Kokemuksia Steinerpäiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Steinerska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Steinerska

Vieras
Onko ketään, jonka lapsi/lapset olisivat olleet tai ovat vielä Steinerpäiväkodissa? Millaisia kokemuksia teillä sieltä on? Kertoilkaa ihan vapaasti hyvistä ja huonoista kokemuksista. Esim. tukiko ilmapiiri siellä lastenne kehitystä toivomillanne tavoilla? Miten perheen ja päiväkodin henkilökunnan yhteistyö pelasi? Miten "oikeaoppisia" päiväkodissanne oltiin (jos tiedätte mitä tarkoitan)?

Kyselen ihan siitä syystä, että oma vesa on aloittamassa Steinerpäiväkodissa ja kokemukset kiinnostavat. Ja tietty jos itse olette olleet Steinerpäiväkodissa aikoinaan tai käyneet Steinerkoulun, kertokaa siitäkin.

Olen ollut Steiner-päiväkodissa ja sen jälkeen käynyt kuusi vuotta Steiner-koulua (molemmat 80-luvulla). Päiväkodista on hyvin lämpimät muistot, leikittiin paljon ja laulettiin hauskoja lauluja. Koulussa oli näin jälkeenpäin ajatellen hyvät ja huonot puolensa. Toisaalta koulu oli pieni ja "kodinomainen" ja opetusmenetelmät kannustivat luovuuteen; tehtiin paljon käsin (esim. kaikki "koulukirjat" olivat itse kirjoitettuja ja kuvitettuja vihkoja) ja kokeiltiin kaikenlaisia mielenkiintoisia asioita (opeteltiin mm. perinteisiä töitä kuten kirnuamista ja kehräämistä). Myös se oli hyvä, että saksan ja ruotsin opiskelu alkoi heti ekalta luokalta - uskon että se auttoi hyvän kielipään kehittymisessä. Toisaalta opetus ei meidän koulussa ollut aina kovin tehokasta, ehkä siksi ettei meillä ollut kirjoja (vihkojen väsääminen vei paljon aikaa ja teki opetuksesta tavallaan hidasta ja vähän yksipuolistakin) eikä aina tarpeeksi päteviä opettajiakaan. Tuntien sisältö oli varmaan osittain aika erilaista kuin peruskoulussa, koska kun vaihdoin tavalliseen kouluun yläasteelle, mulle jäi jonkin verran aukkoja asioista jotka muut olivat oppineet ala-asteella.

Toki tästä on jo yli 20 vuotta aikaa, ja koulumme oli pieni ja vasta perustettu pari vuotta ennen kuin menin sinne, joten voi olla ettei tämä kaikki päde kaikissa Steiner-kouluissa. :)

Meillä ovat lapset olleet Steiner-päiväkodissa sekä -koulussa (myös ns. tavallisesta on kokemusta). Steinerissa on vaan niin ihanaa. Meillä oli mahtavia vuosia ihanien tätien ja opettajien kanssa. Yhteistyö kodin ja päiväkodin/koulun kanssa on tiivistä.
Steinerpäiväkoti ei ehkä sovi kaikille, paljon on omasta asenteesta kiinni.

Steinerpäiväkoti Pohjantähti Tuusulassa on ainakin tosi ihana. Molemmat lapset käyneet siellä. Mukava, ammattitaitoinen henkilökunta, luomukasvisruoka omasta keittiöstä. Mahtava paikka.

Yhteistyössä