Ä
äiskis
Vieras
Olen jo aiemmin kirjoitellut lasten eriarvoisuudesta saman perheen sisällä,haluan nyt kuitenkin kertoa koko tarinan ja toivon mahdollisimman monen kommentoivan. Vuosien yksinhuoltajana olon jälkeen tapasin 4 vuotta sitten miehen,joka niinikään oli ollut yh useita vuosia,Aluksi tapailimme ja vietimme yhteisiä viikonloppuja molempien lasten kanssa,kummallakin oli kaksi lasta aiemmasta liitosta.Viikonlopputapaamisten aikana olin kyllä pannut merkille miehen poikien aika riehakkaan käytöksen sekä heidän tapansa juoda limsaa ruualla ja syödä aamupalalla ja iltapalalla karkkia,vanukasta jne.,mutta ajattelin sen liittyvän nimenomaan yhteisiin viikonloppuihin.Mies myös kertoi paljon ex-vaimostaan joka oli lähtenyt toisen miehen matkaan kun pojat olivat alle 4v kumpikin.Tavatessamme pojat olivat 6 ja 9v.Mies kertoi äidin oleven välinpitämätön,äiti ei halunnut tavata lapsia juuri koskaan eikä halunnut osallistua näiden elämään lainkaan. Jo toisena yhteisenä viikonloppuna mies ehdotti yhteenmuuttoa,mikä tuntui kovin oudolta,kun emme edes kunnolla tunteneet toisiamme.Kuitenkin puolen vuoden kuluttua mies poikineen muutti minun ja lasteni luo.Hynin pian kävi ilmi,ettei poikien riehakkuus ollut vain viikonloppukäytöstä vaan jokapäiväistä,he valvoivat yömyöhään mekastaen niin,ettei nuorempi lapsistani saanut nukuttua.Ruokailutapoja ei ollut ollenkaan,piereskeltiin ja röyhtäiltiin ruokapöydässä ja naurettiin päälle,niin isä kuin pojatkin.Kukaan heistä ei peseytynyt kuin kerran viikossa ja kaikki sotkivat minkä ehtivät.Itse olin opettanut omille lapsilleni siisteyttä sekä oman itsensä että ympäristön suhteen. Silloin kun vielä tapailimme,pojilla oli pisusuojat mukana sänkyyn kun kuulemma joskus vieraissa paikoissa voi vahinko tulla.Tyrmistys olikin suuri,kun osoittautui että molemmat kastelivat joka yö sänkynsä märäksi,he olivat tehneet niin jo vuosia,pahimpina öinä molemmat kastelivat kahdesti.J on selvää ettei mies pessyt píssapyykkejä hän oli kuulemma tarpeekseen niitä pessyt ja nyt oli hänen vuoronsa päästä helpommalla. Olen ollut aika kitkerä miehelle asioiden todellisen laidean salaamisesta,ja hänen mielestään olen kohtuuton. Sitten eräänä päivänä alkoi tippua postiluukusta kirjeitä miehen edelliseltä isännöitsijältä,kävi ilmi,että hän oli jättänyt vuokrat maksamatta miltei heti sen jälkeen kun olimme tavanneet.Olin hyvin järkyttynyt asiasta mutta miehen mielestä olin taas kamala ja kohtuuton,kun halusin keskustella asiasta.Pian sen jälkeen kävi ilmi,että poikien äiti olikin varsin kiinnostunut lapsistaan,mutta mies oli pitänyt kaikki poikien asiat häneltä pimennossa.Äiti oli myös yrittänyt saada poikia itselleen koska hänen mielestään poikia hoidettiin huonosti.Ja mies ei ollut yh,heillä oli vaimonsa kanssa yhteishuoltajuus,jonka kuulin ex-vaimolta.Miehen ja eksänsä välit olivat erittäin riitaisat ja jouduin itsekin niihin kiistoihin mukaan ja usein tilanne kärjistyi niin että lapset pelkäsivät kaikki poikien äitiä. Tilanne aikaa myöten rauhoittui kyllä. Ongelmana on ollut miehen epärehellisyys,minun on ollut hyvin vaikea hyväksyä sitä ja anteeksiannon laitakin on ollut niin ja näin.Mies ei omasta mielestään ole toiminut väärin.,ei kaikkea kuulemma tarvitse kertoa.Minu tulisi hänen mielestään rakastaa häntä ehdoitta,teki hän mitä tahansa.Mutta kyllä se on vaikuttanut tunteisiini häntä kohtaan,ehkä minä sitten olen kyvytön rakastamaan niinkuin hän sanoo. Vaikeutena on ollut myös miehen epäreilu suhtautuminen minun lapsiini,hän ei sitä kiistäkään,sanoo vain ettei oli koskaan luvannutkaan olla reilu,ovathan pojat sentään HÄNEN OMIA lapsiaan,joiden tulee saada parempaa kuin minun lasteni.Mies on hyvin närkästynyt ettei hän saa viettää laatuaikaa OMIEN lastensa kanssa,hän haluaisi käydä Lintsillä jne.,mutta vain omien lastensa kanssa ja sanoo pojilleen,emme pääse mihinkään yhdessä,kun kakarat pitää ottaa mukaan. Meillä on lisäksi eri rahat koska miehellä on isommat tulot,minulla ei olisi varaa viedä omiani mihinkään koska minä ja isommat lapseni sairastamme paljon,lääkekulut ovat pilvissä.Mies ei tietenkkään ota niihin osaa ja toimeetulotukea en saa,koska miehen tulot lasketaan koko perheen tuloiksi,mitä ne eivät ole.Suoraan sanoe ,minusta tuntuu että minua on huijattu ja käytetty törkeästi hyväksi,mies halusi vain hoitajan lapsilleen.Miehen mielestä asia ei tietenkään ole niin,minä vain olen kohtuuton ja itsekäs kun odotan hänen ja poikiensa tinkivän elämänlaadustaan minun ja lasteni vuoksi. Tulin vielä raskaaksi ja meillle syntyi yhteinen ihana tytär.Häntä mies kyllä hoitaa ja kohtelee tätä tasa-arvoisena poikiensa kanssa,sentään.Tytär syntyi keskosena ja oli elämänsä ensiviikot kriittisessä tilassa.Itse en uskaltanut edes nauraa ja ajatukseni ja sydämeni oli vauvan luona silloinkin kun olin kotona.Minua järkytti,että mies eli kuin ei mitään olisi tapahtunut,lipitti kaljaa ja katseli teeveetä nauraa höröttäen.Silloin kai rakkauteni häntä kohtaan alkoi lopullisesti kuihtua.Tänä päivänä jäljellä on lukuisia kysymyksiä hänen vaikuttimistaan ja hyväksikäytetyksi tulemisen tunne,katkeruuttakin.Mutta yhteisen lapsen vuoksi en voi vihata häntä. Mietin usein mikä meni vikaan,oliko minulla sittenkin liian ruusuiset kuvitelmat?Olenko todella niin kohtuuton ja kylmä ihminen kuin mies väittää? Tuntuu ettei ole muuta mahdollisuutta kuin erota,pelastaa itseni ja lapseni,nuorimmainen mukaanluettuna tietenkin,en ikinä voisi jättää häntä,etenkään kun tiedän miten huonosti mies hoiti poikia näiden ollessa pieniä.Ero on vakea sikälikin,että nyt tänä aikana,kun olemme olleet yhdessä,poikien tilanne on parantunut,he ovat siistimpiä ja ruokaa on ollut jokapäivä,mitä ei ollut aina kun he elelivät keskenään,ja käytöskin on parantunut,Olen saanut miehen sukulaisilta kiitosta pojista huolehtimisestani,mutta nyt kun hekin tietävät erosuunnitelmistani,he sanovat,että pojat jäävät sitten taas heitteille.Vaankun en enää jaksa tätä elämää.Kai minä sitten olen huono ja itsekäs ihminen,kun haluaisin nyt keskittyä omiin lapsiini,joista 2 vanhinta on kärsinyt tänä aikana,ja myös omaan elämääni.Mutta onko minulla siihen oikeus?Mies ei sentään ole juoppo eikä väkivaltainen,mutta silti haluaisin elämältäni jotain muuta... :'(