Kokemuksia kun ultrassa rv:t vähentyneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stoppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

stoppis

Aktiivinen jäsen
27.02.2007
2 080
0
36
Eli löytyisikö kokemuksia siitä, että ultran mukaan raskausviikkoja vähemmän kuin kuukautisista laskettuna? Menikö hyvin loppuun saakka?

Itse kävin eilen ultrassa ja piti olla 7+2, mutta pieni vastasikin viikkoja 6+1, sydän kuitenkin sykytti. Minusta aika iso ero, kun mielestäni ovulaatio oli normikierron mukaisella kohdalla. Ja näiden ultran mukaisten viikkojen mukaan olisin tehnyt positiivisen raskaustestin jo rv 3+3 - ei kai se sentään ole mahdollista :o Toki oli herkkä testi eikä mikään vahva viiva, mutta silti...

Eli pelottaa aika lailla, että on hedelmöittynyt oletettuun aikaan, mutta kehitys hidastunut :(

Itse kävin yksityisellä ultrassa kun viimeisistä kuukautisista ja ovulaatiosta laskien raskausviikkoja oli kasassa 9+3 ja tuo raskausviikko oli varma asia sillä harrastimme seksiä vain yhden kerran kierron aikana, joten hedelmöittymisajankohta oli helppo laskea. No tämä Lääkäri sitten ultrasi ja sai sikiön koon mukaan rv 7+5. Eli heitti miltein 2 vko:lla. Itse mietin pelonsekaisin tuntein myös asiaa samoilta tiimoilta kuin sinä. Odottelin kuitenkin seuraavaan ultraan, joka oli kunnan järjestämä np-ultra Jorvissa ja siellä sikiön viikot täsmäsivät päivälleen viim. kuukautisista ja ovulaatiosta laskettuna :) Ja nyt tämä "sikiö" on miltein 7kk:den ikäinen tytöntyllerö:heart:

Eli yritä olla huolehtimatta. Paljon on kiinni ultralaitteesta (vanha/uusi) ja ultraajan ammattitaidosta. Uskoisin, että sulla kaikki hyvin kasvavan vauvasi kanssa. Ja kun sydämen sykekin jo näkyi niin km:n vaara on hyvin pieni. Kaikkea hyvää odotukseesi :flower:

No mulla la kuukautisten perusteella oli 29.7. mutta ultrassa siirtyi vasta 6.8. Nyt siis rv 32+1 ja eilen ultrattiin ja kaikki niin kuin pitääkin. Uskosin et sullakin kaikki hyvin. Oikein onnellista odotusta!

Alkuperäinen kirjoittaja sisarHENTOvalkoinen:
Itse kävin yksityisellä ultrassa kun viimeisistä kuukautisista ja ovulaatiosta laskien raskausviikkoja oli kasassa 9+3 ja tuo raskausviikko oli varma asia sillä harrastimme seksiä vain yhden kerran kierron aikana, joten hedelmöittymisajankohta oli helppo laskea. No tämä Lääkäri sitten ultrasi ja sai sikiön koon mukaan rv 7+5. Eli heitti miltein 2 vko:lla. Itse mietin pelonsekaisin tuntein myös asiaa samoilta tiimoilta kuin sinä. Odottelin kuitenkin seuraavaan ultraan, joka oli kunnan järjestämä np-ultra Jorvissa ja siellä sikiön viikot täsmäsivät päivälleen viim. kuukautisista ja ovulaatiosta laskettuna :) Ja nyt tämä "sikiö" on miltein 7kk:den ikäinen tytöntyllerö:heart:

Jaa, kuis sit onko se kovinkin yleistä/mahdollista et ne alkupään ultrat ei pidä paikkaansa? Siis mulla oli joskus viikolla 12+ se ultra missä siirtyikin la edemmäksi, mut sit ku kävin muusta syystä ultrassa rv 14 (uuden la mukaan) niin sit näyttikin et ois ollu pidemmällä.

Mulla esikoinen siirtyi viidellä päivällä eteenpäin ja toinen viikolla....tähän asti ei oo ollu mitään hämminkiä. Kyllä la voi muuttua helposti vaikka kahdella viikolla suuntaan tai toiseen, ovulaatio on vain silloin ollu eri kohdassa kuin "oletetusti".

Esikoinen syntyi muuten vielä viikoilla 41+6 eli jos laskettua aikaa ei oltais siirretty, niin sehän ois menny sitten jo kolmella viikolla yli :whistle: :o

Paljon siitä kiinni, kuka mittaa vauvaa/vauvan raajoja. Ihminen ne pisteet sinne pään ympäryksiin ja käsivarren mittoihin laittaa, joten voi heittää paljonkin tuo. Kone laskee aina annettujen arvojen perusteella vauvalle iän, joten on mun mielestä ihan inhimillistä, että se raskauden pituus voi vaihdella riippuen kuka täti siellä ultraa pitelee. Mullakin kone antoi nyt rakenneultrassa vaikka mitä vaihtoehtoja, kuukautisten ja neuvolan perusteella olisin tuolloin rakenneultrassa ollut 19+4, kone antoi vauvan koon perusteella ensin 19+1, ja sit myöhemmin 19+6. Laskee aina keskiarvon kaikista mittauksista, joten se LA on muutenkin aikamoinen noin-arvio:) Mulla on alusta asti ollut LA 26.10., nyt rakenneultran perusteella 29.10., joten ei tässä tiedä mihin uskoa. Kyllä kai se sieltä sitten lokakuun lopulla syntyy.

Ei kannata nyt ainakaan aiheetta kehityksen viivästymistä ruveta pelkäämään, pikemminkin pidät pään kylmänä ja nautit raskaudesta, kaikki menee varmasti hyvin!

Mulla vaihtu molemmista tytöistä aikoinaan n. viikolla taaksepäin, ollu sit vissii ovis myöhemmin, siitähän se johtuu. Ja hyvi meni, ei vaikuttanu mihkään =)

Itselläni esikoisesta siirtyi laskettu aika np-ultrassa kahella viikolla eteenpäin. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja esikoinen syntyi vasta rv 42+1 :D Että muuten olisi mennyt nelja viikkoa yli lasketun ajan ;)

Kakkosesta olin kanssa ihan varma, että laskettu aika siirtyy ainakin reilulla viikolla. Ja näin olinkin np-ultrassa ihan ihmeissään, kun sikiö vastasi viikkoja.... Katsotaan nyt, että milloin meinää syntyä, tänään rv 38+1 :heart:

Mulla tosin on aina ollut kuukautiskierrossakin heittoa ja näköjään en ainakaan itse ole osannut ovulaatiota oikeseen kohtaan veikata ;)

Ei tuollainen muutaman päivän tai vielä viikonkaan siirtyminen suuntaan tai toiseen ole oman kätilöni mukaan edes mitenkään harvinaista. Itse odottelen nyt esikoista ja plussasin heti ensimmäisestä "luomukierrosta". Kierron pituudesta ei siis ollut oikeastaan mitään tarkkaa tietoa. Menin sitten niskapoimuultraan, kun viikkoja piti olla 12+, mutta viikkoja olikin vasta 9+. Toisessa np-ultrassa, joka tehtiin sitten kolme viikkoa myöhemmin siirrettiin laskettua aikaani kolmella viikolla eteenpäin. Näin suurta heittoa ei kätilökään muistanut koskaan hänelle sattuneen. Olin tehnyt plussatestinkin oikeastaan ennen kuin testissä pitäisi mitään edes näkyä, vaikka luuin, etten ainakaan hätäile, kun kiertopäiviä oli kasassa jo melkein 50. Rakenneultraa odotelaan ja katsotaan sitten muutetaanko laskettua aikaa taas johonkin suuntaan.

Kävin alkuraskauden ultrassa kuukautisten mukaan rv 7+3 mutta vastasi viikkoja 6+3. NP-ultrassa rv12+3 vastasikin 11+4. Rakenneultrassa rv 20+3 vastasikin rv 20+1. Sitten 4D ultrassa rv25+5 oli monia eri tuloksia eli sikiön B-mitta vastasi 25+1, kallon ympärys 26+0, vartalonympärys 24+4 ja reisiluun pituus 26+1. Laskettua aikaa muutettiin alkuraskauden ultran jälkeen, kuukautisten mukaan olisi ollut 28.7 ja muutettiin 4.8. Vaikka sikiö kehittyi hitaammin jossain vaiheessa niin 4D ultrassa vastasi jo aika lähelle tota laskettua aikaa 4.8. Eli jokainen sikiö kehittyy omaa tahtiaan ja vaikka välillä kehitys olisi hitaampaa ei välttämättä ole vaarallista. Nyt kyllä odotan että jos saisin kinuttua neuvolasta ajan synnytystapa-arvioon niin näkisin miten pieni nyt kehittynyt.

Hauska kuulla positiivisia kokemuksia =) Kyllä se hiukan helpottaa, kun saa tietää, että muilla on ollut sama homma ja on silti päästy onnellisesti loppuun saakka!

Ihan varauksettomasti en kuitenkaan vielä uskalla vauvan tuloon luottaa, mutta kaupungin kustantama ultra on rv 10, joten siinä varmasti näkee tuon kehityksen ja sitten jos on normisti kasvanut, niin ehkä voi jo henkäistä... Mutta sitä odotellessa siis ;)

Sama asia huolettaa myös minua :( Ultrassa la siirtyi 3 viikkoa eteenpäin. Yhdynnät tapahtuivat kp 5-14 aikana, eli juuri ennen ovista, sen jälkeen ei kertaakaan. Miten siis on mahdollista näin suuri heitto?

Mulla kans masussa vaavi, jonka la siirty kolme viikkoa. Alku-ultrassa piti olla viikkoja 7+,. mutta kohdussa näkyi jotain, ehkä vasta hedelmöittynyt sikiö. Piti vaan odotella kolmisen viikkoa ja menin pelokkaana uuteen ultraan. Siellä se syke sitten jo näkyi ja oltiin rv7+. Kyllä oli piinaavan pitkät kolmeviikkoa, vuotoa pelätessä/odotellessa.
Nyt 32 viikkoa täys, eli loppusuoraa eletään =)

Kokemusta on. 8 vuotta täyttänyttä poikaa odottaessani la. siirtyi 2 viikolla. Poika syntyi rv. 38+6. Istukan nähtyään kätilö totesi, että oli yliaikaisuuden merkkejä... :o
Poika painoi syntyessään 4650g, joten helppo oli uskoa, että yliaikainen! Sen näki vauvan olemuksesta.
Nyt taas odotan, ja menkkojen mukaan la olisi 28.8, eka ultra (viikolla 10) siirsi la:n 9.9. Osaan sanoa päivälleen, millon hedelmöitys tapahtunu. Ovis oli jo takuulla ohi eikä olis pitänyt tärpätä, vaan luonto teki oikkunsa... Huomenna meno vauvan kokoarvioon ja sittenpä se nähdään, kuinka siellä on kasvua tullu. Itse uskon varmemmin menkoista laskettuun päivään, kun jo millinkin mittavirhe saattaa muuttaa aikaa reilusti myöhemmäksi. Riippuu tietty mittaajasta ja laitteiden tarkkuudesta. :)

Niin en sitten tiedä mitä uskoa, kun jossain luki ettei ultran tulokset voi heittää yli 5 vrk:tta. Kuitenkin mietin pitäisikö varautua siihen, että lapsi todellakin voi syntyä kuukautisista lasketun ajan paikkeilla. Ja siinä tapauksessa sikiö olisi kehittynyt hitaammin kuin kuuluu, ja se pelottaakin jos onkin kyse jostakin kehityshäiriöstä. Mutta luulisi sellaisen vaihtoehdon jo selvinneen ultrissa. Niiden mukaan vauva on kasvanut ja kehittynyt, mutta olisi siis kuukautisista laskettujen raskausviikkojen suhteen alakäyrän alapuolella.

eli mä kävin alkuraskauden ultrassa ni viikkoja oli joku 7+5(muistaaksee) sikiön mitta vastas jotain 6+1 tms...

seuraavassa ultrassa vastas jo sit ihan tasa kuukautisista laskettua aikaa... ja sit seuraava oli näin taas et olikin 3pvää nuorempi... :/ mut nyt siis mennää tasaseen seuranta ultrissa tuota menkoista laskettua...

eli ei kannata huolestua noista alkuraskauden ultrauksista... se on kuitenkin ihan milleistä kii mille raskaus viikolle antaa ajan ja jos pikkusenkin esim ultraajan käsi liikahtaa tms... et kannattaa odotella sinne rv12 ultaan siellä vauva on jo sen verran isompi et saa paremmat mitat... :)

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupeikko85:
eli ei kannata huolestua noista alkuraskauden ultrauksista... se on kuitenkin ihan milleistä kii mille raskaus viikolle antaa ajan ja jos pikkusenkin esim ultraajan käsi liikahtaa tms... et kannattaa odotella sinne rv12 ultaan siellä vauva on jo sen verran isompi et saa paremmat mitat... :)

Alkuraskauden ultrassa viikkoja saatiin 6+3, vaikka kuukautisten mukaan 9+3. Niskapoimussa la siitrtyi edelleen 3 päivää eteenpäin. Näiden mukaan ovulaatio olisi tapahtunut 3 viikkoa myöhemmin, ja se ei mahdu päähäni koska kierto on ollut parin päivän heitoilla säännöllinen vuosia. Ovulaatio olisi ollut siis kp 37! En ymmärrä.

joo no mä olen kyllä ihmetelly et miten ne selittää nää tapaukset...koska on näitäkin jotka tietävät ovistestien avulla tasan tarkaan ovis ajankohdan.. mulle esdim ultraaja ei suostunut sanomaan tarkkaa mittaa sikiöstä tuolloin 7+ viikolal ku kävin varhaisultrassa.. sanoi et sen varhaisultran tarkoitus on se et katsotaan et syke löytyy ja et sikiö on oikeassa paikassa ja et se sikiö ylipäätänsä löytyy... :) koska onhan se ihan tosi et se sikiö on 6-7 viikoilla niiiiin mahdottoman pieni et varmasti tulee paljon virheitä mittauksessa... meillä ainakin kaikki sikiöt olleet vaan sellainen mötikkä millä sydän sykkinyt... :) et helpompi seon siellä rv12 ultrassa selvittääs e raskauden kesto... siinä kuitenkin sikiö on jo senttejä pitkä, ei enää muutamaa milliä..

toivottavasti joku ymmärsi jotain mun tekstistä taas... :laugh: sekavaa....

Mulla esikosta hetii np-ultrassa la 10 päivällä taaksepäin. Kasvo pienenä ja rakenne ultran jälkeen kontrolloitiin pariin otteeseen, muttakasvu oli tasaista, tosin hiukan pieni tosiaan oli. Syntyi sit rv39+1, 3390g ja 49cm, eli iha normaalin kokonen. Ja juuri ennen synnytyssaliin menoa lääkäri ultras koon 2.9kg :o . Tokan kanssa täsmälleen sama juttu. Lasiirty np-ultrassa, kasvo taas pienempänä, mutta nyt vetosivat geeneihin, kun edellinenki kasvoi näin ja ei nii kontrolloitu useesti. Syntyi sit 38+2 ja 3345g ja 50cm, joten normaalin kokonen hänkin. Ja sama lääkäri ultras enne saliin menoa tän tokan, ja taas 2.9kg oli paino sinä.
Joten varmasti paljon riippuu ultraajasta, sikiön iästä kohdussa, alkuviikoilla isommat heitot ja taas iha lopussa näin myös, koska vauva iha kasassa siel, sako tuosta nyt nii mitattua sillonkaan tarkkaan?
En olisi ap huolissaan, toivon ja luulen, että kaikki menee ok.

Tosta, ku monet miettii, että hedelmöittymis ajankohta ei voi pitää paikkaansa, ni samapahan se meilläkin oli esikon kaa. Ei oltu lähimainkaan peittoja sillo heiluteltu, mutta tyttöjä molemmat, sanoovat, että tyttösiittiöt elää pidempää ja oviskin ollu myöhemmin, ni hedelmöittäny ne "vanhat" simpat. Mun teoria siis tää :D .
Nyt ootan kolmatta ja pidin kirjaa yrittäessämme tätä raskautta, tiesin tarkalleen ovulaation. La ei muuttunut np-ultrassa menkoista lasketun la:n mukaan, mutta, minkä päivän ovikselle laskurit antaa, ni ei me sillo oltu sänkypuuhissa, ainakaan kolmen päivän säteellä :o . Ja muutenki luulin ite oviksen olleen neljä päivää aikasemmin vähintään, mitä nyt sit muka ois ollu... oisko taas tyttö tuloillaan.

Mutta nää on näitä, selvii kaikki ajallaan.
Tulipas pitkät sepustukset, ja varmaan iha sekavatkitkin, sori :ashamed: . Koettakee saaha selevee =) .

:heart: nelli&pulla 15+3

Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Tosta, ku monet miettii, että hedelmöittymis ajankohta ei voi pitää paikkaansa, ni samapahan se meilläkin oli esikon kaa. Ei oltu lähimainkaan peittoja sillo heiluteltu, mutta tyttöjä molemmat, sanoovat, että tyttösiittiöt elää pidempää ja oviskin ollu myöhemmin, ni hedelmöittäny ne "vanhat" simpat. Mun teoria siis tää :D .

Niin kyllähän jossain luki, että oikein sinnikkäät siittiöt voi elää 7vrk. Eipä tuolle muutakaan selitystä voi olla. Mutta se kyllä ihmetyttää, miten ovulaatio olis hypänny niin paljon. Mutta ehkä noiden nettilaskureiden antamia hedelmöitysajankohtia ei sitten kannata liikaa tuijottaa...

Yhteistyössä