Kokemuksia yrittäjän puolison etuuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Eräs tuttavani sanoi tänään, että yrittäjän puolisolla ei ole oikeutta työttömyysturvaan. Voiko pitää paikkaansa.

Meillä siis sellainen tilanne, että mä olen aloittanut yrittäjänä ja mies Ilmarisen kuntoutustuella. On selkänsä kanssa ollut sairaslomalla 3-vuotta ja jää tod.näk. siitä työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt siis saa tota kuntoutustukea. Voidaanko se lopettaa mun yrittäjyyden takia?

Kuulostaa ihan hassulta, että miksi yrittäjän puoliso ei saisi esim. tota työttömyysrahaa.

Riippuu ensinnäkin puolison tuloista jos kyse työmarkkinatuesta.Riippuu myös siitä voidaanko katsoa puolison työllistyvän yrityksessä.Jotkut joutuu tekemään tarkan selvityksen; mä en joutunut, koska
oli päivänselvä asia etten työllisty miehen t:mi nimi yrityksessä.
Kuntoutustuesta en tiedä, mutta olettaisin ettei sitä yrittäjyytesi vuoksi lopetettaisi.

Viimeksi muokattu:
Mun yritykseen mies ei voi työllistyä eikä saa siittä tietty mitään palkkaakaan. Eikä ton selkänsä kanssa työllisty mihinkään muuallekaan tällä tietoa.

Eli no hätä varmaankin asian kanssa. Tuli vaan ihan puun takaa tämmöinen asia tänään esille.

Selvityksen varmaan joutuu tekemään, mutta tuskin siihen tuki loppuu. Minunkin piti aina rustata nuo selvitykset ja selittää työkkäriin, että en todellakan voi työllistyä isäni yrityksessä, koska en ymmärrä traktoreista mitään.

Tuet sain ihan normaalisti, kun olin nolouteni tunnustanut. :D

oho, jaa, totapa en tienny. Osaako joku sanoa että mitenhän mun tilanteessa kävis jos jäisin omalta alalta työttömäksi? Eli oon ollu miehen yrityksessä vuoden verran töissä, ja samalla alalla oon ollu koko opiskeluaikani. Nyt siis tossa puolitoistavuotta sitten lopetin kun sain oman alan töitä.

Kannattaako mun edes maksaa työttömyyskassamaksuja jos pakottavat mut meneen miehen firmaan töihin jos jään työttömäksi? Ei sillä, varmaan mielelläni muuten meniskinkin mut sillä on jo siellä täys miehitys eikä tarvetta kun kausittain ylimääräisille työntekijöille.

oho, jaa, totapa en tienny. Osaako joku sanoa että mitenhän mun tilanteessa kävis jos jäisin omalta alalta työttömäksi? Eli oon ollu miehen yrityksessä vuoden verran töissä, ja samalla alalla oon ollu koko opiskeluaikani. Nyt siis tossa puolitoistavuotta sitten lopetin kun sain oman alan töitä.

Kannattaako mun edes maksaa työttömyyskassamaksuja jos pakottavat mut meneen miehen firmaan töihin jos jään työttömäksi? Ei sillä, varmaan mielelläni muuten meniskinkin mut sillä on jo siellä täys miehitys eikä tarvetta kun kausittain ylimääräisille työntekijöille.

Ei ne mihinkään pakota töihin, mutta selvitys pitää tehdä siksi, että ei pääse huijaamaan. Eli jos on mukamas työttömänä ja nostaa korvauksia, mutta kuitenkin paiskii kokopäiväisesti töitä perheyrityksessä, ei homma oikein ole rehellistä.

Yhteistyössä