kerralla.

Nyt meillä on mielipide eroja pitääkö lapsi vai ei.
Mies ressaa rahaa,pelkää et mulle sattuu synnytyksessä jotain,ei kuulemma jaksa enää vauva aikaa jne. Olemme molemmat alle 30v.

Tiedän,ettei mua voi pakottaa aborttiin ja toivon,että mies muuttaisi mieltään. Meidän esikoinen on kuollut ja senkin takia tavallaan haluan että kun näin nyt on käynyt niin en halua itse "tappaa" lastani.

Olen sanonut,että ei se voi mennä niin,että ensin heilutellaan peittoa ja myöhemmin kun taimi on mahassa herra haluaakin sen sit "jälkikäteen" ehkäistä.

Mutta..onko ketään 4 lapsista perhettä jolla ei esim.ole tila-autoa ja yleisesti miten elo on sujunut 4 lapsen kanssa?

Kiitän!

Meillä on 4 lasta ja on kyllä tila-autokin, tai siis 7hengen auto. Mielestäni niitä saa kyllä suht edukkaasti nykyaikana, sen verran ovat yleistyneet lyhyessä ajassa. En mä osaa ajatella että se 4s mitenkää elämää suhteettomasti muuttais, jotenkin se 3s oli suurempi shokki, nyt osaat jo jakautua moneen paikkaan yhtäaikaa. Meillä lapset on 7v, 6v täyttävä, 4v ja 3v täyttävä sekä rv 14.

meillä on lapsia normaalisti neljä, välillä viisikin. meillä ei tila-autoa ole ollut, koska emme ole nähneet sitä tarpeelliseksi. emme kuitenkaan paljoa käy koko sakki kerrallaan missään ja kesälomareissut on tehty joko vuokraamalla auto tai ajamalla kahdella peräkkäin ( siitä hyvä, että sitten tulee tilaa kummimuksuillekin...)

Meilläkin tila-auto,helpottaa liikkumista tämän porukan kanssa.Ei olla koettu mitenkään hankalana olla neljän lapsen vanhempia.Tottakai välillä tuntuu,että kuinka kaikille jakaa tasapuolisesti aikaansa,mutta tämäkin on vain järjestelykysymys.Nytkin olisi vauvakuume päällä,mutta ikä alkaa olla esteenä...

Kuten joku aiemmin jo sanoi, niin minustakin kolmas oli suurempi "katastrofi" kuin neljäs =)

Meillä on tila-auto (olisi ilman 4 lastakin), mutta tultais kyllä toimeen ilmankin, esikoinen enää harvoin kulkee mukana.
Ei neljäs ole tuonut juurikaan lisää menoja ainakaan vielä, tai sitten sitä ei vaan huomaa =)

Kuten joku sanoi, ei neljäs lapsi mitenkään muuten mullista elämää kuin autoasiassa. Meillä on farmariauto, jossa peräkontissa paikka kahdelle lapselle ja katolla suksiboksi. Hyvin mahdutaan neljän kanssa.

Mitä tulee raskauden keskeytykseen, niin minun mielestäni siihen ei voi raha-, tila- tai autoasiat mitenkään vaikuttaa! On kyse ihmisen elämästä! Pidä vaan omasta mielipiteestäsi kiinni, te pärjäätte kyllä.

muakin kiinnostaa. Meillä kolme lasta ja haluaisin neljännen. Miten neljäs muutti arkea? Siis lisääntyikö työmäärä huomattavasti. Minusta kahden kanssa oli paljon helpompaa kuin kolmen. Pyykkien määräkin tuntuu melkein tuplaantuneen kolmannen myötä. Kertokaa kokemuksia.

No pesukone meillä pyörii ainakin kahdesti päivässä ja ruokaa kannetaan kaupasta hirveästi...Kahden kanssa tuntui jotenkin hankalammalta kuin nyt neljän kanssa.Varmaan tässä itsekin kasvanut lasten kanssa ja osaa ottaa joitakin asioita paljon rennommin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Neljä lasta (alle 6-vuotiaita kaikki), ei omakotitaloa, eikä edes autoa ja mies muuttamassa pois. Meinasin silti pärjätä yhä.

se mihkään muuta...
jokohan sulla on pulla uunissa uuden kanssa ?

Kummallista, eron harkinta-aika alkanut 14.9., exällä jo uusi nainen, jonka kanssa muuttavat yhteen. Mutta sovitaan sitten, ettei se oikeesti ole muuttamassa pois. :D Ja ei, pullia ei paistella vielä aikoihin uuden kanssa.

Meillä ei neljäs juurikaan vaikuttanut mihinkään, no tila-auton hankki mies just ennen eroa ja nyt sitte ajelee sillä yksin eikä mulla ole autoa ollenkaan :) ja hyvin pärjää neljän siinä missä kolmen kanssa. Ei se yksi lisää mun elämää ole muutanut mihinkään suuntaa. Tosin mulla on teini-ikäisiä isoimmat :)

kun vanhin oli kohta täyttämässä 4 v. Nämä olivat vähän ylläreitä siis. Miehen kanssa oli parisuhdevaikeuksia ollut jo kauan ja hänelä hyvin jyrkkiä mielipiteitä monesta asiasta. Kuitenkin lapset halusimme. Olimme tilastollisesti köyhiä, ,mutta ei se siinä rassannut, lähinnä se mihin rahat meni.....mies joi ja poltti aika paljon. Ero sitten tuli parin vuoden päästä, mutta saatiin asiat miehen kanssa kuntoon ja ollaan hyvissä väleissä. Lapset ovat yhteishuolossa ja kaksi nuorinta asuu minun kanssa. Uuden mihen kanssa hankitttiin just eka tila-auto, kun meille syntyy eka yhteinen, mulle viides!!! Tila-auto on kyllä tosi mahtava, mut pärjättii 6 vuotta ilman sitä. Eikä se väliraha niin suuri tarvinnu olla, velaksi ostettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Neljä lasta (alle 6-vuotiaita kaikki), ei omakotitaloa, eikä edes autoa ja mies muuttamassa pois. Meinasin silti pärjätä yhä.

se mihkään muuta...
jokohan sulla on pulla uunissa uuden kanssa ?

Kummallista, eron harkinta-aika alkanut 14.9., exällä jo uusi nainen, jonka kanssa muuttavat yhteen. Mutta sovitaan sitten, ettei se oikeesti ole muuttamassa pois. :D Ja ei, pullia ei paistella vielä aikoihin uuden kanssa.

Vispilä! onko miehelläsi siis jo uusi nainen? Etkö juuri kertonut että ero oli hänelle paha paikka? Eipä kauaa tarvinnut sitten toipumisaikaa..

Meillä 5 lasta, ei tila-autoa ja neliössä asutaan. En oo muutenkaan mitään elämään vaikuttavaa eroa huomannut kun lapsia on lisää tullut kolmannen jälkeen :)

Yhteistyössä