Kokemuksia ryhmäperhepäivähoidosta? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastauksista kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastauksista kiitollinen

Vieras
Meillä on syksyllä kolme alle 5-vuotiasta joista nuorin vasta 1,5-vuotias. Töihin pitäisi silti palata. Kaikki lapset pitäisi siis saada hoitoon ja mieluusti samaan paikkaan. Tuon pienimmän takia mietinkin ensin pph:ta, mutta tulin sitten siihen tulokseen, etteivät kaikki varmaan pääsisi samaan paikkaan. Asumme korvessa, joten jos laitan vain nuorimmaisen pph:lle ja muut päiväkotiin niin joutuu koukkailemaan aikamoisia välimatkoja.

Lähistöllä toimii ryhmäperhepäiväkoti jossa on kolme hoitajaa ja 12lasta. En tiedä kuinka suuri tunku sinne on, mutta asia alkoi kiinnostamaan minua. Jos vain saisin lapset sinne niin saisivat nauttia pienemmistä ryhmistä mutta kuitenkin olisi oman ikäistä seuraa kaikille.

Onko kokemuksia? Kuinkahan noissa ryhmiksissä järjestetään hoito jos yksi hoitaja sairastuu? Tuleeko sijainen vai joutuvatko lapset lähimpään päiväkotiin?

poika oli ryhmiksessä ja ei kyllä ole siitä hyvää sanottavaa...hoitajat oli ihan pyllystä,suoraan sanoen,toista kertaa en ryhmikseen laittais.
Jos joku hoitaja oli poissa tuli päiväkodista yleensä joku ainakin osaksi päivää auttamaan,joskus hoitivat kaksisteen nuo 12 lasta.

Olen ollut hoitajana useassa eri ryhmiksessä, kaikki huippupaikkoja, mahtavia, upeita hoitajia :)
Todella oiva hoitomuoto just vaikkapa sisarruksille joista nuorin on vielä noin pieni, kaikille löytyy seuraa.Pieni ryhmä ja isot saa olla pienten kans ja pienet isojen kanssa, monipuolinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22852358:
poika oli ryhmiksessä ja ei kyllä ole siitä hyvää sanottavaa...hoitajat oli ihan pyllystä,suoraan sanoen,toista kertaa en ryhmikseen laittais.
Jos joku hoitaja oli poissa tuli päiväkodista yleensä joku ainakin osaksi päivää auttamaan,joskus hoitivat kaksisteen nuo 12 lasta.

Hoitajien luonne on varmaan riskipeliä ihan joka paikassa. Eikai voi automaattisesti olettaa että vain ryhmisten hoitajat on "pyllystä"? Tarkoitan siis, että voihan ihan yhtä hyvin olla että kemiat ei natsaa pk:n omahoitajan kanssa.

[QUOTE="hoitsu";22852381]Olen ollut hoitajana useassa eri ryhmiksessä, kaikki huippupaikkoja, mahtavia, upeita hoitajia :)
Todella oiva hoitomuoto just vaikkapa sisarruksille joista nuorin on vielä noin pieni, kaikille löytyy seuraa.Pieni ryhmä ja isot saa olla pienten kans ja pienet isojen kanssa, monipuolinen.[/QUOTE]

Juuri noin minäkin ajattelin, että olisi hyvä paikka koko köörille, mutta pienin ei hukkuisi ison päiväkodin lapsivilinään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22852358:

Sieltähän me ollaan kaikki tultu :)
Jos se onkelma olikin sinulla eikä niillä hoitajilla, jos sinä olit se "hankala"

Meillä lapset on ryhmiksessä, enkä kyllä hevillä vaihtais hoitopaikkaa. Olen tykännyt kovasti. Hoitajia on tosiaan se kolme. Ja jos yksi sairastuu, tulee ainakin meillä sijainen. Meillä nuorimmainen on erityislapsi ja kaksipaikkainen siis. Hänelle ihan ihanteellinen paikka olla, saa enemmän huomiota ja hoitajat ehtivät tehdä mm. kuntoutuksellisia juttuja siellä (esim. knill-ohjelma). En tiedä kuinka hyvin ehtisi päiväkodin hoitajat... Joten minulla vain hyviä kokemuksia. Olen myös itse ollut aikoinani töissä ryhmiksessä ja mielestäni homma toimi hyvin.

Meillä on lapset ryhmiksessä, eivät tosin päässeet samaan. Kumpikin on nykyisin ihan täynnä sellaisia n. 1-2-vuotiaita, eli isommille ei juurikaan ole seuraa, aika pienempien ehdoilla mennään. Mutta olen silti tykännyt kovasti.

Hoitajien luonne on varmaan riskipeliä ihan joka paikassa. Eikai voi automaattisesti olettaa että vain ryhmisten hoitajat on "pyllystä"? Tarkoitan siis, että voihan ihan yhtä hyvin olla että kemiat ei natsaa pk:n omahoitajan kanssa.

Joo,ihan totta,mutta kun tässä ryhmiksessä pystyivät sitten tekemään just niinkuin halusivat: ulkoilua oli todellä vähän max. 2x 45min.,yleensä vain kerran jos sitäkään.Telkkua sen sijaan katsottiin tuntitolkulla päivittäin.Nukuttiin 3h päikkäreitä,jolloin ei tietenkään lapselle uni tullut kuin vasta puolen yön jälkeen...ja kaiken laista muuta ikävää... joka ei välttämättä olis päiväkodissa edes mahdollista,just esim antaa lasten nukkua kolmeen asti.Ryhmis varmasti hyvä vaihtoehto,jos sielä on hyvät hoitajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22852476:
Joo,ihan totta,mutta kun tässä ryhmiksessä pystyivät sitten tekemään just niinkuin halusivat: ulkoilua oli todellä vähän max. 2x 45min.,yleensä vain kerran jos sitäkään.Telkkua sen sijaan katsottiin tuntitolkulla päivittäin.Nukuttiin 3h päikkäreitä,jolloin ei tietenkään lapselle uni tullut kuin vasta puolen yön jälkeen...ja kaiken laista muuta ikävää... joka ei välttämättä olis päiväkodissa edes mahdollista,just esim antaa lasten nukkua kolmeen asti.Ryhmis varmasti hyvä vaihtoehto,jos sielä on hyvät hoitajat.

Ja arvaa vaan kuka uskoo että tuntitolkulla telkkua päivittäin ja kolmen tunnin päikkäreitä, ei taatusti ole totta, sori.
Olitko sellainen vanhempi että lapsesi meni aikaisin ja kielsit päikyt jotta lapsi menee aikaisin illalla nukkumaan, oikeesti nuo oli aina järkkyjä kun kiellettiin että lapsi ei saa nukkua, huh huh sentään

[QUOTE="hoitsu";22852576]Ja arvaa vaan kuka uskoo että tuntitolkulla telkkua päivittäin ja kolmen tunnin päikkäreitä, ei taatusti ole totta, sori.
Olitko sellainen vanhempi että lapsesi meni aikaisin ja kielsit päikyt jotta lapsi menee aikaisin illalla nukkumaan, oikeesti nuo oli aina järkkyjä kun kiellettiin että lapsi ei saa nukkua, huh huh sentään[/QUOTE]

No,on kyllä aika järkkyä,kun itse menee kuudeksi töihin,herätyskello soi 4.45 ja lapsi nukahti vasta puolenyön jälkeen,mieti vähän!!! päiväunet olis olleet lyhyempinä 1-1½h ok,mutta tuo oli ihan kauheeta. Ja todellaki telkkua katsottiin joka päivä,yleensä useampia tunteja.

Minulla on todella hyviä kokemuksia ryhmiksestä. Jatkossakin toivoisin saavani lapseni sellaiseen. Meidän lapselle kokeiltiin ensin päiväkotia, mutta siellä oli liikaa hälinää (ja lto oli pyllystä, pakko mainita, kun joku haukkui samalla perusteella ryhmiksen :) ). Ryhmis oli mahtava paikka.

Jos hoitaja sairastui, hankittiin toinen. Yleensä iltavuorolainen tuli jo aamuun ja iltapäiväksi napattiin apuun koulunkäyntiavustaja viereisestä talosta. Oppilaat lähtivät kotiin puolen päivän nurkilla, jolloin kka:t vapautuivat.

Yhteistyössä