Kokemuksia, kun takana yksi myönteinen kokemus alatiesynnytyksestä ja jos nyt onkin sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päätös

Vieras
Eli haluaisin ennen kaikkea tämänkin lapsen synnyttää alakautta kuten esikoisen, mutta vauva perätilassa ja sen verran iso, etten uskalla oikein alakautta alkaa yrittämään. Kuitenkin pelkään enemmän sitä sektiota kuin alatiesynnytystä. Onko mulla sektiosta ihan väärä kuvitelma, kun ajattelen, että sen jälkeen on todella kipeänä, sängystä ylösnouseminen ja sänkyyn meno on yhtä tuskaa, kaikki nauraminen ja istuminen sattuu, haavaa särkee jne?

Ja nyt en kaipaa yhtään kokemuksia niiltä, joilla pelkosektio. Ehdottomasti siis kokemuksia niiltä, joille alatiesynnytyskin ollut vain positiivininen kokemus.

Mulla takana alatiesynnytys (esikoinen) ja hätäsektio (kuopus). Eikä toi sun kuvitelma sektiosta kamalan väärä ole, ainakaan omien kokemusteni pohjalta... :whistle:
Kipeä olin (monta kuukautta) ja kaiken muun lisäks haava aukes kun olin poistattamassa tikkejä. :x Jouduttiin siis tikkaamaan uudestaan.

Sektiota en ihan pikkupakossa halua, paitsi jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Pitää vielä lisätä että esikkoa tehdessä ponnistusvaihe kesti yli tunnin, mut sekään ei saa miusta sektion kannattajaa.

Mulla ei ole kokemusta sektiosta, mutta myönteinen kokemus 3,5kg perätila synnytyksestä. Perätila ei ollut sen kummempi kuin normi synnytyskään, vaikka eppari jouduttiinkin leikkaamaan. Pyydä kokenut lääkäri synnytykseen ka synnytä ala kautta. Mulla käynnistettiin synnytys tipalla ja vauva oli maailmassa n. tunnin kuluttua.

Mulla kaksi sektiota takana, suunniteltu perätilan takia ja kiireellinen sektio. Ihan oikea käsitys sulla on sektiosta, tosin se toipuminenkin on yksilöllistä, mä olin jo samana päivänä pystyssä ja hoidin vauvaa. Särkylääkkeitä vaan tarpeeksi nassuun.

Kuinka paljon tuo suunniteltu sektio mahtaa eroata hätäsektiosta, lähinnä noiden kipujen suhteen? Vai eroaako mitenkään?

Vai pitäisikö vaan alakautta ensin yrittää?

Minulla kokemusta; suunniteltu sektiosta (perätilan takia) ihan alatiesynnytys ja kamala, siis järkyttävä alatiesynnytys. Sekstiosta toivuin hyvin, samana päivänä pystyyn, sattuihan se aluksi ihan sikana, mutta ei montaa päivää. Olisin saanut synnyttää alateitse perätilalapsen, mutten halunnut, kääntääkkin vauvaa yritettiin, mutta turhaan. Eli ottaisin edelleenkin sektio mahdollisuuden, jos olisi tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja päätös:
Kuinka paljon tuo suunniteltu sektio mahtaa eroata hätäsektiosta, lähinnä noiden kipujen suhteen? Vai eroaako mitenkään?

Leikkausviilto tehdään suunnitellussa bikinirajaan ja hätäsessä vissiin pystyyn, navasta alaspäin, en tietty varma, mut mulla suunnitellun sektion viilto bikinirajassa, eipä juuri enää erota (9½v sitten viilletty). Kipujen suhteen varmaan ihan samat kummassakin, voisin mä kuvitella.

Mä en kyllä tajua tota että sektiossa kovat kivut jälkeenpäin, tai sitten mulla hurja kipukynnys. Ei se alapääkään ollut kovin hääppöisessä kunnossa kahden alatiesynnytyksen jälkeen, verrattuna kuopuksen hätäsektiohaavaan :/

Mä en oikein tajua muutenkaan mikä siinä sektiossa on niin kärsimystä tuottavaa mitä muut puhuu, mikäli leikkaus menee kuten pitäisi mennä. Musta se oli periaatteessa helpompi tapa kuin alatiesynnytys, vaikkakin sektion jälkeen jälkivuoto kesti kaksinkertaisesti verrattuna alatiesynnytyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja päätös:

Leikkausviilto tehdään suunnitellussa bikinirajaan ja hätäsessä vissiin pystyyn, navasta alaspäin, en tietty varma, mut mulla suunnitellun sektion viilto bikinirajassa, eipä juuri enää erota (9½v sitten viilletty). Kipujen suhteen varmaan ihan samat kummassakin, voisin mä kuvitella.

Jep, hätäsektiossa nukutetaan joten ihan niin nopeasti et pääse pystyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mä en kyllä tajua tota että sektiossa kovat kivut jälkeenpäin, tai sitten mulla hurja kipukynnys. Ei se alapääkään ollut kovin hääppöisessä kunnossa kahden alatiesynnytyksen jälkeen, verrattuna kuopuksen hätäsektiohaavaan :/

Mä en oikein tajua muutenkaan mikä siinä sektiossa on niin kärsimystä tuottavaa mitä muut puhuu, mikäli leikkaus menee kuten pitäisi mennä. Musta se oli periaatteessa helpompi tapa kuin alatiesynnytys, vaikkakin sektion jälkeen jälkivuoto kesti kaksinkertaisesti verrattuna alatiesynnytyksiin.

no sehän siinä onkin, että se ei aina mene niinkuin pitäis. Haava jäi vuotamaan ja avattiin uudestaan seuraavana päivänä. Tulehdusarvot katossa, vaikka söin jo kahta antibioottikuuria, kukaan ei tiennyt mikä oli ongelma.

Yhteistyössä