Kokemuksia viisaudenhampaan poistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu poistetaanko ylä vai alahammas. Ylhäällä olevat viisaudenhampaat lähi todella helposti eivätkä olleet edes kipeitä. Eka päivän vaan varovaisemmin syödä eikä juoda kuumaa. Alaviisurit oli tiukemmassa. Toinen jouduttiin ottamaan pikkuosissa kun oli niin ahtaasti. Silloin sai syödä särkylääkettä kauemmin. Töihin olisin kuitenkin seuraavana päivänä pystynyt jo menemään.

Mulla kokemuksia on 4kpl. Kaksi erittäin helppoa poistoa, jonka jälkeen olin heti työkykyinen. Kaksi erittäin kivuliasta poistoa. Kummatkin poistot kipuineen lamaannuttivat minut viikoksi.

Kokemuksia 4 kpl. En pyytänyt esilääkitystä, puudutusta laitettiin senkin edestä. 45 min ja puoli tuntia kesti alaviisureiden poisto. Ylemmät oli helpommat. Alaviisureiden kipuilu oli syynä poistoon, suositeltiin kaikkien poisto. Kipu lamaannutti kahdeksi viikoksi, särkivät kauan vielä jälkeenkin. Samana päivänä en olisi kyennyt töihin ja onneksi oli muuten vapaata pari päivää vielä jälkeen. Kävin töissä itku silmässä sen parisen viikkoa.
3 x 800mg burana päivässä ei auttanut kipuihin juurikaan. :( Tsemppiä !

Kiitos vastanneille!

Mulla on siis nyt alkanut yksi hampaista kipuilla, ja se säteilee sitten muuallekin. Ensi viikolla on onneksi hammaslääkäri (muihin asioihin liittyen).

Pelkään hammaslääkäriä ihan älyttömästi :ashamed:

Mulla poistettu vaan yläviisurit, varsinaista syytä ei ollu, toisessa alkava reikä ja suosittelivat poistettavana sitten molemmat kerralla. Se oli helppo ja nopee ja särkylääkettäkään ei tarvinnu syödä sen jälkeen, pikkusen toinen puoli vuoteli verta sen päivää mutta hyvin paranivat. Alhaalta mulla ei edes oo ku toinen viisuri ja niin paljon kuullu pieleen menneistä alaviisureiden poistoista ja niistä jälkikivuista jotka kestäny parikin viikkoa, niin alaviisuria en anna poistaa mistään syystä.

Mulla poistettu vaan yläviisurit, varsinaista syytä ei ollu, toisessa alkava reikä ja suosittelivat poistettavana sitten molemmat kerralla. Se oli helppo ja nopee ja särkylääkettäkään ei tarvinnu syödä sen jälkeen, pikkusen toinen puoli vuoteli verta sen päivää mutta hyvin paranivat. Alhaalta mulla ei edes oo ku toinen viisuri ja niin paljon kuullu pieleen menneistä alaviisureiden poistoista ja niistä jälkikivuista jotka kestäny parikin viikkoa, niin alaviisuria en anna poistaa mistään syystä.

No huh huh! Että mädättäkööt sitten viereisetkin hampaat tohjoksi? :O

[QUOTE="Tii";28580237]Kiitos vastanneille!

Mulla on siis nyt alkanut yksi hampaista kipuilla, ja se säteilee sitten muuallekin. Ensi viikolla on onneksi hammaslääkäri (muihin asioihin liittyen).

Pelkään hammaslääkäriä ihan älyttömästi :ashamed:[/QUOTE]

Niin pelkäsin minäkin. Mutta kun menin, niin ei se sitten ollutkaan niin kauheaa. Selviät kyllä :) Kannattaa sanoa heti kun menet vastaanotolle, että pelkäät, niin toimivat sitten sen mukaan.

Se, mitä ei tapa, vahvistaa - ajattelen! Olen joskus ollut hammaslääkärikammoinen, mutta hankalat purentavaivat ovat hälventäneet sitä. Minulla poistettiin vas. puolelta ylä- ja alaviisurit 5-6 vuotta sitten. Olivat tiukassa - penteleet - kun olivat juurtuneet leukaluuhun ( kuulemma ovat yleensä yli kolmekymppisillä). Alapuolen kanssa, etenkin, teki hammaslääkäri töitä koko rahan edestä. Juuressa oli "koukku" ja koukku leukaluussa tiukasti kiinni. Olin täysin vuodekunnossa muutaman päivän ja työkyvytön varmaan viikon ja leuka oli kipeä kiskomisesta useita viikkoja. Leikkaushaavat, ompeleet yms paranivat nopeasti antibioottikuurin suojissa.

Oikealla puolella kulkee kuulemma kasvohermo ihan viisureiden juurien lähellä ja sen vaurioitumisen riski on olemassa. Edellisen poiston yhteydessä hammaslääkäri sanoi, että niitä ei poisteta kuin viimeisessä hädässä. No, nyt odotan aikaa suukirurgille näiden oikean puoleisten viisureiden poistonarviointia varten...

Mulla on edessä yläviisurin poisto tiistaina. Karmii jo etukäteen. Alhaalta on leikattu joskus kymmenen vuotta sitten ja se sujui hyvin. Lieviä kipuja oli pari päivää, sitten asettui. Mutta nyt on ikää likemmäs 40v, joten en ole enää yhtä luottavainen poiston helppouden suhteen.
p045.gif

Kyllähän ne kannattaa poistattaa. Kyllä se jonkun aikaa saattaa kirpasta, mutta sitten ne eivät vaivaa enää koskaan. :D

[QUOTE="vieras";28580540]Se, mitä ei tapa, vahvistaa - ajattelen! Olen joskus ollut hammaslääkärikammoinen, mutta hankalat purentavaivat ovat hälventäneet sitä. Minulla poistettiin vas. puolelta ylä- ja alaviisurit 5-6 vuotta sitten. Olivat tiukassa - penteleet - kun olivat juurtuneet leukaluuhun ( kuulemma ovat yleensä yli kolmekymppisillä). Alapuolen kanssa, etenkin, teki hammaslääkäri töitä koko rahan edestä. Juuressa oli "koukku" ja koukku leukaluussa tiukasti kiinni. Olin täysin vuodekunnossa muutaman päivän ja työkyvytön varmaan viikon ja leuka oli kipeä kiskomisesta useita viikkoja. Leikkaushaavat, ompeleet yms paranivat nopeasti antibioottikuurin suojissa.

Oikealla puolella kulkee kuulemma kasvohermo ihan viisureiden juurien lähellä ja sen vaurioitumisen riski on olemassa. Edellisen poiston yhteydessä hammaslääkäri sanoi, että niitä ei poisteta kuin viimeisessä hädässä. No, nyt odotan aikaa suukirurgille näiden oikean puoleisten viisureiden poistonarviointia varten...[/QUOTE]

Kiintoisaa...multa se hammaslekuri kyllä leikkeli oikealta eikä puhunu mitää hermoista.

Minulta revittiin kaikki 4 viisaudenhammasta kerralla viime kesänä. Olivat vaivanneet jo kauan, kasvoivat aivan vinoon ja aiheuttivat jatkuvaa päänsärkyä kun yrittivät väkisin kasvaa vinoon vaikka eivät mahtuneet, vetivät samalla kaikki muutkin hampaat vinoon.

Ei esilääkitystä, puudutus ensin yläpuolelle. Hammaslääkäri yritti ehdottaa että yläpuolelta poistettaisiin ensin ja myöhemmin alhaalta, mutta olin kärsinyt niistä niin kauan ja aikaa sai odotella yli puoli vuotta, että minä totesin että ei kun kaikki revit pois sieltä jos vaan vetämällä lähtevät. Noh, alhaallekkin sitten puudutus ja kiskomaan. Lähtivät onneksi vetämällä ettei tarvinnut leikkausta, mutta sen verran lujaa sai lääkäri kiskoa kuitenkin että yksi hammas lensi irrottuaan kaaressa lattialle.

Puudutus oli kaikista kamalinta, minua ei koskaan oltu aiemmin puudutettu ja sitten yhtäkkiä kerralla koko suu, olin nenästä alaspäin täysin tunnoton ja meinasin tulla hulluksi sen tunteen kanssa, en meinannut pystyä sylkeäkään nielemään, tuntui että tukehtuu ja puhe kuulosti siltä kuin olisin ollut 5 promillen humalassa

Sairaslomaa sain pari päivää, buranaa ja antibioottikuurin. Töihin menin kuitenkin seuraavana päivänä, antibioottikuuria en syönyt. Särkylääkettä taisin ottaa vain puolitoista päivää... Mutta olen tosin aina ollut hyvä kestämään kipua

Multa poistettiin kaikki viisaudenhampaat kahdella eri kerralla. Eivät olleet kipeitä tai mitään, mutta hammaslääkäri sanoi, että todennäköisesti puhkeaisivat pian ja olisi hyvä poistaa.

Operaatioihin (siis 2 hammasta per kerta) meni muistaakseni reilu tunti. Esilääkityksen sain ja ensimmäinen kerta meni hienosti ja helposti. Toinen kerta olikin sitten pelkkää itkua vain.

En tuntenut oloani mitenkään työkyvyttömäksi poistojen jälkeen esilääkityksestä huolimatta. En tosin muistakaan niistä ajoista paljoa. Kamalinta oli veren maku suussa ja puutuneisuus puudutuksesta johtuen. En käynyt viikkoon töissä operaatioiden jälkeen, sillä molemmilla kerroilla poskeni turposivat aivan järkyttäviksi ja mustelmat olivat oikein kirjavat.

Tsemppiä!

Multa poistettiin 2 vuotta sitten molemmat alaviisurit kerralla leikkaamalla. Syynä oli kipuilu, hampaat ei olisi mahtunut tulemaan. Otettiin röntgenkuva ja hammaslääkäri suositteli poistoa. Varasin ajan hyvin kokeneelle ja hyvälle suu- ja leukakirugian hammaslääkärille. Suunnittelin seuraavan työpäivän vapaaksi, mutta ihan työkuntoinen olisin kyllä ollut. Esilääkkeenä sain jonkun kipulääkkeen (oisko ollut burana tai paracetamoli, en muista), puudutettiin (puudutus ei oikein tehonnut) ja sitten lääkäri leikkasi molemmat alaviisurit. En muista kauanko toimenpiteeseen kului aikaa, mutta oisko ollu joku 45min. Poiston jälkeen pidin pakastevihannespussia hetken aikaa poskilla, poiston jälkeisinä päivinä ei mitään kipua. Poisto toki yksityisellä puolella maksaa enemmän, mutta palvelu on sitten ihan erilaista. Kunnalliselle puolelle en menis poistoon enkä kyllä tarkastuksiinkaan.
Toinen yläviisuri mahdollisesti joudutaan jossain vaiheessa poistamaan (sivussa ikenen läpi tuntuu piikki, hml sanoi et poistetaan jos alkaa kipuileen/vaivaamaan), niin menen siinä tapauksessa kyllä samalle hammaslääkärille poistoon.

Tii täällä yhtä hammasta köyhempänä!

Yläviisuri vedettiin pois puudutuksen jälkeen. Oli nopea, ei sattunut. Nyt kyllä juilii kun puudutus alkaa häviämään.
Lääkäri oli samaa mieltä että pois vaan, ettei ala oireilla pahemmin.

[QUOTE="Tii";28589989]Tii täällä yhtä hammasta köyhempänä!

Yläviisuri vedettiin pois puudutuksen jälkeen. Oli nopea, ei sattunut. Nyt kyllä juilii kun puudutus alkaa häviämään.
Lääkäri oli samaa mieltä että pois vaan, ettei ala oireilla pahemmin.[/QUOTE]

Kiva kuulla, että meni hyvin. :)

Multa poistettiin molemmat oikean puoleiset viisurit, itse poisto ei ollut mitenkään hankala hieman sattui se alaviisuri mutta yläviisuri lähti helposti. Jälkikivut ovatkin tässä touhussa se helvetti multa pitäisi poistaa vasemmanpuoleiset mutta taidan jättää väliin.

Taisin olla 18v. Ensin puuduttivat sitten lähti hammas. Oli suht nopea operaatio. Työnsivät tamppoonin sinne taakse. Kun pääsin legurista ulos niin räkäsin tamppoonin hittoon ja pistin nortiks.=)

Kyllä siinä muutaman tunnin sössötti ennen kuin puudute lopahti.

Ei ollut mitään kipuja. Mutta väittävät ainakin että vanhemmalla iällä postettuna saattaa kipuilla enemmän.

Vaikea, sivuttain kasvanut, juuret hermoissa ja pitkälti puhkeamaton karieksen runtelema alaviisuri poistettiin 2 viikkoa sitten. Poisto kesti itsessään ehkä 5min, puudutuksineen kaikkineen todella nopea toimenpide, mutta siinä ei paljon kyselty ja katseltu vaan hammaslääkäri vei ja potilas vikisi. Alue ei puutunut ihan kunnolla, joten poisto ja tikkaus tuntui keljulle, mutta henkiin siitäkin jäi. Varmasti joku muu lääkäri olisi siinä vaiheessa lisännyt kiltisti puudutetta.

2 päivää kaikki ok, sitten alkoi todella voimakas jäytävä hermokipu, johon maksimiannoksetkaan paracetamol+ibuprofeeni comboa ei auttanut. No kuiva kuoppahan siellä oli, sitä rassattiin ensin kerran ja täytettiin lääkesienellä. Tämä oli erittäin kivulias, mutta erittäin nopea toimenpide ja tehtiin ilman puudutusta. Kivut helpottivat huomattavasti, mutta paraneminen on hidasta ja kivuista voi laskeskella olevansa vapaa ehkä kuukaudessa?

puolitoista viikkoa poistosta kipu vähän yltyi, rassattiin ja täytettiin uudestaan, nyt sattui jo paljon vähemmän, mutta sieni jäi huonosti ja jouduin uusimaan toimenpiteen seuraavan päivän iltapäivystyksessä. Kuopan pohja alkaa parantua, sillä sieni runnottiin kunnolla paikalleen ja se ei enää tuntunut juuri missään.

Eli tämä on mennyt nyt oikeastaan sen vaikeimman kautta ja kuivan kuopan jäljiltä paraneminen vie kauan, noin puoli vuotta kokonaisuudessaan. Kuoppaa pitää muistaa pitää puhtaana kunnes se sulkeutuu ja lievää särkyä saanee hoitaa parilla buranalla silloin tällöin aikansa. Kyllähän se on ollut väsyttävää ja turhauttavaa ja kipuiluun varsinkin väsyy, mutta tätä "kauhutarinaa" eläneenä niin olen silti poiston kannalla. Henkiin tästäkin jää, sen sijaan mätänevä viisuri olisi joskus taatusti aiheuttanut vaarallisen yleisinfektion.

Riskitekijöitä oli paljon, Hammas oli vaakatasossa, juuret hermossa, osittain luun sisällä, syön e-pillereitä ja olen jo 28-vuotias. Poisto oli invaasiivinen ja alueella on ollut ennen infektiota, joten kuiva kuoppa oli jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Minä en tajunnut, että ne pirulaiset oikeasti kasvattaa juuria näin myöhemmällä iällä, 3 vuotta sitten hammas oli vielä "helpohko" tapaus. Poistakaa ajoissa ja pyytäkää hyvät kirjalliset jälkihoito-ohjeet ja kovan jälkisäryn kanssa päivystykseen, silloin kyse on todennäköisesti kuivasta kuopasta, eli dry socketista eli alveolaarisesta ostiitista, jossa siis poistokuoppaan syntyvä verihyytymä on päässyt hajoamaan/poistumaan tai se ei koskaan kunnolla muodostunutkaan.

Eilen poistatin ensimmäisen viisurin. Ylhäältä otettiin ja koko operaatio oli kyllä kivuton ja nopea! Jäi niin mukavat fiilikset kuin tuommosesta mahdollisesti voi jäädä. Lääkäri kertoi koko ajan mitä tekee ja miltä näyttää. Puudutti ikeneen sisä- ja ulkopuolelle, odoteltiin ja sitten vain nyppäsi hampaan irti, kesti koko käynti ehkä 10 minuuttia. Parin tunnin ajan pureskelin tuppoa, kun verta vähän vuoti. Yhden särkylääkkeen otin ennen toimenpidettä ja yöllä vielä puolikkaan ibumaxin, kun vähän meinasi jomottaa. Hyvin helpolla siis toistaiseksi olen päässyt! Tänään normaalisti töissä, vähän verenmaku edelleen suussa. Toivottavasti on seuraavatkin poistot yhtä helppoja tapauksia!

Yhteistyössä