Kokemuksia Taysista (ivf)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kristiina76

Jäsen
10.06.2007
492
0
16
Meillä lähti lähete Taysiin reilu kk sitten ja nyt odotellaan, et kutsu tulee sinne eka käynnille. Ivf tulee hoito olemaan, kokemusta siitä on aiemmin yksityiseltä puolelta.
Mitä te Taysissa hoidoissa olevat tykkäätte, onko hyviä lääkäreitä + hoitajia ja toimiiko homma hyvin (esim.onko ajat paljon myöhässä tms).
Onko kellään tietoa, vaikuttaako asuinpaikkakinta siihen , miten pian hoitoon pääsee (en muistanut kysyä kun tuonne soitin)? Ite ei asuta Tampereella vaan tässä lähikaupungissa :)

Yhdessä IVF punktiossa ja siirrossa siellä olen ollut.
Hoitajat on ystävällisiä (lääkäreistä ei voi aina sanoa samaa) ja ainakin viimeksi mulla oli vaikeuksia saada kunnon kipulääkitys. Vähän sellaista liukuhihnatoimintaa, niinkuin kai julkisella yleensä. Ajat oli hyvin paikkansa pitäviä ja jatko- ohjeet selkeät.

Seuraava IVF tehtiin AVA- klinikalla ja pakko kehua että se oli kuin taivas!! Siellä eri lääkityskin, joka sopi mulle paljon paremmin. TAYS käyttää puudutetta + Rapifen- kipulääkettä, AVA käyttää rauhoittavaa suoneen (Dormicum) + Rapifenia ja se TOIMII :D
Ja olipahan tuo palvelu muutenkin ylellistä, vaikka maksusitoumuksella olinkin.

Meillä icsi, mutta sama rumba kuitenkin.
Mulla on hoitajista ja lääkäreistä pelkkää hyvää sanottavaa. Aivan ihanaa sakkia. :heart:
Lääkitys toimi mulla, kysyivät toimenpiteessä, haluanko lisää. En halunnut. Enkä olisi mitään rauhoittavia (niinku rinsessa sanoi, et AVAlla käytetään) edes suostunu ottamaan.

Aikataulut piti suurinpiirtein paikkansa. Ekalla kerralla soitin matkalla, et ei ehditä ajoissa (yli 100 kilsaa matkaa) ja hoitsu sanoi, et "ei hätää, kyllä me teitä odotetaan täällä, ajakaa ihan rauhassa ja varovasti". Oli meinaan ihan jumalaton lumipyry silloin.

Ei mullakaan ole pahaa sanaa sanottavana TAYSin hoidosta, tosin muustakaan en tiedä. Mulle noi lääkketkin on purrut ihan hyvin.

Rinsessa-Ryysynen:Voitko kertoa hieman tarkemmin tosta AVA:n touhusta koska mulla kanssa maksari sinne ja kesäkuun ekalla viikkolla pitäis olla ICSI. Pystyykö siellä vielä paikan päällä vaikuttamaan omiin hoitoihinsa. Meillä on siis kolmas ICSI menossa ja haluaisin tietysti kaikki mahdolliset avut kiinnittymiseen. Takana yksi biokemiallinen raskaus. Olen alkion kuoren avausta pohtinut ja mietinkin saako sitä maksarilla vai pitäisiköhän se maksaa itse? Miten siellä suhtaudutaan kahden alkion siirtoon? Et varmaankaan itse ole kaikkea ehtinyt kokeilla mutta jos jotain lisä infoa löytyisi :D

Minä olen tykännyt olla TAYSissa hoidoissa! :) Siellä on tehty itselleni kolme inseminaatiota ja nyt yritetään kolmatta kertaa IVF-hoitoa. Omalle kohdalleni on osunut aina ihanat & empaattiset lääkärit ja hoitajat. Omalääkäri-systeemiä siellä ei ole, joten aina ei ole siis sama ihminen vastassa. Pari kertaa on meidän kohdalla ajat olleet myöhässä. Kaikin puolin olen kyllä tyytyväinen heiltä saamaani hoitoon. Kun kerran on sisälle päässyt, asia rullaa eteenpäin mukavasti. Voin suositella!

No ehkä mä sit uskallan mennä sinne :)
Toi kipulääkitys mua vaan arveluttaa... oon aiemmilla kerroilla aina tarttenut ylimäärästä (suonensisäistä) lääkitystä, koska toimenpiteet on olleet hirmu hankalia (kohdun kanavan rakenteellisesta poikkeavuudesta johtuen...). Jos Taysissa ei kunnon tainnutusta saa, niin ei meidän hoidoista sit mitään tule :'( Mutta pitää selvittää asiaa sit lääkärin kanssa.

Mulle tehty 2 IVF:ää TAYS:issä ja ihan ok paikkahan se oli. Mulle kyllä tarjottiin diapamia jo heti kättelyssä kun vaan sanoin että jännittää, mutta en huolinut. Ja kipulääkitys on ollut ihan kohillaan. Eka kerralla sain Rapifenia tujauksen lisääkin kun sattu, mutta sit vaan verenpaineet laski niin että jouduinkin olemaan siellä puoli päivää kun ei pää kestänyt ollenkaan. Kolmas iffin tehtiin TAYS:issä mutta VL:än puolella ja kokemus ehkä astetta parempi. Aikataulut piti paikkansa paremmin ja jotenkin tuli yksilöllisempi fiilis hoidosta.
Nyt käytiin justa hakemassa kyytiläinen mukaan AVA-klinikalta ja se oli kyllä paratiisi! Loistavaa palvelu ja päästiin tänään siirtoon jopa etuajassa. Ja ollaan kanssa vieraspaikkakuntalaisia. Ajat on järjestyneet niin, että miedän paikkakunnan sairaalasta on vaan pirautettu TAYSiin kun mut piti punktoida ja yleensä meidät sitten tupattiin johkin väliin.

Itse olin Taysissa IVF-hoidossa vuosi sitten. Sekä lääkärit, että hoitajat minun mielestäni ihanaa väkeä (tietysti en nyt osaa sanoa onko sama henkilökunta edelleen?). Ajat piti yleensä ihan kohtuu hyvin paikkaansa. Kipulääkettä olisin saanut lisää, jos olisin halunnut. Minä vaan hölmö ajattelin kestäväni, sain sitten kyllä heti piikin peppuun siellä lepohuoneessa kun kivut yltyi koviksi. Kohtelu oli minusta oikein hyvää. Ei pahaa sanottavaa paikasta ole. Ulkopaikkakuntalainen minäkin ja ihan normaalisti meni sisään pääsy jne. Joten voin suositella! Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Siisami:
Ei mullakaan ole pahaa sanaa sanottavana TAYSin hoidosta, tosin muustakaan en tiedä. Mulle noi lääkketkin on purrut ihan hyvin.

Rinsessa-Ryysynen:Voitko kertoa hieman tarkemmin tosta AVA:n touhusta koska mulla kanssa maksari sinne ja kesäkuun ekalla viikkolla pitäis olla ICSI. Pystyykö siellä vielä paikan päällä vaikuttamaan omiin hoitoihinsa. Meillä on siis kolmas ICSI menossa ja haluaisin tietysti kaikki mahdolliset avut kiinnittymiseen. Takana yksi biokemiallinen raskaus. Olen alkion kuoren avausta pohtinut ja mietinkin saako sitä maksarilla vai pitäisiköhän se maksaa itse? Miten siellä suhtaudutaan kahden alkion siirtoon? Et varmaankaan itse ole kaikkea ehtinyt kokeilla mutta jos jotain lisä infoa löytyisi :D

No, palvelu on ainakin paljon yksilöllisempää kuin julkisella ja suurin piirtein "kaikki toiveet" otettiin huomioon (vaikkei niitä mulla erityisemmin ollutkaan). Lepohuoneessa sain punktion jälkeen olla miehen kanssa kahdestaan (se oli tosi viihtyisä eikä yhtään sairaalamainen) ja meille oli tarjolla juotavaa, pikkusuolaista ja makeaa.
Lääkäri oli hyvin läsnä ja saatiin selkeät jatkohoito- ohjeet.

Mutta mutta... jos homma toimii maksusitoumuksella, AVA pitää sellaista hoitolinjaa mitä lähettävä sairaala haluaa. Eli eivät varmaankaan siirrä esim. kahta alkiota, jos maksusitoumuksen antaja puoltaa yhden alkion siirtoa. Alkionkuoren avauksen joutuisi varmasti maksamaan itse.

AVA:llahan on aika tiukka linja muutenkin kahden alkion siirron suhteen. Meillä ne ei suostuneet kahden siirtoa edes harkitsemaan, kun siirrettiin TOP-luokan alkio nyt. Tosin en ehdoin tahdoin mitään riskiraskautta haluaisikaan, mutta aina sitä ajattelee että mahikset olisi sillai paremmat ja kun ei tähänkääna sti niistä ole tullut edes yksöisraskautta, vaikka on kaksi siirretty(tosin alkiot on olleet huonompaa laatua)

Yhteistyössä