Kokemuksia Mirena hormonikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyviä ja huonoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä mistään mittauksista. Ei puhuttu mitään sellaista. Mä yritin olla mahdollisimman rentona. Laittaminen ei koskenut. Pientä kipua oli sen jälkeen. Olen synnyttänyt.

Ja sori, mun vastaus ei paljo auta.

Viimeksi muokattu:
Mulle oltiin laittamassa tänään ekaa kertaa kierukkaa, juuri mirenaa. Ei saatu laitettua koko härveliä, kun jo pelkkä mittausvaihe sattui niin että silmissä pimeni. Menkat loppunut kaksi päivää sitten ja ei ole synnytyksiä taustalla. Onko muilla vastaavaa kokemusta kesken jääneestä kierukan laitosta?

Varattiin uusi aika, jolloin puudutetaan ennen laittamista. Jännittää silti, kun tietää mitä sopii odottaa. Onko asentamiskipu vielä voimakkaampi kuin tämä alun mittaamisvaihe? Onko muita joille on kierukka asetettu puudutuksessa?

Niin ja mulle gyne nimenomaa suositteli mirenaa. Sanoi, että ei ole kuulemma mitään väliä sillä koolla.

Minulla sattui juuri se mittaaminen. Asentamista en edes huomannut.

Täällä ollut kierukka nyt jo 6kk..ja vuoto sen kun jatkuu...Lääkärit vähän erimieltä että ottaako pois vai pitääkö vielä odottaa..Odottaa mitä? Ai sitä että multa menee loppukin järki :(

Mulla ei Mirena-kierukkaa saatu asennettua tk:n e-neuvolassa, kun heillä ei ollut tarpeeksi pitkää asetinta? On kuulemma hankalast taaksepäin kallistunut kohtu...Laitettiin sitten naistentautien polilla ja mitään ongelmaa ei ollut. Sama asetti näytti olevan. Ja keirukan laittaminen ei ole kummallakaan kerralla sattunut. Toisella kerralla Mirenan hyöty vain loppui siihen, kun aloin odottamaan kaksosia. :)

Eka Mirenan laitatin yksityisellä, kun ei tk:on aikaa saanut. Vaihdatin 5 vuoden päästä ja ois kuulemma saanut olla pitempäänkin...näin sanoi myöhemmin paikallinen gynen ylilääkäri!
Ekasta laitosta puoleen vuoteen rauhoittuivat tiputtelut ja kaksi vuotta siitä loppuivat menkat kokonaan eli tässä on sitten oltu kuiva akka kohta 9v!
Ei viiraa pahemmin päästä =) tai ole mitään iho-ongelmia tullut-pikemminkin on ihon rypyttömyyttä kehuttu, mutta se nyt taitaa olla sukuvika....
Seksihalut etsi paikkaansa ja tasoittuivat ajan mittaan, mutta sitäpä se on lapsiperheessa muutenkin...halujen, ajan ja paikan kohtaamista tai kohtaamattomuutta!
Kolmannen laittoon tulee ensi vuonna kutsu ja siinä se vaihdevuodet sitten meneekin.
Oiva kapistus kelle sopii!!

Hei kaikille!

Olen 21v. synnyttämätön nainen. Mulla oli Mirena yhteensä 1v ja 2kk. Gyne suositteli sitä mulle endometrioosi epäilyn ja todetun PCOS:n takia.
Laittoa seuranneet pari kuukautta meni sairaslomalla kovien alavatsakramppien, selkäkipujen sekä vuotojen takia. Olin myös itkuinen ja masentunut, ilman "oikeaa" syytä. Itse laitto oli yhtä helvettiä, taju lähti kerran laiton aikana ja kerran sen jälkeen. Lisäksi lerva lensi kättäriopiston naistentautien poliklinikan seurannassa, missä vietin noin kaksi tuntia laiton jälkeen.
Olo helpottui ajan mittaan ja 6kk paalun jälkeen olin täysin vuodoton ja menkkakivut olivat vähäiset. Mieli oli kuitenkin erilainen kuin normaalisti ja vatsassa oli aina erikoinen paineen tunne. Näiden lisäksi koin aika ajoin alkuraskauden tuntemuksia (pahoinvointi, lisääntynyt virtsaamistarve, kylmän tunne jne..) ja sain jatkuvasti olla ostamassa raskaustestejä. Kierukan aikana minulla oli myös enemmän emätin- ja hiivatulehduksia kuin koskaan aiemmin. Minulle ei niin merkittäviä sivuvaikutuksia oli myös naaman näppylät ja hiusten ohentuminen.
Ajan mittaan koin, että sivuvaikutukset hallitsevat elämääni liikaa ja haluan kierukan pois. Ajan saaminen poistamista varten ei ollutkaan niin yksinkertaista, kun luulin. Muutaman kerran koitin aikaa varata, mutta joka kerta minut saatiin vakuutettua kierukan hyvyydestä. Kuinka oireeni eivät mitenkään voi johtua Mirenasta tai kuinka ne ajan mittaan hellittävät.
Lopulta tein päätöksen, että vaikka kuka mitä väittäisi niin minä itse tunnen kehoni ja mieleni parhaiten, ja haluan Mirenan todella pois.
Soitin ta:lle ja sain suorastaan kuulla haukut kuinka ratkaisuni on huono. Noin vartin väittelyn jälkeen hoitaja sanoi, että seuraava vapaa aika on 2 kuukauden päästä. Sanoin etten mitenkään voi odottaa niin pitkään ja hän käski mennä yksityiselle. Soitin yksityiselle selvittääkseni operaation hintaa ja se oli 190€. En mitenkään opiskelijana olisi kyennyt maksamaan tuollaisia rahoja, joten lopulta päädyin poistamaan Mirenan omakätisesti.
Tekstini tarkoituksena ei ole mitenkään pelotella ketään, tämä on vain minun tarinani elosta Mirenan kanssa. Olen tyytyväinen ratkaisuuni ja olen voinut poiston jälkeen paremmin.

Mulla ei mieliala muutoksia tai muuta, laitosta 3kk ja "menkat" tullut ajallaan + "ovulaation" aikaan vähintään tiputtelua, eli vähintään 2 viikon välein vuotaa. Ehkäpä Tämä Tästä, toisesta synnytyksestä vasta 5kk ja imetän niin varmaan kroppa muutenkin sekaisin.

Synnyttämätön, oksensin laiton jälkeen. Kestin sitä vuoden. Vihlovat alavatsakivut n 3 kk, turvotusta, outoja kipuja. Vuosin n 10 pv, parin päivän tauko, sitten alkoi taas. Ikinä ei tiennyt milloin vuotaa. Ei kuulemma voi johtua Mirenasta. Outoa kun ennen sitä menkat 4 pv ja kierto kuin kello. Tosiaan ehkäisi, ei tod tehnyt mieli kun aina vuosi.

Jälkiviisaana epäilen että vuoto olikin jotain kohtutulehdusta eikä menkkoja ja kivut siitä että elimistö koetti poistaa vierasesinettä.

Minulle laitettiin mirena noin viikko sitten ja laitto sattui kyllä mutta ei niin paljon kuin kuvittelin sen sattuvan- ehkä kuitenkin osasyy siihen oli se että olin ottanut pari eri särkylääkettä ennen sitä- kipuherkkä ihminen kun
olen. Toivottavasti tämä sopii minulle sillä e-pillerit ei alkuunkaan sopineet ja ennen tätä minulla ehti olemaan 2 eri kertaa toinen ehkäisykeino mutta toisella kerralla alkoi olla sen verran paljon oireita joiden en ensin tajunnut siitä johtuvan enkä sen takia halunnut myöntää sitä itselleni. Tosin gyne ehdotti ensin jotain muuta ehkäisyvaihtoehtoa kun en ole synnyttänyt ja heillä ei suuren kysynnän takia sattunut olemaan synnyttämättömille tarkoitettua pienempää h-kierukkaa, mutta en silti muuttanut mieltäni asian suhteen. Saaa nähdä miten alkaa menemään- kun kuitenkin 5vuotta saisi olla miettimättä muuta ehkäisyä, kunhan vaan pysynee paikallaan enkä tule raskaaksi.
"EkaKerta": Mirena ei todellakaan ole minulle sopinut,kauan sain taistella että poistettiin. Nyt on sitten pillerit käytössä,erinäisten syiden takia. En suosittele kierukkaa kenellekkään kokemukseni ja saamieni oireiden eli haittavaikutusten takia.

Minulla ollut pari vuotta nyt. Tulehduksia on ollut paljon verrattuna aikaan ennen sitä. Hiusten lähtö oli järkyttävää ensimmäisen vuoden ajan. Lisäksi koen aina silloin tällöin raskausoireita ennen kuukautisia: etovaa oloa ja rintojen kipuilua.
Hyvää tietty ehkäisy ja kuukautisten niukentuminen. Joskin pari kertaa on tullut vuotoa myös kierron puolivälissä.

"EkaKerta": Mirena ei todellakaan ole minulle sopinut,kauan sain taistella että poistettiin. Nyt on sitten pillerit käytössä,erinäisten syiden takia. En suosittele kierukkaa kenellekkään kokemukseni ja saamieni oireiden eli haittavaikutusten takia.

Minä taas voin suositella Mirenaa lämpimästi omien hyvien kokemusteni ansiosta. Hormonikierukka pelasti seksielämäni, kun se lopetti jatkuvat vuodot. Enkä ole huomannut mitään haittavaikutuksia.

Mulla oli Mirena 8 kk. Arvasin jo etukäteen ettei se sovi mulle, koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut, mutta vaikeiden menkkojen takia suostuin kokeilemaan, koska joka paikassa väitettiin, että ei hormonikierukasta tule sivuoireita samalla tavoin kuin e-pillereistä. ROSKAA! Kierukasta tuli pahemmat sivuoireet kuin pillereistä!

Oireita alkoi tulla kunnolla vasta n. 5 kk:n käytön jälkeen ja ne pahenivat vain koko ajan, kunnes otatin kierukan äskettäin pois. Rajut mielialanvaihtelut, hirveä ärtyneisyys, lievä masentuneisuus, haluttomuus, hiustenlähtö, migreeni... Jotain varmaan unohtui.

Tukka harveni mullakin puolella, on onneksi tuuheat hiukset mutta pelottavaahan tuo silti on. Pahinta oli tuo ärtymys jota ei voinut hallita mitenkään. Normaalisti osaan kontrolloida tunteitani, mutta nyt tuntui kuin jokin pysäyttämätön voima olisi painanut päälle, en kerta kaikkiaan hallinnut itseäni. Miesparkani joutui kuuntelemaan kaikki ärräpäät ja vittuilut. En tosiaankaan ollut oma itseni. Menkat kyllä niukkeni, rauta-arvot koheni ja iho oli paremmassa kunnossa, mutta se ei ole noiden sivuvaikutusten arvoista.

Lääkäri ja hoitaja ehdottivat toista kierukkamerkkiä, en todellakaan ota. Mikään hormonaalinen ehkäisy ei selvästikään käy. Kun lapsiluku on täynnä, vaadin kohdunpoistoa helvetillisten menkkojen takia.

Yhteistyössä