Kokemuksia osa-aikatyöstä, sovitellusta päivärahasta, päivähoidosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pompom"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pompom"

Vieras
Eli tilanne se että olen työttömänä ja nyt olis mahdollisuus osa-aikatyöhön, 4h/päivä eli viikkotyöajaksi tulis 20h. Palkan lisäksi saisin siis myös sovitellun päivärahan. Lapsi aloittaisi sitten tietysti myös päivähoidon ja päivähoitomaksuun ei kai mitään aleja saa kun olis kuitenkin 5 päivää viikossa hoidossa, vaikkakaan ei kokonaisia päiviä? Työ on kiinnostavaa ja kauhee on hinku töihin, taloudellisesti en sitten tiedä onko tulos +-0, mutta tuskin kai persnetolla menis. Lapsellekin olis mukava "pehmeä lasku" päivähoitoon... Eli onko kellään kokemusta tälläisestä, onko toiminut taloudellisesti, henkisesti yms. :)

Mun mielestä kannattaa mennä. Itse pääsin osa-aikatyön ansiosta kokoaikaiseen unelmatyöhön saman työnantajan toisessa yksikössä. Pehmeä lasku hoitoon oli tosi hyvä lapsille - ja itsellekin. Oli ihana päästä töihin (henkisesti voin paljon paremmin kun elämässä oli muutakin kuin kotiäitiys), mutta oli silti hyvin aikaa olla lasten kanssa.

On myös aina helpompi saada kokoaikaista työtä kun on edes osa-aikatyössä, eikä työttömänä. Taloudellisesti minä ainakin voitin, koska palkasta vain 50% vähentää päivärahaa. Päivähoitomaksuun saisit alennusta, sehän lasketaan hoitoajan ja tulojen mukaan, eikä itselläni ainakaan palkka + soviteltu päiväraha kohonnu yhtä isoksi kuin kokoaikatyön palkka. Tietysti jos miehellä on iso palkka, tulorajat voivat paukkua, mutta sittenhän asia ei ole taloudesta riippuvainen.

Jos kyseessä on pitkäaikainen osa-aikatyö, kannattaa huomioida, että 34 kalenteriviikon jälkeen paluuehto täyttyy ja työttömyyspäiväraha määritellään uudelleen sen osa-aikatyön perusteella.

Yhteistyössä