Kokemuksia tenox-lääkkeestä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tenox
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tenox

Vieras
Mulle työterveyslääkäri määräsi sitä pienen määrän et saisin tän unettomuuteni kuosiin. Tää on mennyt eron, muuton ja rahavaikeuksien takia niin pahaksi, että torkun pari tuntia yössä ja siinä se. Yliväsymys aiheuttaa vatsaoireita ja olen ihan pihalla koko ajan.
Olen muutenkin jo tokkurassa, mutta lääketokkura pelottaa mua.. Ja se, että olen 8v lapsen kanssa kaksin, mitä jos vedän ton napin naamaan ja lapselle tuleekin joku hätä yöllä?! Heräänkö mihinkään?
Olen jo esim.panacodista aivan pöllyissä, käytän tosi vähän mitään särkylääkkeitä tai mitään...
Tokihan jokainen reagoi eri tavalla, mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

Silloin kun nukkuminen on ollut pitkään huonoa, minä otan puolikkaan 20 mg Tenox-tabletista ja se on yleensä riittänyt. Se aiheuttaa sen, että nukahtaa, mutta unesta herää kyllä, jos kuulee että jotakin tapahtuu. Aamulla on vähän vaikeampi herätä kuin luonnollisesta unesta, mutta ei se mahdotonta ole. Jos sinua huolestuttaa kovasti, niin ota tabletti joskus kun olet yksin, pysy ylhäällä ja katso minkälaiseen tilaan se saa sinut kun olet hereillä. Vaikutus kestää vain muutaman tunnin. Minulla se unettaa kyllä, mutta olen ihan toimintakykyinen silti. Suosittelen että käytät lääkettä max. 4-5 yönä peräkkäin, sen jälkeen alkaa olla vaikea nukahtaa ilman lääkettä ja tulee sen takia muutama valvottu yö. Tuo on yksilöllistä, mutta minulla on noin.

Jos mietit tuota lääkkeen aiheuttamaa tokkuraisuutta, niin onhan sekin tokkura silloinkin aikamoinen, jos ei ole nukkunut viikkokausiin! Minä ainakin kävelin suurin piirtein seiniä päin, kun oli mennyt kolme viikkoa muutaman tunnin yöunilla (nukuin yleensä klo 00-2 ja 5-6.30).

Mulla tehos yksi neljäsosakin aikanaan. Tehokas lääke mutta painajaisia näin. Aika harvoin määrätty nykyään, vaikka minusta hyvä enkä tullut riippuvaiseksi. Parempi kuin melatoniini ym.

Kuuluu kait diapamin pikkuserkkuihin. Ei ainakaan multa vienyt toimintakykyä, mut ei nyt hirmu tehokas unenantajakaan ollut. Ja tenoxiin kyllä voi jäädä koukkuun. Melatoniinilla saa luonnollisemmat unet, ainakin mulle sopivampi. Jos selviät parin kymmenen tabletin setillä oikeeseen unijärjestykseen niin ok, jos et niin kannattais kyllä etsiä muuta apua. Terapia-apua, toisella tavalla vaikuttavia lääkkeitä. Unilääkkeistä olen ollut "kuivilla" viisi vuotta ja sitä ennen melkein seitsemän vuotta meni puoliks lääkkeitten voimalla. Ois ollu fixumpaa lähtee alun perin selvittelemään uniongelmien syytä ja hoitaa sitä, kun ruveta syömään nukahtamislääkkeitä. Mulla siis ongelmana masennus ja ahdistuneisuus, jotka ovat aiheuttaneet nukahtamis/unessa pysymis ongelmia. Pitäs olla rajana, että kuukautta pitempään ei nukahtamislääkkeitä annettas vaan samalla selviteltäs syyt ja hoidettas niitä. Tämä siis minun kokemukseni.

Tuijuinta kamaa unilääkkeistä, ainakin mitä olen itse potilaille antanu. Ite en oo ottanu. Aloittaisin puolikkaalla jos ihan pakko ja peskalle on hyvä kertoa ettei säikähä jos ei saa äitiä hereille.

Ei Tenox ole kovin vahvaa. Lääketokkurasta voidaan mielestäni puhua sitten kun sängystä nouseminen esim. kahvin keittoon tai vessaan on sellainen ponnistus ettei siihen tahdo pystyä. Näin neurolepteillä.

[QUOTE="carelia";27834380]Pitäs olla rajana, että kuukautta pitempään ei nukahtamislääkkeitä annettas vaan samalla selviteltäs syyt ja hoidettas niitä. Tämä siis minun kokemukseni.[/QUOTE]

Juu, ei niitä kannata syödä kuin 1-2 viikon jaksoissa, niin että saa nukuttua sen verran, että pysyy järjissään ja pystyy käymään töissä. Minä luulin kuukauden unettomuuden jälkeen saavani vähän pidemmän sairausloman (aamulla olisin pystynyt jatkamaan unta, vaikka yöllä en), mutta sain työterveydestä kaksi päivää ja tenoxit, joten lääkkeillä oli pakko mennä, että pystyin käymään töissä. Ongelmien syitä kannattaa tietysti hoitaa, mutta aina ne vaan ei ole missään muutamassa viikossa hoidettavissa, niin kuin ap:nkin tapauksessa.

Yhteistyössä