koliikkiako vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsu

Vieras
hei!
tää aihekin on varmaan sataan kertaan jo kirjoitettu tänne, mutta kirjoitanpa nyt jos saisi vinkkejä tai apua..Meillä siis on 5 viikkoinen neiti, joka on nyt kaksi viikkoa ollut tosi vatsavaivainen. Tuntuu, että päivä päivältä vaan pahenee tilanne. Vielä muutama viikko sitten teki kakkoja joka syönnillä mennen tullen, mutta nyt kakan tekeminen on ihan tuskaa ja sitä punnataan itkun kanssa puoli päivää. Pahimpia on ollu alkuillat noin kuudesta puoleenyöhön itketään ja sätkitään ja kiemurretaan ja halutaan koko ajan rintaa. Sitte neiti ottaa muutaman imun ja itkee ja irrottaa. Koko ajan vauva on tosi hermoistunut ja kärttyinen siis sätkii ja potkii ja rimpuloi. Tutti kelpaa vain hetkekesi.
Yöt on tähän mennessä nukuttu kahdella heräämisellä, paitsi viime yönä valvottii yhdestä eteenpäin ja kitistiin ja ähistettiin kakkaa ja tietty taas koko ajan halusi rintaa.
Aloin miettiin, että neiti on melkeen koko valveillaoloaikansa kärttyinen ja vaikeasti tyynnyteltävä ja siis koko ajan vaan haluaisi olla tississä kiinni. Oon aivan epätoivoinen ja väsyny. Joka aamu herää kamalassa pääkivussa kun ei oo kunnolla nukkunut. Meillä on vielä 2-vee vilpertti, joka antaa oman mausteensa soppaan..oon jo miettiny päiväkotipaikan hakemista osa-aikaisesti isommalle oman jaksamisen kannalta.
Neuvolasta käskivät antaa mallasuutetta, mutta tuntuu että se aiheuttaa vain enemmän kipuilua pienelle tosin kakat ehkä tulee helpommin. Disflatyliäkin on annettu, ei oikeen osaa sanoo auttaako vai ei.. Eilen oltiin ekan kerran vyöhyketerapiassa ja vielä ensi viikolla muutama kerta. Ei ainakaan vielä mitään muutosta parempaan.
Kertokaa pliis, jos teillä saman kokeneilla on vinkkejä miten vois pienen oloo helpottaa ja omaakin oloo. Tuntuu, että jos ei kohta ala helpottumaan niin oon jossain lataamossa. Mies on kyllä sen verran jeesinä, että aamulla ottaa esikon kun poju herää jo kuudelta. Mutta muuten tuntuu, että oon aika yksin tässä. Oon kyllä sanonu miehelle, että olis pakko saada unia itellekin jossain välissä, mutta jotenkin tuntuu että on hirmu vastentahtoinen esim illalla ottamaan vauvaa hoitaakseen, että saisin nukkua. Hän tietenkin käy töissä, mutta ei kuitenkaan tarvii valvoa yöllä ja on se kuitenkin eri havahtua vauvan kitinään kuin joka ikinen yö imettää ja valvoa ähinän ym kanssa päivät ja koittaa siinä sivussa esikoista hoitaa. Tuintuu inhottavalle alkaa miehen kanssa tästä tappelemaan, vaikuttaa ettei hän oikeen ymmärrä kuinka väsyny oon ja miten oikeesti on rankkaa koittaa hoitaa esikoista ja koko ajan kärttyistä vauvaa.

Kuulostaa tosi raskaalta, en tiedä osaanko auttaa, mutta kerron nyt jotakin:(

Itkeekö vauva mahaansa, et siellä olisi ilmaa tms. vai onko se kakkaamattomuus enemmän syynä? Meillä auttoi noihin ilmavaivoihin Cuplaton. Sitä annettiin ennen jokaista ruokailua. Entä oletko kokeillut muuttaa omaa ruokavaliotasi? Kahvi, ruisleipä,suklaa, pähkinät, kurkku, kaali, ym muut hetkeksi aikaa pois, jotka voi tehdä vauvalle mahakipuja. Jos ne ei auta entäs, jos kokeilisit jättää maitotuotteet pois itseltäsi, jos olisi maitoallergiaa?

Hiero jalkapohjia vyöhyketerapia käyntien välilläkin itse, kakan tuloon auttoi ainakin meillä.

Voimia ja jaksamista!

Ilmavaivoja veikkasivat neuvolassa, että obvat syynä kakkaamattomuuteen. On siis vaikee niiden takia saada kakattua. Juu, mulla on nyt ruokavalio ja ajattelin maidotontakin kokeilla. Tosiaan vasta eilen oltiin vyöhyketerapiassa ja sain ruokavalion silloin joten nähtäväksi jää onko siitä apua.

Rintamaitoruokituilla vauvoilla ei ole varsinaisesti ummetusta, mutta toki suolisto on noin pienellä niin kehittymätön, että jos jonkinmoista masuvaivaa voi olla. Ei niihin oikein muu auta kuin aika, valitettavasti - mutta toisaalta voi lohduttautua, että aika kuluu koko ajan ja joka päivä vauva on taas päivän vanhempi...

Meillä itkettiin kanssa kaiket päivät ja illat n. ekat 3 kk. Kaikki kokeiltiin: Cuplaton ja Disflatyl, Rela-tipat, vyöhyketerapia, oma dieettini (kahvi, suklaa, kaali, omena, sipuli, ruisleipä, pavut ja herneet ovat niitä yleisimpiä ilmavaivojen aiheuttajia; lisäksi olin viikon maidottomalla dieetillä) eikä kyllä mikään auttanut. Samoin meillä ähellettiin kakkaa joka aamu aamuneljästä alkaen.

Jossain vaiheessa se sitten vaan helpottaa. Onneksi. Olin lopen uupunut minäkin. Pakko siinä on vaan koittaa miehen kanssa vuorotella öisin - sun on vaan pakko koittaa saada miehesi tajuamaan asia! Onhan viikonloput - mies voi vaikka hoitaa yhden yösyötön, sinä voit nukkua eri huoneessa tms. Tai onko isovanhemmista apua? Pystytkö nukkumaan päivällä jos mies vie viikonloppuna lapset ulos?

Masuvaivaiselle vauvalle voi auttaa myös kantoliinassa hytkyttely, pystyasento on kuulemma paras. Tai voit itse opetella vauvahierontaa (vyöhyketerapiasta saat varmaan vinkkejä). Ja ilmavaivojahan voi yrittää helpottaa jumppaamalla kevyesti (polkemalla) vauvan jalkoja.

Muistathan kuitenkin itse syödä kunnolla, etkä mene liiallisuuksiin dieettien kanssa. Maidottomuudessa riittää 10 päivää, mutta siinä pitää sitten todella tarkkailla (esim kirjata ylös) itkuja, että vähenivätkö ne dieetin aikana, ja lisääntyivätkö kun maito palautettiin. Kysy mieluiten ohjeita neuvolasta.

Voimia ja jaksamista, muuta ei oikein voi lohduttaa kuin että tosiaan aika auttaa!

meille lääkäri aikoinaan kehotti antamaan levolac:kia kun mallasuute tuli aina saman tien ulos. Auttoi kakkaan. Ilmavaivoihin sai relaa ja pahimpina aikoina myös cuplatonta. Myös jalkoja nosteltiin ja mahaa hierottiin kun ei ollut kipuja. ekat vajaa 4kk oli ihan tuskaa, sitten alkoi maha vaivat helpottaa ja päästiin hammas itkuihin..

Meillä on kanssa tosi itkuista ensimmäiset 3 kk. En oikein mistään löytänyt apua. Vauva ähki kaikki yöt ja itse heräilin vähän väliä. Meillä kylläkin kyseessä esikoinen eli pystyin keskittymään vain vauvaan. Minäkin kehottaisin, että pyydät miestäsi hoitamaan vauvaa aina la-su välisen yön, kun hänen ei tarvitse mennä töihin kuitenkaan. saat itse nukkua edes yhden yön viikossa kunnolla. Ja saatteko lapset tai edes esikoisen joskus hoitoon isovanhemmille? Jos ette niin hae ihmeessä hoitopaikkaa esikoiselle. Jos hän menisi edes kerran viikossa päiväksi tarhaan niin saat yhtenä päivänä viikossa keskittyä vain vauvaan ja päiväunien aikaan hengähtää.

Yhteistyössä