Kokemuksia käynnistämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tipi

Jäsen
28.05.2004
223
0
16
Kenellä olisi kokemuksia käynnistämisestä; kuinka homma etenee? Ensin kai annetaan jotain kohdunsuuta pehmentävää lääkettä, entä siitä sitten? Ja kuinka kauan keskimäärin homma kestää, toki yksilöllistähän sekin kai on... Itse odottelen kyseistä toimenpidettä muutaman päivän päästä, ellei vauveli nyt sitten ala syntymään...

Kokemus on yksillöllistä. Minulla käynnistettiin synnytys -99, tippa käynnistys, siitä 2t 15min, maailmassa oli 5300g 54cm poika.
Kipulääkettä en saanut vain ilokaasua... :'( :'(
Oli 3 lapseni, en koskaan ole kokenut sellaista kipua, pää räjähtää.
Pyydä sinä epiduraalipuudutus käynnistyksen yhteydessä. Käynnistyksessä..ainakin minulla kipu alkoi kaikkein korkeimmalta..ei kipukynnys kerennyt tottumaan kipuun....se oli yhtä ulvomista.. :'( :'(

Minulle syntyi viime viikolla pieni poika käynnistyksellä.Menin yliaikaiskontroliin ja siellä todettiin että lapsivettä on vähän joten käynnistykseen.Minua hirvitti just noi jutut kauheista tuskista ym mutta kokemus ei ollut yhtään niin kamala.Ensin puhkaistiin kalvot ja odoteltiin suppareita noin tunnin ajan (alkoivat suht lempeesti) sitten laitettiin tippa.Sekin aloitetiin aika varovasti.Alle kaks tuntia siittä syntyi ihana poikani.
Rohkeesti vain kohti synnytystä.Kätilöt kyllä kuuntelee sua .Voit ennen käynnistystä jutella jo omista toiveistasi ja pelostasi...TSEMPPIÄ!!

Esikoista kun yritin maailmaan saada niin vasta kolmannella kerralla onnistui.
Eli tipalla yritettiin, 2 kertaa olin päivän sairaalassa, molemmilla kerroilla 6 tuntia tipassa eikä ensimmäistäkään supistusta!
Syy käynnistykseen oli, että istukka alkoi olla tehtävänsä tehnyt ja la oli jo mennyt.
Kolmannella kerralla kun menin niin olin taas päivän tipassa ja sitten tuli lääkäri joka meinas että "ethän sä täältä enää yhtenä kappaleena lähde". Lääkäri puhkaisi kalvot ja samantien alkoivat supistukset ja tuntuivat kanssa!! Vajaa 4 tuntia ja poika oli syntynyt.
Mutta ei se musta pahempaa ollut, kuopus kun syntyi niin lähti ihan itsestään ja kyllä se sattui ihan yhtä paljon. ;)

Diabeteksen takia sairalassa käynnistystä varten. Ensin tablettia neljästi päivässä josko alkais joltain tuntumaan. Ei liiemmin tuntemuksia, kuitenkin synnytyssaliin tipalle kokeilemaan jos vauva haluis syntyä. 6 tuntia tippa kädessä odoteltiin ja ei mitään. Uusiksi vuodeosastolle ja pillerit seur päivänä. Hieman lisää tuntemuksia. Seur päivänä synnytyssaliin uutta yritystä tipalla ja johan alkoikin tuntumaan. Ihan tavallisella tavalla homma eteni. Epiduraali kun siltä tuntui ja ilokaasua välillä ja niin toinen vauvani syntyi oikein kivasti.

Mulla alotettiin käynnistys niillä tableteilla. Ensimmäisen 1/4 pilleriä sain illalla yhdeksän aikaan suun kautta ja aamulla viiden aikaan toisen 1/4 emättimeen laitettuna. Supistukset alkoi aamulla kello 7 ja jatkui epäsäännöllisinä koko päivän. Puoli neljä iltapäivällä lääkäri päätti puhkaista kalvot, samalla sain epiduraalin. Supistukset edelleen epäsäännölliset, mutta tuli jo paljon ja tuntuvasti. Ei kuitenkaan mitään sietämätöntä kipua. Epiduraali auttoi hyvin, joten päätettiin vielä jouduttaa supistuksia tipalla. Kahdeksan aikaan illalla supistukset alkoivat oleen säännölliset. Tyttö syntyi yöllä 01.25.
Kauhujuttuja kuulin käynnistyksistä, että sattuu niin pirusti ja supistukset on rajumpia, mutta mun mielestä tuo ei ollut paha. Ja mulla on matala kipukynnys.
Mutta jokaisellahan se on varmasti erilainen!

Aamulla menin käynnistykseen.. ja sain n.9 aikaan 1/4 tabletista (en muista nimee) suuhun.. siitä alko pienet supparit.. sitten toinen "murunen" n.17.00 aikaan.. ja sillonpas alkoki tapahtua.. vesi meni samantien ja supparit vahvistu.. sitten 18.00 saliin ja puudutukset (kohdunkaula+spinaali) ja n.20.00 sitten synnytin.. Eli minulle tämä käynnistys oli ERITTÄIN HYVÄ JA "HELPPO" KOKEMUS =)(verraten ensimmäiseen synnytykseeni,tosin sitä ei edes käynnistetty) mutta tietty yksilöllistä kuten synnykset yleensäkin :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2005 klo 09:58 onnin äiti kirjoitti:
Minulle syntyi viime viikolla pieni poika käynnistyksellä.Menin yliaikaiskontroliin ja siellä todettiin että lapsivettä on vähän joten käynnistykseen.Minua hirvitti just noi jutut kauheista tuskista ym mutta kokemus ei ollut yhtään niin kamala.Ensin puhkaistiin kalvot ja odoteltiin suppareita noin tunnin ajan (alkoivat suht lempeesti) sitten laitettiin tippa.Sekin aloitetiin aika varovasti.Alle kaks tuntia siittä syntyi ihana poikani.
Rohkeesti vain kohti synnytystä.Kätilöt kyllä kuuntelee sua .Voit ennen käynnistystä jutella jo omista toiveistasi ja pelostasi...TSEMPPIÄ!!

tässä esimerkki kuinka käynnistys on tapahtunut OIKEIN, eli tavallaan äidin omaa kehoa kunnioittaen ja verkalleen! itselläni kypsyttely lääkkeillä kesti yli viikon ja lopulta oksitosiinitippaan vaan kiinni klo 17.00 ja asteittain lisättiin sitä melko nopeaan tahtiin. supistukset alkoivat kai vähän "väkisin" sillä olivat jo 18.00 aika kipeitä eli jouduin ottamaan ilokaasua joka supistuksella. kalvot poksahtivat (kirjaimellisesti) klo 18.50 jolloin vielä olin sitä mieltä ettei miehelläni ole kiirettä sairaalaan (oli toisella paikkakunnalla palaverissa)... eipä mennyt kuin puoli tuntia niin pystyin laittamaan enää tekstiviestin että lämä tiskiin jos meinaat keretä! epiduraali ja pumppu laitettiin klo 20.00 kun en enää kestänyt. ensimmäiseni rakkaimpani syntyi klo 23.15. korkean kipukynnyksen omaavana oli silti rankka kokemus.

Kiitoksia kokemuksista; mukavaa että se siis voi olla jopa ihan siedettävää. Toivottavasti osuu minunkin kohdalleni niin. Huomenna aamulla lähdetään sitten pikkuista hakemaan! :)

Yhteistyössä