Kokemuksia KOLMANNESTA alatie-synnytyksestä (ja vauva-ajasta) kaipailisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3:n mamma pian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3:n mamma pian

Vieras
Millä vkolla syntynyt? Entä edelliset? Miten käynnistyi? Entä edelliset?Synnytyksen kesto? Vertaa edellisiin? Ja muutenkin fiiliksiä kolmannesta lapsesta haluaisin mieluusti lukea! Monet ystäväni joilla on 3 lasta ovat sanoneet että sen kanssa on mennyt "helpoiten" ja siitä on osannut myös nauttia eniten! Mitä mieltä olet?? Ja lasten ikäerot!
Kiitos jo etukäteen!
Itsellä nyt RV 39+5 ja lapset 2004 ja 2008 <3

ensimmäinen syntyi rv41+jotain,samoin toinen. kolmas synty tasan rv40. kaikki käynnisytneet supistuksilla.
synnytysten kesto aika samanpituinen kaikilla kerroilla.viimeisin n.10h.
en osaa helppoudesta sanoa, kun kaikkien kohdalla on mennyt tosi hyvin ja "helposti". lapset 11,9,3 ja rv24

Millä vkolla syntynyt? 38+3 Entä edelliset? 39+5 ja 31+4 Miten käynnistyi? Vesien menolla Entä edelliset? Supistuksilla, Vesien menolla Synnytyksen kesto? 1. 5h 2. 2h 3. alle tunti

Eka meni yli lasketun ajan, samoin toinen. Kolmannen synnytys oli nopein (hiukan meni sekin yli) - ilman kivunlievitystä mentiin. Lapsesta osasimme sekä minä että mieheni nauttia alusta saakka ihan toisella lailla kuin ekan ja tokan kohdalla. Tämä on kait aika tyypillistä - ellei sitten lapsi satu olemaan koliikkivauva tai ilmene jotain muuta ongelmaa. Kolmanteen osaa jo suhatutua hyvin rennosti ja koska vauvalla on isommissa siaruksissaan aika paljon seurattavaa ja seuraa, niin lapsikin on sitä myötä todennäköisesti tyytyväisempi.

3lapsen synnytys oli helpoin! Synty 40+1, isommat sisaret syntyny niin, että eka synty 40+1 ja toka synty 41+5..

Tää kolmas synnytys oli myös ainoo synnytys, mikä käynnistettiin mulla ja käynnistettiin sen takia, kun olin sitämieltä, että vauva on tosi iso.. vauva oli 4300g. kun isommat siskonsa olleet 3770g ja 4770g..(41+5) ja tää kolmas oli sitten ton 4300g 40+1 joten ois ollu samaa kokoa isosiskonsa kanss.

Vauva-ajasta ei todellakaan mitään ruususta mielikuvaa! Tällä kolmosella oli koliikki, tai en tiedä oliko koliikkia vai oliko muuten vaan tyytymätön vauva. Hiljaa oli niin kauan kun oli sylissä ja hytkyin. Rattaissa ei viihtynyt ollenkaan, huus kurkku suorana. Eikä viihtynyt lattialla, eikä nukkunut sängyssään kun 5min sen jälkeen, kun sen sinne nosti sylistä jne.. Eikä todellakaan käyny nukkumaan muualle ku syliin ja samalla piti ite kävellä. Tätä samaa yötäpäivää ja isommat sisaret oli iältään 3vuotta ja 1v5kk. EI ollut todellakaan helppoa, eikä se todellakaan mennyt vaan siinä sivussa. Vaan tuntuu, että koko muu elämä meni vaan siinä sivussa jotenkin miten meni. Kaikki aika meni siihen, että vauva oli sylissä ja hytkytettävänä. Kerhopäivinä muistan kun piti isompaa viiä kerhoon, oli tuplarattaat mukana ja pienempi sisarus niissä ja vauva kantorepussa(manduca- suosittelen) ja vanhin käveli, mun piti samalla ku kävelinkin niin hytkyä samalla, tai vauva huusi täyttä kurkkua..

Taisin vähän jopa väsyä, 4kk syntymästä niin olin ihan maassa, ei kiinnostanu mikään, kaikki oli vaan yhtä suorittamista ja oli tosi vaikee olla ilonen. Jos saatiin vapaailta miehen kanssa, niin se meni siihen, että mä itkin riittämättömyyttäni kotona koko illan. Oli niin paska olo kun ei ollu aikaa eikä energiaa mihinkään. NEuvolasta sain hyviä vinkkejä, mm. pakotin itteni useemmin salille vaikka väkisin ja rupesin nukkuu korvatulpat korvissa(mies alko hoitamaan yösyötöt siin vaiheessa), olin niin jotenki stressaantunu siitä vauvan jatkuvasta tyytymättömyydestä, että heräilin öisin kokoajan ja unet jäi ihan lyhyiksi, olin kuin ns. varuilla hereillä, että jos vauva vähän inahtaa niin isommat lapset saa nukkua kun nopeesti hoitaa tilanteen jne..

Nyt kun vauva on jo 9kk, niin tilanne on ihan eri. Kaikki on hyvin ja elämä on ihanaa! Siitä vaativasta pikkusesta on tullut toimelias ja reipas "iso"poika jo :)
Mutta kyllä toi vauva-aika 0-6kk oli sellasta koettelua, että en kyllä halua siihen lähiaikoina enää joutua.

Vieläkin puistattaa, kun muistelee. Oli ihan kamalaa aikaa! Mut siitä selvittiin. Ja kyllä se autto, kun syksy alko pimenee, niin mietti vaan, että vielä tän talven yli kun jaksan, niin sit on jo ihan eri. Vauva kasvaa nopeesti ja jos sattuis tulee vaativainen tapaus, niin muistelet vaan, että se vauva oikeesti kasvaa nopeesti!

toivottavasti pääsette vähän helpommalla..

Millä vkolla syntynyt? Entä edelliset? Miten käynnistyi? Entä edelliset?Synnytyksen kesto? Vertaa edellisiin? Ja muutenkin fiiliksiä kolmannesta lapsesta haluaisin mieluusti lukea! Monet ystäväni joilla on 3 lasta ovat sanoneet että sen kanssa on mennyt "helpoiten" ja siitä on osannut myös nauttia eniten! Mitä mieltä olet?? Ja lasten ikäerot!
Kiitos jo etukäteen!
Itsellä nyt RV 39+5 ja lapset 2004 ja 2008 <3

Kolmas syntyi 40+5, aiemmat syntyneet 39+1 ja 39+3. Käynnistyi supistuksilla, kuten edellisetkin. Synnytys kesti kokonaisuudessaan noin 2,5h, kuten edellisetkin. Ainoa poikkeama oli, että kolmas syntyi ns. otsa ja leuka edellä (vaatii paljon enemmän tilaa kuin raivotarjonta), joten synnytys oli huomattavasti kivuliaampi kuin edelliset. Kuitenkin selvisin synnytyksestä ilman imukuppia tai hätäsektiota, eli mielestäni meni kaikesta huolimatta hyvin. Pääsin kolmannen kanssa kotiin 6 tunnin kuluttua synnytyksestä.

Mä olin äitinä rennompi vauva-aikana kolmannen kanssa, en stressannut imetyksestä ja muusta. Kaikki sujui kuin itsellään. Lapset nyt 12v, 9v ja 5v (eli tosta näkee nuo ikäerot).

39+0 (edelliset 39+3 ja 41+ jotain käynnistettynä) lähti kolmas itsestään käyntiin. Synnytyksen kesto 18 tuntia (edelliset 12h ja 11h) ja ponnistusvaihe huomattavasti helpompi kuin edellisten kohdalla.

Lapset nyt iältään 9v, 3v ja 2v, kahden pienimmän ikäero on 1v 1kk...joten tiedä sitä sitten, että osaako kolmannesta erityisen paljon nauttia, kun kotona on kuitenkin kaksi pientä. Isommalla ikäerolla tilanne olisi varmaan vähän toisenlainen.

Nyt nautitaan ihan vaan tavallisesti :D

Mutta sinänsä helppoa jo kolmannen kohdalla, homma menee niin rutiinilla.

minä taas oon ihmetellyt itsekin miten oon niin hyvin jaksanut koliikkistenkin vauvojen kanssa, ja kaikesta univelasta, itkuista ja väsymyksestä huolimatta nimenomaan vauva-ajat ovat olleet elämäni onnellisimpia aikoja. Tosin iso ero edellä kirjoittavaan ollut se, että kahta noin pientä ei ole ollut mukana pyörimässä, nuorimman synnyttyä ikäero toisiks vanhimpaan vajaa 2 vuotta ja isoin jo selvästi isompi.
Jotenkin isojen lasten kiukuttelu venyttää mun pinnaa 10 x enemmän kuin vauvan itku.
Ja se synnytys, käynnistettyjä kaikki, supparit aina yhtä kivuliaita mutta puudutuksella hoidettuja. Varsin nopeesti, hupsista vaan, meni ponnistusvaihe viimeisessä.

Käynnistys kohdalla 42+1. Helpoin viidestä synnytyksestäni, lapsen syntymämitat olivat pienemmät kuin muilla ja synnytys eteni nopeammin. Toki olin myös nuori ja reipas ja 2 pienen lapsen äitinä peruskuntoni oli hyvä.

Vauva-aika oli raskas. Kotona oli 3 v 6 kk, 1 v 9 kk, kävin laviseminaaria ja siihen tuli vauva.

Kolmas lapsemme oli onneksi legendaarisen säntillinen. Hän oli mukanani laudaturseminaarin iltaluennot ja nukkui ne aina kopassaan alusta loppuun. Hän nukahti matkalla kampukselle ja heräsi palatessa.

Tässä tilanteessa muuten kasasin ympärillemme ensimmäisen kerran mainion turvaverkon, johon kuuluivat mm. naapurin mummo, kaverinkaverin 11 v tytär ja pari samalla suunnalla asunutta kaveria, joista tuli juuri näihin aikoihin ikiystäviäni sen myötä kun uskalsin vaivata heitä aina silloin tällöin.

Millä vkolla syntynyt? 40+3
Entä edelliset? Yliaikaisina käynnistetty molemmat rv 42+1 ja 41+6.
Miten käynnistyi? Supistuksilla
Entä edelliset? Käynnistettyinä
Synnytyksen kesto? 5h
Vertaa edellisiin? Edellisiin verrattuna helppo synnytys ja vauva-ajasta osasi ihan tosiaan nauttia enemmän. Tiesi jo kaikki "jipot" ja ei ottanut turhaa stressiä mistään. Vieläkin tuo nuorimmainen on ihan äitin vauva, ikää nyt 2v4kk, ja saa myös sellainen olla pitkään. :)

Tytöt syntyneen 9/06, 1/08 ja 10/09 eli ikäeroa 1v3kk ja 1v9kk.

Kolmas ja ehdottomasti viimeinen synnytys oli kaikista vaikein. Käynnistettiin oksitosiinitipalla ja kalvojen puhkaisulla rv 40+2. Ei auttanut epiduraali eikä mikään mukaan. Ja vauvan hartiatkin olivat leveät kuin ladon ovet. (leveäharteinen tuo on vieläkin 6 vuotiaana). Kestoltaan myös pisin. Tarkkaa kestoaikaa en nyt muista mutta jonkin verran päälle 15 tuntia kesti.

Ensimmäinen lapsi: käynnistys oksitosiini+kalvojen puhkaisu rv 40+0. Helppo synnytys, kesto vajaa 14 tuntia.

Toinen lapsi: käynnistys rv 40+2 kalvojen puhkaisu+oksitosiini. Synnytyksen kesto reilut 14 tuntia. Helpoin synnytys kaiken kaikkiaan.

Lapset -02, -04 ja -05.

Yhteistyössä