Kokemuksia n. 5 vuoden ikäerosta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nonni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nonni"

Vieras
Jos hyvin käy, saisimme toisen lapsen reilun 5 vuoden ikäerolla ensimmäiseen. Mustasukkaisuuden uskon olevan voimakasta, koska tyttö on saanut olla ainoana pienen ikänsä ja nyt jo on mustasukkainen kun esim. isi ja äiti halaa toisiaan :)

Mitenkä itse olet jaksanut kun ikäero ollut noin suuri. Onko tullut jotakin ongelmia ikäerosta johtuen?

Kiitos.
 
Meillä ei ole ollut mustasukkaisuusongelmia, no esikoinen onkin poika ja oli 4v8kk, kun siskonsa syntyi.
Se mikä on ongelma riitatilanteissa on se, että kun toinen on niin paljon isompi ja jyrää pienemmän alleen ja pahasti. Ei se mitään, kyllä tuo siskonsakin pistää pahasti kampoihin ja viimeksi eilen sai veljensä itkemään. :kieh:
 
Meillä on ikäeroa 5v2kk lapsilla ja aivan loistavasti mennyt alusta asti. Ei lainkaan mustasukkaisuutta ja esikoinen on ollut ihana apuri ja ihanaa, kun on jo omatoiminen muutoinkin jos olen itse hyvin väsynyt ollut ( no en kyllä ole ollut,mutta.. ) .
Nyt ovat todella hyviä kavereita kun kuopuskin kolme vuotias ja osaa jo leikkiäkin jonkinverran. Toki he osaavat myös tapella ja ärsyttää toisiaan :D
 
Meillä 7 vuoden ikäero. Aluksi oli vähän mustasukkaisuutta, mutta laantui aika nopeasti. Nyt esikko täytti just 10 vee, kuopus 2,5 vee, ja homma hoituu :) Esikoinen tykkää leikkiä pienemmän kanssa, kiva kun voi ite rauhassa käydä vaikka suihkussa, ja tietää, että isoveikka pärjää pikkusysterin kanssa. On jopa ylpeä, kun häntä pyytää vähän vahtimaan.

Pikkusisko taas on ihan rakastunut isoveljeensä, ja joskus haluaa, että isoveli vie hänet illalla nukkumaan.

Että hyvin on mennyt, isosta lapsesta on iso apu pienen kanssa. :)
 
Meillä ikäeroa pari viikkoa vaille 5 vuotta. Minusta ihan passeli ikäero siinä mielessä, että isompi jo hyvin ymmärtää tilanteen, eikä ole pienemmästä ollut kovin mustasukkainen. Ja on huolehtivainen pikkuveljestään. Liekö sitten tytöille "luonteenomaista". Neiti kyllä ennen veljen syntymää sanoi, että ei halua pikkuveljeä vaan siskon. Mutta hyvin on kelvannut ja niin rakas siskolle. Nyt ovat 7v. ja 2v. ja keksivät myös yhteisiä leikkejä, ei ikäero haittaa.
 
ikäerot 4v kahden isoimman välillä ja 5v keskimmäisen ja pienimmän välillä ja 9v isoimman ja pienimmän välillä. Mun mielestä toi 5v on aika kiva ikäero, pientä mustasukkaisuutta oli ilmassa, mutta tosi hyvin on mennyt, kaikista kivointa on että jos olen sen 3v kotona, voin olla keskimmäisen ekan kouluvuden kotona :) Isoimmalla ja pienimmällä on se 9v ikäeroa ja heidän suhteensa on ihana, isoveli palvoo siskoaan ja hänestä on oikeasti tosi paljon apua, sisko rakastaa veljeään ja aina kun veli tulee kotiin, alkaa meidän pikkuinen kiljua riemusta :) Hyvin olen itse jaksanut, kun ei isompia tarvitse hoitamalla hoitaa ja he ymmärtävät jo vähän sitä että sisko on pieni :)
 
Täällä pojat 4v 8kk ikäerolla. Alku meni hyvin, sitten vauvan ollessa 3-4kk ja äitikin vähistä yöunista vähän yliväsy, niin alkoi mustis tosiaan olla jokapäiväistä. Siihen päälle iski joku 5 v. uhmakausi, niin huh. Tätä kesti n.3kk ja sitten taas palautui elo kuten vauvan syntymän jälkeen oli, eli tavallista. Apua tietty isoveljestä on ja pikkuinen häntä matkii :) Kivat kaverit ovat vaik isompi höynäyttää välillä ja kiusaa...Mutta itse en olis ainkaan hoitaa kahta ihan pientä tai taaperoa ja vauvaa. Eli suosittelen .
 
Meillä on just 5 vuotta lasten ikäero. Mustasukkaisuutta ei ollut paljoakaan, ehkä enemmänkin vanhempi omi pikkuista, eikä aina tykännyt, kun muut lapset halusi sille jutella.
Nyt vanhempi on 11 ja nuorempi 6, poika ja tyttö. Leikkivät ihan kivasti yhdessä. Heidät voi laittaa pihallekin hetkeksi kahdestaan. Tappelevat tietysti jonkin verran, mutta heistä on paljon seuraa toisilleen.

Mulle sanottiin, että vaikeaa tulee olemaan ja eivät varmasti viihdy yhdessä. Mutta toisin vaan kävi. Paras ikäero ikinä.
 
meillä lapset 6v, 5v ja 1kk. Isommilla ei mitään mustasukkaisuutta pienintä kohtaan. halaavat ja auttavat ja sylittelevät. Tämä on huomattavasti helpompaa ja ihanampaa tämä vauva-aika kuin kahden ensimmäisen kohdalla kun ikäeroa oli 1v. Nyt nautin ja huomaan, että isommatkin nauttivat :)
 

Yhteistyössä