Kokemuksia avotarjonnasta/kasvotarjonnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murehtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murehtiva

Vieras
Ensimmäinen lapseni syntyi avotarjonnassa eli kasvot ylöspäin. Synnytys oli pitkä ja raskas, ponnistusvaihe kesti 1 h 45 min, imukupilla lopulta saatiin ulos. Kätilö sanoi, että seuraava tulee varmasti jo helpommin. Nyt olen taas raskaana,rv34, ja viime neuvolakäynnillä huomattiin, että tämäkin sikiö on kääntynyt kasvot ylöspäin, aivan kuten esikoinenkin. Ajattelin, että tämä on julmaa kohtalon ivaa, vaikka terkkari vakuutti että useimmat sikiöt kääntyvät vielä synnytyshetkellä oikein päin/oikeaan asentoon synnytyskanavassa.

Onko kellään kokemusta, että seuraavatkin lapset ovat syntyneet avotarjonnassa???

Muistelisin, että synnytyksessä kun kaikki oli kutakuinkin valmista (olin avautunut yms.), kätilö ei antanut ponnistuslupaa, sanoi jotakin että odotetaan vielä että vauva asettuu oikealla tavalla. Käsitin että oli otsa edellä tms. ja sitten kääntyikin ja sain luvan ponnistaa. Eli vastaus ei ihan sitä mitä haettiin, mutta siis voi viime hetkillä muuttua tilanne!

Mulla ensimmäinen synnytys oli jotakuinkin samanlainen kuin sulla, aloittaja, ja nyt tässä toisessa en ole vielä pahemmin huolehtinut. Mulla on kanssa se kuva sekä neuvolan kätilön että tutun jo kokeneen kätilön mielipiteiden perusteella että tilannetta ei oikein voi ennustaa...

Synnytyksen jälkeen jäi kalvamaan, kun edeltävässä neuvolassa kätilö kokeili mahaa ja kommentoi tyyliin "aha, tämä on näin päin" enkä kuitenkaan tarkemmin kysellyt, mitä hän sillä tarkoitti. Synnytystilanteessa sairaalan kätilö ei sanonut mitään, ei mitään, ja koin, että jos hän avotarjonnasta tiesi, miksi ei kertonut että ehkä hankalampi urakka on tulossa. Tai jotain. Ehkä ei halunnut huolestuttaa? No, tällä kertaa en kyllä jätä kyselemättä.

Mutta tiedätkö, yksi on varmaa: murehtimalla me emme kumpikaan voi auttaa asiaa. Olen myöskin varmaan sitten lähempänä aikasta hermona, mutta aion luottaa siihen, että synnytykset ovat erilaisia ja tämä toinen on helpompi ;). Tsemppiä sinulle ja toivottavasti vauva kääntyy + synnytys menee hyvin!

Yhteistyössä