Kokemuksia etu/sukunimen vaihdosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimetön

Vieras
Rankan avioeron jälkeen olen ajatellut vaihtaa sukunimeni äitini tyttönimeen ja samalla toisen etunimeni viralliseksi kutsumanimekseni. Te, joilla kokemusta etu- tai sukunimen vaihdosta, kertokaa onko kauhea työ ja paperisota vaihtaa uusi virastoihin, pankkiin ja muihin paikkoihin.

No ei kai se sen kummempi paperisota ole kuin silloinkaan, kun menee naimisiin ja ottaa miehen nimen? Tietysti maistraatissa joudut käymään, mutta muuten... tietysti kelakortti, ajokortti ja henkkari pitää vaihtaa, mutta tänä päivänä nuo tiedot päivittyy automaattisesti eri rekistereihin, joten esim.veroon tuskin tarvitsee sitä edes ilmoittaa, menee automaattisesti. Samalla pääsisit eroon roskapostista, kun laitat suoramarkkinointikiellot päälle ym.

Sukunimi vaihtui naimisiin mennessä ja ei ollut hankalaa. Kaikkiin virastoihin ja pankkeihin nimi vaihtui automaattisesti ja muihin paikkoihin vaihdoin nimen ihan sitä mukaan kuin muistin ja asia tuli ajankohtaiseksi esim. hammaslääkäri, lehtitilaukset, kanta-asiakas -kortit ym. Ajokortti ja pankkikortti pitää vaihtaa heti.

Kela,verottaja ja yleensäkin valtion ja kuntien virastot saavat suoraan tiedon nimen muutoksesta eli niistä ei tarvitse huolehtia. Myös monet vakuutusyhtiöt ja vastaavat "ostavat" nämä tiedot. Ajokortti, passi ja pankkikortti pitää tietysti itse uusia.

mä vaihoin 5v sitten oman nimen.. :)

meet vaan maistraattiin, siellä täytän paperin ja sillä selvä. ei tarvi maksaa mitään, jos vaihtaa vain kerran.. ja sukunimi ku on sun entinen sukunimi (?) niin sekään ei maksaa mitään.. maistraatti sit ilmoittaa virallisiin paikkoihin, pankkiin, kelaan jne.. muualle sun pitää ilmoittaa ite..

ja jos alat käyttämään toista nimees kutsumanimenä, niin siihen ei erikseen tarvii mitään papereita tehdä - alat vaan siitä lähtien kutsumaan itseäsi toisella nimelläsi ja virallisissa papereissa alleviivaat kutsumanimesi.

Jos ei ole sun entinen sukunimi, maksaa jonkun verran (vanhassa rahassa muistaakseni 500 mk... en tiedä euroista). Mut jos kerran sun äidillä on ollu se, se vaihto ei ole kovin kummosta: täytät vaan paperit ja se on siinä.

Ajokortin/passin/kanta-asiakaskortit/pankkikortit jne. joudut uusimaan itse. Kela tulee automaattisesti, kun homma on virallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Jos ei ole sun entinen sukunimi, maksaa jonkun verran (vanhassa rahassa muistaakseni 500 mk... en tiedä euroista). Mut jos kerran sun äidillä on ollu se, se vaihto ei ole kovin kummosta: täytät vaan paperit ja se on siinä.

Ajokortin/passin/kanta-asiakaskortit/pankkikortit jne. joudut uusimaan itse. Kela tulee automaattisesti, kun homma on virallinen.

90e maksoi kaverille, kun hän otti äitinsä sukunimen käyttöön, v.2004..

Yhteistyössä