Kokemuksia niiltä, joiden lapsilla n. 5 vuoden ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiliini

Vieras
Millaista on ollut? Asia pohdituttaa kovasti, kun itsestä joku tommoinen ikäero voisi olla sopiva nykyisen (nyt reilu 2 v.) ja mahdollisen jokus syntyvän toisen lapsen välille. Kaikki vaan hengittää niskaan ja hokee että lapsilla ois hyvä olla pieni ikäero (eli meille sanotaan että on jo "kiire")... Onks tässä nyt jonkun virheen tekemässä...

Meillä esikoisella ja kakkosella ikäeroa 2v ja kakkosen ja kolmosen ikäeroa 5v. 2v ikäerolla siskokset leikkivät paljon yhdessä ja saavat toisistaan paljon seuraa. Heillä on yhteisiä juttuja paljon! 5v ikäerolla isompi leikkii pienemmän kanssa, mutta leikit eivät tietenkään aina mene hyvin yksiin, kun pienemmän leikkitaidot eivät ole niin hyvät kuin isommalla. 7v ikäerolla ei isompi enää pienimmän kanssa leiki vaan ennemmin hoivaa.

Meillä on lapsilla ikäeroa 6 vuotta ja on ollut meille oikein passeli, pojasta on ollut suuri apu tytön kanssa ja vauva-aikaan pystyi keskittymään taas oikein kunnolla kun esikoinen oli jo niin omatoiminen ja avulias. :)
Pojalla on ihan omat kaverit ja tyttökin niitä varmasti tulee saamaan.

Sä teet niinkun ite parhaalta tuntuu.Meidä kahella keskimmäisellä ikäeroo 5v. Enemmän on seuraa toisesta jos on lyhyempi ero.Omasta mielestäni 3v on ollu ihan sopiva ikäero.

Meillä ikäeroa 4v. Ihan kaikkeen ei pienemmästä sisaruksesta ole kaveriksi. Mutta tee oman jaksamisesi mukaan. Tarvi muita kuunnella. Iloa siitä sisaruksesta on isomallakin ikäerolla. Itselläni on minua 14v vanhempi isoveli ja sit 11v nuorempi pikkuveli. :D

Meillä vanhimmalla (tyttö 12) ja kolmannella lapsella (poika 7) on aina ollut tosi lämpöiset välit.

Näiden kahden välillä ei ole riitoja, vaan niitä aiheuttaa se jos lapsia on samassa leikissä kolme. Kun muksut kahdestaan (ketkä hyvänsä) niin menee hienosti.

Meidän toisen ja kolmannen poikein ikäero on 5v. Heidän sisarsuhde on alusta asti ollut kahden lapsen suhde, toisin kuin reilun 1v vanhemman esikoisen, joka otti pienempään veljeensä hoitavan suhteen heti alusta asti. Nyt kun pojat ovat 12 ja 7 vuotiaat ovat paljon leikkineet sekä tapelleetkin yhdessä. Mun mielestä 5v on hyvä ikäero niin sisarille kuin vanhemmilleenkin.

Mä oon aika paljon miettinyt tota "yhdessä leikkimistä". Sitä kun paljon on meille koitettu sanoa, että leikkisivät sitten yhdessä kun ikäeroa ei olis ainakaan yli 3 vuotta. Mutta mutta... Eiks kuitenkin jo kouluikäisinä lapsilla oo ne "omat kaverit" omasta ikäluokastaan? Pienenä se on varmaan kumminkin eri asia. Kun ei oo kokemusta, niin ei osaa ajatella miten se arkeen vaikuttaa. Jotenkin tiedostaa,, että kohta lapsille tulis jo se 3 vuotta ikäeroa, mutta ei ole vauvakuumetta (kuitenkin toisen lapsen joskus toivon saavani). Se viis vuotta jotenkin tuntuis kivalta, esikko sais olla vielä pieni ja sitten ehkä liikkuminenkin ois helpompa kun esikko osais ja jaksais pyöräillä yms. vaunujen mukana. Hankalaa...

Meillä ei vielä kokemusta asiasta, mutta olemme myös ajatelleen tuollaista ikäeroa, lapsi kohta 2,5-vuotias ja vielä ei ole tarkoitus aloittaa seuraavan yritystä, kaverit kyllä kaikki kyselee et joko teille on tulossa, ei ole ei :D
Haluan keskittyä täysillä tämän pikkuisen elämään enkä jakaa itseäni pikkuvauvan hoitoon, sitten kun esikoinen on isompi ja hänellä on kavereita joiden kanssa pystyy paremmin leikkimään jne niin uskon jaksavani paremmin uuden vauvankin kanssa. Itse en ajattele että sisarus olisi niin tärkeä juuri lapsena, vaan ennemminkin aikuisena eikä silloin ole mitään merkitystä onko ikäeroa 2 vai 5 vuotta...

Huono, lapsilla ei tunnu olevan mitään yhteistä, tappelevat jatkuvasti (ovat kouluikäisiä jo). Kahden vuoden ikäerolla olevilla menee aivan eri lailla, tietysti nahistelevat välillä, mutta on yhteiset leikit ja hommat usein, vaikka ovat eri sukupuolta.

Etenkin jos kyseessä on esikoinen, niin hän tuntee itsensä jotenkin petetyksi, kun joku toinenkin ilmestyy viemään huomiota häneltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ikäeroa 4v. Ihan kaikkeen ei pienemmästä sisaruksesta ole kaveriksi. Mutta tee oman jaksamisesi mukaan. Tarvi muita kuunnella. Iloa siitä sisaruksesta on isomallakin ikäerolla. Itselläni on minua 14v vanhempi isoveli ja sit 11v nuorempi pikkuveli. :D

Mulla itselläni on itse asiassa kaksi vuotta vanhempi sisar ja juurikin viisi vuotta nuorempi veli. Aikuisena molemmat ovat läheisiä. Ja kyllä se velikin pienenä jotenkin keikkui maskottina meidän leikeissä mukana :). Ehkä siitä ei sellaista leikkikaveria mulle tullu, kun oli jo se sisko. Voihan se olla että sukupuolikin vaikuttaa ja sitähän ei sentään voi kai suunnitella :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Meidän pojilla on ikäeroa 5 vuotta en vaan tahtonut kahta vaippapyllyä ja nyt kaikki sujuu hienosti kun esikoinen on omatoiminen

Tulipas tästä mieleen, että on tähän asti sanonut kaikille, että korkeintaan sitten on uuden raskauden aika kun esikko oppii kuivaksi. Nyt meni sekin takaraja kun alkukesästä oppi :). Nyt ne kaikki vasta onkin kimpussa ettäö millos se kakkonen ny sitte tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meidän pojilla on ikäeroa 5 vuotta en vaan tahtonut kahta vaippapyllyä ja nyt kaikki sujuu hienosti kun esikoinen on omatoiminen

Tulipas tästä mieleen, että on tähän asti sanonut kaikille, että korkeintaan sitten on uuden raskauden aika kun esikko oppii kuivaksi. Nyt meni sekin takaraja kun alkukesästä oppi :). Nyt ne kaikki vasta onkin kimpussa ettäö millos se kakkonen ny sitte tulee...

muistakaa sit kakkosesta tehdä erimerkkinen. muuten ne kyselyt muuttuu vaan muotoon "no koskas sen pojan/tytön teette ?" :D

meillä on pojat pian 2v ja 7v ja ihana veljeys heillä.
toki osaavat jo ärsyttääkin toisiaan - ja pienempi sotkee isomman leikit ja isompi yllyttää pientä tyhmyyksiin ja pelleilyyn.

Älä anna muiden painostaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei vielä kokemusta asiasta, mutta olemme myös ajatelleen tuollaista ikäeroa, lapsi kohta 2,5-vuotias ja vielä ei ole tarkoitus aloittaa seuraavan yritystä, kaverit kyllä kaikki kyselee et joko teille on tulossa, ei ole ei :D
Haluan keskittyä täysillä tämän pikkuisen elämään enkä jakaa itseäni pikkuvauvan hoitoon, sitten kun esikoinen on isompi ja hänellä on kavereita joiden kanssa pystyy paremmin leikkimään jne niin uskon jaksavani paremmin uuden vauvankin kanssa. Itse en ajattele että sisarus olisi niin tärkeä juuri lapsena, vaan ennemminkin aikuisena eikä silloin ole mitään merkitystä onko ikäeroa 2 vai 5 vuotta...

Juu, tavallaan oon sitä mieltä itekin, että se sisarusten merkitys tulee parhaimmillaan esille vasta aikuisena. On joku tai jotkut joiden kanssa on yhteistä historiaa ja joku jakamassa juttuja esim. ikääntyvien vanhempien asioissa.

Älä anna muiden painostaa =)

Yritän olla antamatta :). Mut hyvät perustelut auttaa aina :D. Viimeks ku luin jostain tutkimuksen, että sellaiset aikuiset on onnellisimpia, jotka on lapsena saaneet olla pitkään "pieniä" (hieman isompi ikäero sisarukseen), nii mulle vaan hymisteltiin. Noihan nyt on vaan jotain tutkimuksia :)...

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

muistakaa sit kakkosesta tehdä erimerkkinen. muuten ne kyselyt muuttuu vaan muotoon "no koskas sen pojan/tytön teette ?" :D

meillä on pojat pian 2v ja 7v ja ihana veljeys heillä.
toki osaavat jo ärsyttääkin toisiaan - ja pienempi sotkee isomman leikit ja isompi yllyttää pientä tyhmyyksiin ja pelleilyyn.

Juu, koskaa ne uteliaat hyvää tarkottavat sukulaiset ei oo tyytyväisiä :). Esikko on poika ja kun sanoin jollekin, että mahdollisen toisen sukupuolella ei ookyllä mitään väliä, että kaikellaon puolensa, niin eihän se niin ollut tietenkään :). kun olin sitä mieltä että toinen poika vois olla kiva, niin esikko sais omaa sukupuolta olevan veljen, niin ei se kuulemma niin oo, sen tytön kuulemma kumminki haluan joskus :D.

no meillä miehen esikoinen on 7 ja meidän yhteinen 2v8kk. Hyvin tulevat toimeen ja leikkivät yhdessä. Aluksi tietenkin oli hankalampaa kun pieni kävi isomman hermoille mutta nyt menee jo hyvin.

Yhteistyössä