Koliikki vai refluksi 7 vkon ikäisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Koliikkia vai refluksia?

- vauva suurimman osan hereilläoloajasta tyytymättömän oloinen ja kitisevä/huutava, vaikka syönyt, vaippa vaihdettu, sylitelty ja seurusteltu. Välillä kyllä juttelee ja kujertaakin, mutta kovin on tyytymättömän oloinen kaiken kaikkiaan.

- toisinaan syö normaalisti, toisinaan syö ensin normaalisti/ahneesti, sitten sylkäisee tissin pois, ottaa taas ja sylkäisee pois. Olen tarjonnut toista rintaa siinä luulossa, että maito ei riitä, mutta toinenkaan rinta ei yleensä kelpaa, vaan kiemurtelee

- pulauttelee paljon, joskus pidemmänkin ajan päästä syönnistä, joskus jopa nukkumasta nousun jälkeenkin

- olkapäällä kanniskelu auttaa ehkä parhaiten, vaakatasoon laittaminen pahentaa, vetää itseään taaksepäin tönköksi

- päivällä nukkuu vaihdellen 45min-3 tuntia. Yöllä nukkuu 3-4,5 tunnin pätkiä eli parhaillaan herää vain kerran yössä ja aikaisin aamulla. Yöllä ei pulauttele tai huuda. Illalla annan lisäksi korviketta, kun tuntuu haluavan tankata.

- joskus huuto loppuu, kun annan tarpeeksi korviketta, joten vaikea erottaa, pitäisikö vauvaa syöttää vai ei.

Neuvoja ja apuja? Miksi yöt menevät ilman huutoja ja pulautteluja?

Mitä se koliikki ylipäätään tarkoittaa?

minä haluaisin tietää kans.. meillä on viis lasta ja kaks on ollu juuri tuollaisia.. ja eniten oon ihmetelly et miten yöt on kumminki menny ilman huutamat.. mut päivät...ou juuri tuollaisia.. lisättynä viel suoraa huutoa..

Ei kuulosta ainakaan koliikilta!
Koliikkinen vauva vain itkee eikä rauhoitu, huutaa aivan täysiä ja vääntää usein selkää kaarelle kivusta.

Refluksiltakaan ei välttämättä kuulosta, siitä kuitenkin tiedän vähemmän, vain sen mitä olen lukenut.

Meillä on 7viikkoinen kuopus ja hänellä n juuri tuollaista mitä kuvailit teidän vauvasta ja itse koen että hän on ihan normaali ja terve vauva, hieman masuvaivainen ehkä mutta ei mitään outoa.
Vauvat on itkuisimpia noin kuuden viikon iässä ja siitä alkaa yleensä helpottamaan.

Voimia pikkuvauva-aikaan :)

Mun korvaan tuo kuulostaa refluksilta, ja meillä on kaksi lasta jotka siitä kärsii. Toinen on vasta 2kk ja Prepulsid lääkityksellä.
Meidän pojilla on oireet olleet pahimmillaan aina iltaisin ja syöminen on ollut tuskaa :(

minusta kuulostaa enempi refluksilta myös, mutta tosin tuossa vaiheessa taitaa olla myös se itkuisin vaihekin jos muistan oikein.

En nyt paljon neuvoa osaa, mutta auttaisko jos ruokailua jaksottais ja antais pikkusen röyhtäillä välillä ja sit taas jatkaa syöttämistä? Neuvolasta saattasivat osata antaa vinkkejä myös (riippuu tietty siitä neuvolan tädistäkin).

Neuvolasta oon jo kysyny, ei oikein neuvoja irronnu. Lisään vielä, että välillä oikein näkee, että vauvaa yökkäyttää ja nieleskelee ruokaa takaisin. Lisäksi kakka on lähinnä ruskeaa ja mielestäni pahanhajuista maitokakaksi (tosin näin esikon kohdalla kun ei tiiä mikä on normaalia...). Eikös se maitokakka pitäisi olla jotenkin neutraalinhajuista...?

Kuulostaa aivan refluksilta, juuri tuossa iässä meillä on allergiat alkaneet eli n. 2kk iässä. Koliikista voidaan puhua vasta sitten kun kaikki muu elimellinen on poissuljettu esim. tulehdukset ja allergia. Enempi tietoa saat täältä: www.histamiini.com

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voinko minä itse kotikonstein helpottaa vauvan oloa mitenkään jos kyse refluksista?

Useinhan kai on kyseessä allerginen refluksi johon auttaa se että jätät itse pois ruokavaliosta aluksi maito, muna, nauta ja soija, myöhemmin mahdollisesti myös kotim. viljat jos oireet ei helpota. Meillä tosin ei auttanut im.dieetti vaan vasta apteekin erityiskorvike. Mut kannatta tietty käydä tarkistuttamassa korvat ym.

Jos vauvalla allerginen refluksi, niin jääkö hänelle pysyvästi allergia jollekin ruoka-aineelle? Vauva myös yskähtelee joskus ja on limaisen kuuloinen, niinkuin lima kurkussa rohisee.

Jos vauvalla allerginen refluksi, niin jääkö hänelle pysyvästi allergia jollekin ruoka-aineelle? Vauva myös yskähtelee joskus ja on limaisen kuuloinen, niinkuin lima kurkussa rohisee.

Harvoin jää pysyväksi, toisilla menee ohi vuoden iässä, toisilla myöhemmin mut yleensä ennen kouluikää. Meillä moniallergiset lapset ja 2,5v:llä alkaa jo pikkasen helpottamaan. Limaisuus ja rohina voi johtua sopimattomasta ruuasta ja liittyy siihen refluksiin.

2 allergisen äiti, jos jättää maitotuotteet pois ruokavaliosta, niin kokonaanko pois vai voiko käyttää laktoosittomia? Jos kokonaan pois niin mitäs sitten maitotuotteiden tilalle?

Röyhtäyttäminen on kai jäänyt tekemättä, kun noin on?

Ainakin 3 röyhiä tulee tavallisesti ja sit siihen oilmapallon tilalle pitäs saada mahtumaan vielä lisää äidinmaitoa.

2 allergisen äiti, jos jättää maitotuotteet pois ruokavaliosta, niin kokonaanko pois vai voiko käyttää laktoosittomia? Jos kokonaan pois niin mitäs sitten maitotuotteiden tilalle?

Kaikki maitotuotteet pois. Ja sitä on monilla piilonimillä esim, kaseinaatti, kaseiini, hera ym. en muista nyt koko listaa. Esim. Pihlajanmarjakarkeissa on maitoa. Ite käytin kaurakermaa ruuanlaitossa, mut sittehän myös kotim.viljat piti jättää pois joten sekin jäi. Sininen Keiju margariini on maidoton, jos haluaa niin kaura-tai riisimaitoa voi juoda. Meidän allergialääkäri käski silloin heti jättää tosiaan maidon lisäksi myös soijan, munan ja naudanlihan.

ap, meillä nyt 7vk ikäinen vauva ja ihan samat oireet. lisäksi voimakas painonnousu, selvää lohtusyömistä (saa sekö rintaa että pulloa).

selvisikö ikinä mikä vauvaanne vaivasi? mitä teille nyt kuuluu?

Yhteistyössä