kokemusta alkuraskauden ruskeasta vuodosta? nyt apuja tarvitaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suru"

Vieras
Mulla takana lapsettomuutta, hoitoja... reilu vuos sitte kun sain plussan testiin, mulla ei ollut tukilääkitystä eli keltarauhashormonilääkitystä loppukierrolle, eikä se raskaus sitten kestänytkään. Mulla hormonit temppuilee ja lapsettomuus johtuu mun ovuloimattomuudesta.Nyt ei olla hoidoissa enkä käytä mitään tukilääkityksiä.

Tässä kierrossa tikkuun ihmeekseni ovulaation sain ja selvät oviskivut tunsin (vaikka lääkärin mukaan se on lääketieteellinen ihme!). Raskaustestin tein tänään joka oli vahva plussa, 2 viikkoa ovulaatiosta. Nyt alkoi kuitenkin ruskea vuoto, tulee siteeseen asti :( oliko se tässä, taas.... :(

Nyt pelkään taas keskenmenoa... voiko olla vaan harmitonta tuo ruskea vuoto..???
Niin se vaan iloinen päivä suruksi kääntyi..

Olen pahoillani mutta mulla kokemusta vaan siitä että ennen keskenmenon alkamista juurikin tuollaista pientä ruskeaa ensin tullut ja sitten vuoto alkanut n. vuorokauden sisään. Ei sun auta kuin seurata mitä tapahtuu.

Sanotaanhan sitä, että alkuraskaudessa voi vuotoja olla vaikka kaikki hyvin. Itsellä kokemusta yhdestä vuodottomasta joka päättyi vauvan syntymään, kahdesta joissa tuli vuotoa ja päättyi kesken. Ensimmäisessä kesken menneessä tuli ruskeaa vuotoa vähän, lähinnä pyyhittäessä. Se päättyi jo rv 5. Tässä toisessa tuli ihan verta ja hyytymiä, joka muutui pikkuhiljaa ruskeaksi tuhruksi. Se päättyi kuitenkin vasta rv 8. Ja ne vuotot tuli ihan alussa.

mulla on molemmissa raskauksissa tullut tuollaista ruskeaa vuotoa ja kunnolla hulahtanut jopa verta! Silti molemmat raskaudet jatkunut normaalisti ja tytöt syntynyt rv42+1 ja 40+5. mutta, eipä tuossa auta kuin odotella- vaikka se vaikeaa onkin :hug:

mulla on kolme lasta ja viimeisessä raskaudessa tuli ihan kirkasta verta siteeseen mutta ei sellasta normimäärää kuten menkoissa.Silti raskaus jatkui ihan syntymään asti normaalisti.Tuolloin soittelin paniikissa jo ä.polille,mutta jos on km niin sitä ei voi mitenkään estää.Ei auta kun odottaa.

Mulla alko tiputtelemaan (öö en mä muista millä viikolla), oli semmosta ruskeeta. Viikon päästä lähti hanat auki ja sitten selviskin, että kyseessä on rypäleraskaus.

En tahdo asialla pelotella ketään vaan huomauttaa että sellainenkin on olemassa. Kyllä mä sinuna johonkin soittaisin (neuvola, naistentautien poli, synnäri tms). En osaa sanoa mikä taho se siellä päin olis. Itse oon pkseudulta ja naistenklinikalle käskivät kun vuoto oli luokkaa hanat auki. Rypäleraskaus näkyi ultrassa ja verikoe vahvisti kyseessä olevan juurikin tuon pirulaisen.

Mulla oli keskenmenon kohdalla alkuun ruskeaa niukkaa vuotoa mutta siihen liitty myös vahvasti selkä- ja vatsakivut! Tässä raskaudessa oli pientä ruskeaa tuhruvuotoa ja luulin että en ole raskaana, kesti varmaan pari päivää ja loppui. Nyt onnellisesti viikolla 30+0 :)

mulla takana 3 raskautta ja kaikissa vuotoa:

1. raskaus: välillä runsasta kirkkaan veren hulahtelua ja välillä ruskeaa tuhruvuotoa n. rv 6-8. Syynä oli kohdun hematooma. Raskaus sujui ongelmitta lapsen syntymään saakka.
2. raskaus: jälleen sekä kirkkaan veren hulahduksia että ruskeaa tuhruilua. Vuodon syynä keskenmeno, joka tapahtui n. rv 6.
3. raskaus: ruskeaa tuhruvuotoa n. rv 6-9. Syynä raskaushormonin aiheuttama polyyppi, joka oli aivan vaaraton. Raskaus sujui ongelmitta loppuun saakka.

Tuhruvuodolle siis voi olla monia syitä - itsellänikin oli joka kerta vielä eri syy. Noin aikaisin ei oikein voi tietää mistä on kysymys, joten joudut valitettavasti nyt odottelemaan ja katsomaan mihin suuntaan tilanne kehittyy (lisääntyykö vai väheneekö vuoto jne.). Jos oikein kovaa vuotoa tulee niin käänny lääkärin puoleen. Kovasti voimia sinulle! Tiedän liian hyvin sen ahdistuksen, joka raskaudenaikaisesta verenvuodosta tulee.

Ei tuossa tilanteessa valitettavasti oikein mikään muu auta kuin odotella ja katsella miten käy. Vuoto voi enteillä keskenmenoa tai sitten ei. Tiedän tuskasi, tuo epätietoisuus on kaikista pahinta... Tsemppiä ja toivottavasti vuoto olisi jotain harmitonta!

Itselläni tuli ruskeaa vuotoa myös vähän, ihan paniikissa olin silloin. Mutta jos keskenmeno tulee, sitä ei voi estää mitenkään. Omalla kohdallani raskaus jatkui ja terve tyttö syntyi.

Tässä raskaudessa itselläni vuoteli neljän päivän ajan kuukautisvuodosta niukempaa, välillä veristä ja välillä ruskeaa vuotoa. Vuotelu alkoi muutama tunti positiivisen raskaustestin teon jälkeen. Vuotoa tuli aina pienenkin rasituksen, esim.kävelyn jälkeen, ja loppui, kun lepäilin. Sain naristua itselle neuvolan kautta hcg-mittaukset viikon välein, joista näki, että arvot nousevat normaalille raskaudelle sopivalla tavalla, tosin noissa arvoissa on tosi valtavat normaalit vaihteluvälit, eikä arvot kerro koko totuutta. Varmuuden raskauden jatkumisesta sain vasta varhaisraskauden ultrassa 8.raskausviikolla, kun ultrassa näkyi alkio ja sykkivä sydän. Nyt mennään 26.raskausviikolla :) Mutta hulluksihan sitä meinasi epätietoisuudessaan tulla, kun yritti samanaikaisesti toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Toivotaan sinun tarinallesi sitä kaikista parasta loppua!

Vielä omista kokemuksistani sen verran, että ensimmäinen, rv 6+, keskenmennyt alkoi justiinsa tuhruvuodolla ja siitä parin päivän sisällä alkoi reilumpi menkkamainen vuoto. Alaselkäkipuja oli tuossa tuhruvaiheessa.

Kolme muuta keskenmenoa oli keskeytyneitä keskenmenoja joten niissä ei vuotoja ollut kuin vasta myöhäisemmillä viikoilla 10+ ja siitä eteenpäin. Näissäkin kahdessa alkoi pienellä tuhrulla, yksi todettiin ultrassa rv 12 ilman mitään vuotoja.

Onnistuneissa raskauksissa ensimmäisessä ei ollut mitään vuotoja ja tässä toisessa hematoomasta johtuvaa vuotoa rv 6+4 alkaen. Vuoto alkoi ilman mitään ennakkotuhruja täysin hanat auki meiningillä ja kirkasta verta tuli, mukana isoja hyytymiä. Ero noihin km-vuotoihin oli kipujen puute. Oli vain sellainen paineen tunne ja verta tuli pitkin lattioita suunnilleen. Silti raskaus jatkui ja jatkuu yhä :) nyt rv 33.

Yhteistyössä