Kokemuksia raskausdiabeteksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Kertokaa kokemuksianne raskausdiabeteksesta. Onko sellaisia, joilla sokerirasituksessa arvot olleet todella korkeat ja silti pärjänneet ruokavaliolla & liikunnalla raskauden loppuun asti? Missä vaiheessa raskautta rd todettiin?

Oliko teillä riskitekijöitä raskausdiabetekseen?

Palautuivatko sokeriarvot synnytyksen jälkeen normaaleiksi?

Oliko vauvalla makrosomiaa tai matalia sokeriarvoja? Tarviko jotain erikoishoitoa?

Jos oli insuliinihoitoinen rd, mikä vauvan vointi oli synnyttyään?

Itselläni todettu hetki sitten rd, vaikkei mitään riskitekijöitä pitäisi olla. Kaksi arvoa sokerirasituksessa olivat hurjan korkeat, mutta kotiseurannassa kaikki arvot ovat olleet kuitenkin vielä tosi hyviä. Pelottaa vaan koko ajan jos ne alkavatkin nousemaan ja joutuu insuliinille, sitä kun saa lukea joka paikasta että insuliinihoitoisessa rd:ssa riskit (vauvan ja myös äidin) ovat vielä suuremmat :(. Vielä olisi pari kuukautta raskautta jäljellä. Pelottaa vauvan puolesta.

Mulla todettiin rd viikolla 8. Oma lääkärini on diabetologi ja halusi minulta sokerirasituksen jo niin aikaisin, kun kuulun riskiryhmään ja minulla on ollut keskenmenoja. Paastoarvo oli korkea ja testi keskeytettiin heti. Sain mittarin, ruokailuohjeet ja ajan diabeteshoitajalle.

Arvot pysyivät todella hyvinä koko raskauden ajan. Paino tippui aikalailla rv. 20 asti, sen jälkeen se pysyi samana loppuun asti. Insuliinia en tarvinnut, ruokavalio oli tarkka, mutta nälässä en joutunut olemaan. Liikunnalla tietty olisi voinut kompensoida, mutta olin kohdunkaulan heikkouden vuoksi levossa. (Tukilangoitettiin rv. 19.)

Terve tyttö syntyi rv. 38+4 cytotekin voimalla. Painoa oli 2980 g, eli ei mikään jättiläinen. Sokerit tosin hieman heittelivät, mutta siitä selvittiin sokeriliuoksella ja lisämaidolla, kunnes oma maito nousi kunnolla. Imetys lähti vasta kotona kunnolla käyntiin.

Niin ja synnytys oli helppo. Kun se sitten käynnistyi kunnolla, oli nyytti sylissä 31 minuutin päästä.

Sokerirasitus uusittiin 12 viikkoa synnytyksen jälkeen ja arvot olivat hyvät.

Viimeksi muokattu:
Ei ollut tipassa, vaan pullosta annettiin glukoosiliuosta. Lastenosastolle ei onneksi joutunut, muuten olisi joutunut toiseen sairaalaan. Synnytin siis pienessä sairaalassa jossa ei ole lastenosastoa. Vierihoidossa oli, tosin pari tuntia oli lastenhuoneessa lämpösängyssä, kun oli alilämpöinen. Lastensairaanhoitajat mittailivat pari ekaa päivää sokereita ja kun tyttö oli 4 päivän ikäinen, lähdimme kotiin.

Mä en muista, millä viikoilla sokerirasitus oli, ehkä joskus puolessavälissä raskautta. Kaikki arvot meni reippaasti yli. Mulla on diabetesta ja raskausdiabetesta monella lähisuvussa, lisäksi oli ylipainoa. Aamun paastoarvo pysyi koholla kotimittauksissa, joten jouduin pistämään iltaisin pitkävaikutteista insuliinia, ja annostusta piti lisätä aika kauan vähän kerrallaan, koska aloitusannostuksella lukemat ei heilahtaneet mihinkään. Aloitus oli ehkä 6ky ja pistin yli 20ky. Päivän aikana kaikki muut sokeriarvot pysyivät erinomaisina ihan ruokavaliolla (+liikunnalla).

Olin aika tarkka ruokavaliosta. Nälissään ei tarvinnut olla, mutta jouduin kyllä soveltamaan niitä virallisia ruokavalio-ohjeita, niiden mukaan syömällä olisi joutunut olemaan nälissään ja sokerit koholla (miksi, voi miksi, suositellaan rasvattomia sokerijogurtteja, tuoremehua, leipää perunaa sisältävän ruuan kanssa...?). Lähinnä lisäsin suosituksiin verrattuna kasvisten määrää reilusti, vähensin leipää ja perunaa, sokeripitoisia mehuja ja jogurtteja ym. en syönyt oikeastaan ollenkaan (en käytä niitä normaalistikaan). Painoa tuli maltillisesti, eikä raskaudesta jäänyt yhtään kiloja, vaan kaikki jäi laitokselle.

Vauva painoi noin 3,5kiloa ja vointi oli erinomainen. Ei mitään ongelmaa sokereiden kanssa. Synnytys oli helppo.

Mä olisin halunnut mielummin insuliinit, koska se ruokavaliohoito oli rankkaa. Et voinut syödä juuri mitään, melkein karppausta olisi pitänyt harrastaa jos olisi halunnut sokereiden pysyvän rajoissa. Lapsi painoi hieman alle 4 kg ja sain sektion pyynnöstä. Pelkäsin, että ei olisi mahtunut alakautta. Ei ollut ongelmia vauvan sokereiden kanssa.

En ole kokenut varsinaisesti ruokavaliota rankaksi, vaikka todella tarkka olenkin ollut sen kanssa. Stressaa vain jotenkin, jos ne arvot silti alkavat nousta. Mietityttää, voiko näin hyvin mennä samalla ruokavaliolla loppuun asti, kun oli kuitenkin korkeat arvot sokerirasituksessa. Ja sitten tuo, että vaikka sokeriarvot olisivatkin minulla loppuun asti hyvät, voiko ne vauvalla silti heitellä tai voiko vauva olla makrosominen syntyessään?

ei sitä turhaan paasata että olisi hyvä olla edes normi painoinen kun lasta alkaa varttumaan tässä sen näkee kun läskit lisääntyy

Kuten sanoin, itselläni ei riskitekijöitä raskausdiabetekseen ollut. Normaalipainossa olen ollut koko ikäni, vieläkin olen vaikka raskautta enää pari kuukautta jäljellä. Elintavat muutenkin terveelliset. Joten oliko sinulla joku omakohtainen kokemus jakaa tähän ketjuun vai mikä oli pointtisi?

Minulla ollut kahdesti lievä rd. Normaalipaino, mutta sukurasite, jonka takia testattiin ekassa raskaudessa rv27. Toisessa raskaudessa eka testi (rv15) ok, tokaan mennessä (rv26) oli taas puhjennut. Arvot pysyi ruokavaliolla ja liikunnalla hyvinä molemmillla kerroilla. Molemmilla kerroilla vauva oli suht pieni. Ensimmäisen sokereita seurattiin muutaman päivän ja annettiin lisämaitoa. Vierihoidossa sain kuitenkin pitää. Synnytyksen jälkeen arvot olleet taas normaalit.

Mulla molemissa raskauksissa rd. Ekassa pärjäsin pelkällä ruokavaliolla, toisessa jouduin tablettihoidolle. Iso sukurasite ja tokassa raskaudessa ylipainoa. Vauvat oli normaalin kokoisia syntyessään, lisämaitoa annoin kyllä synnärillä.

Mulla todettiin esikoista odottaessa rd puolivälin paikkeilla ja se pysyi loppuun asti aisoissa ruokavaliolla.

Tyttö syntyi normaalin kokoisena ja terveenä, sokerien kanssa ei ollut hänellä häikkää.

Omalla kohdalla tilanne normalisoitui pian synnytyksen jälkeen, eikä rd myöskään uusinut seuraavassa raskaudessa.

Ekassa raskaudessa lievä. Tokassa myös, eli siis vain paastoarvo kymmenyksen koholla. Silti aloitettiin seuranta ja metformen lääkitys. Lapsi syntyi käynnistyksellä pienikokoisena 2675g, ja väsyneenä pitkittyneestä käynnistysprosessista ja ravinnottomuudesta (sektiovalmius), sai lisämaitoa heti synnyttyään, pääsi vierihoitoon, jossa ei noudatettu vvo:n ohjeita lisämaidon tarpeesta. Ei jaksanut imeä rinnasta, jonka seurauksena sokerit romahtivat 1,7 mitattiin, lapsen täristessä jo paljon. Sen jälkeen viimein kätilöt toivat lisämaitoa, jota raukkaan yritettiin kaataa sitten litratolkulla, loppupeleissä vietiin sitten kiireesti tippaan ja nenämahaletkuun, joissa oli muutaman päivän tasaamassa sokereita. Viikon iässä päästiin kotiin.

Mulla todettiin rd viikol 27.Sokerirasitukses paasto oli hyvä mut sen jälkeinen jäi koholle ja viimine arvo oli taas hyvä. Pärjäsin iha ruokavalion muutoksel ja liikunnal. Poika syntys 6vk sitte (rv.38) ja oli lääkärin mukaan "iso kokone" viikkoihi nähden, mut sokerit oli ihan hyviä ku niit seuraattiin kaks vuorokaut synnytyksest. Paino pojal laski tosi paljon ja ei ollu noussu ees syntymäpainoon takas kaheviikon ikään menness,mut sanoivat neuvolas ettei haittaa ku kuitenki sen verta pojal kokoo ja todennäkösest johtus mun rd:st pojan isohko syntymäpaino:) Ja ittel oli iha hyvii sokerei kotimittauksis ja nyt ku oon välil mitannu ni ei oo ollu mitää ihmeempii niis arvois.:)