Kolmasluokkalainen kieltäytyy menemästä kouluun. Apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraana"

Vieras
Sain tänään tietää, että lapsi ei ole ollut koulussa neljään päivään. Lähden aamulla itse töihin ennenkuin koulut alkaa. Herätän lapset ja he lähtevät keskenään kouluun. Iltapäivällä tulen töistä neljän viiden pintaan, jolloin lapset ovat jo kotona. En siis ole huomannut lintsaamista (koulustakaan ei ole ilmoitettu ennenkuin tänään).

Lapsi on aina ollut hyvä koulussa, saanut kokeista ysejä ja kymppejä. On tykännyt käydä koulussa ja mennyt sinne mielellään. Ja nyt yhtäkkiä tämä.

Koetin kysellä syytä, ei osaa kertoa muuta kuin että "koulussa on tyhmää". Yritin kysellä kiusaako joku, mutta poika väittää että ei. Itkee ja raivoaa, ei kuulema mene enää kouluun.

Mitä tää nyt on? Ja mitä ihmettä mä teen? Päätin jo että loppuviikon olen töistä palkattomalla pois ja vien pojan joka ikinen aamu kouluun vaikka sitten luokkaan saakka jos ei muu auta. Mutta eihän se ole pitemmän päälle mikään ratkaisu, pakkohan mun on töissä käydä.

Ei ole ketään mummoa tms, joka voisi auttaa asiassa ja viedä lapsen kouluun. Kokemuksia? Neuvoja? Olen koettanut puhua ja kysellä, selittää että koulussa on käytävä jne mutta ei tunnu olevan vaikutusta.

Melko varmasti koulussa on sattunut jotain ikävää. Oma aikanaan ekaluokkalaiseni, oli innokas koululainen, mutta sitten ei halunnutkaan kouluun. Soitin opettajalle ja lopulta selvisi, että joku isompi poika oli vienyt pipon yms. Kiusaaminen otettiin puheeksi koulussa ja se loppui.
Voihan olla, että lapsellesi on tapahtunut jotain noloa tai joku on kieltänyt uhkailemalla kertomasta. sitkeästi vaan selvittämään, tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Opettaja ei ainakaan tänään puhelimessa osannut sanoa mitään erityistä tapahtuneen, pitää kysellä asiasta vielä uudestaan. Ja tuo oli kyllä minustakin aika törkeää, ettei aikaisemmin ole mitään ilmoitusta kotiin tullut. Ilmeisesti tässä kunnassa tapana..

Vien pojan huomenna itse henkilökohtaisesti luokkaan saakka, mutta mikään pysyvä ratkaisuhan tämä ei voi olla.

:(

Ja tuota kiusaamista on ollut aiemmin, mutta opettajan ja lapsen mukaan sitä ei enää ole. En sitten tiedä.. jos opettajat ei huomaa ja poika ei enää halua kertoa (koska mä otan heti asiasta yhteyttä opettajaan)?

[QUOTE="vieraana";27389426]Ja tuota kiusaamista on ollut aiemmin, mutta opettajan ja lapsen mukaan sitä ei enää ole. En sitten tiedä.. jos opettajat ei huomaa ja poika ei enää halua kertoa (koska mä otan heti asiasta yhteyttä opettajaan)?[/QUOTE]

Onko pojalla kavereita, tunnetko heidän vanhempiaan? Olisivatko he huomanneet jotain? Tai sitten pojan sisarukset? Ovatko samassa koulussa?

[QUOTE="vieras";27389438]Peesi, meillä on koululla jokin työryhmä johon kuuluvat juuri nuo mainitsemasi henkilöt ja lisäksi luokanvalvoja... en nyt millään muista sen ryhmän nimeä.[/QUOTE]

Oppilashuoltoryhmä...joku tommonen? Meilläkin on.

Kiusaaminen tulee ensimmäisenä mieleen! Vaadi, että opettaja selvittää mistä poissaolot johtuu, todennäköisesti juuri kiusaamisesta. Vaadi, että kiusaamiseen puututaan!

Koeta opetella tunteemaan kavereita ja heidän vanhempiaan, se on hyvä kiusaamisen ehkäisykeino! Toimi ennenkuin pahenee...

Siis en kyllä ymmärrä miten noin välkky pojalla voi olla niin tyhmä äiti. Jos koululaisella on ongelmia koulu asiassa niin totta ihmeessä soitat sinne luokan opelle selvitääksesi asian. Mutta ei, ensin käydään asia läpi nettifoorumeilla, ja sitten vaivoin soitellaan sinne kouluun.

Siis en kyllä ymmärrä miten noin välkky pojalla voi olla niin tyhmä äiti. Jos koululaisella on ongelmia koulu asiassa niin totta ihmeessä soitat sinne luokan opelle selvitääksesi asian. Mutta ei, ensin käydään asia läpi nettifoorumeilla, ja sitten vaivoin soitellaan sinne kouluun.

Olin tänään yhteydessä opettajaan joten tämä nyt ei todellakaan ole "ensimmäinen paikka" jossa asiaa puidaan. Kello sattuu olemaan jo puoli seitsemän, joten opettajaa ei enää koululta kiinni saa. Asia siis saa luvan odottaa huomisaamuun, kuten olen tässä ketjussa jo useasti sanonut.

Syy miksi kerroin asiasta täällä, oli asia nimeltä "vertaistuki". Ajattelin josko jollekin a) tulisi mieleen jotain jota en itse ole vielä hoksannut asian tiimoilta tai b)olisi omakohtaisia kokemuksia tai c) omakohtaisia neuvoja jaettavaksi.

Mutta ilmeisesti sulla on vaan huono päivä, kun pitää tuollatavoin hyökätä ilman pätevämpää syytä. Saat anteeksi.

Kiusaamista tai joku kömmähdys, jota lapsi pitää maailman noloinpana asiana (siis tyyliin käy vessassa ja unohtaa lukita oven ja joku toinen tulee sinne yms. joka ei oo oikeesti vakavaa). Jos on herkästi ahdistuva ja häpeävä lapsi, niin ei välttämättä tarvitse sen enempää kun opettaja sanoo jotain puolihuolimattomasti tarkoittamatta pahaa. Jos lapsi on kerran aiemmin tykännyt koulusta ja yhden äkin sinne meno pelottaa aivan hirveästi --> en kyllä veisi kouluun ennen kuin on joku haju siitä missä mättää.

Ainakin meidän penskoista saa tiedon heittämällä riittävän monta ehdotusta, ihan hulluakin, jotain irti. Esim. tyyliin, että onks joku pissannu sun kenkiis tai söitkö vahingossa opettajan lautaselta. Ja sit sekaan "kenen kaa oot välkällä", kuka sua kiusaa, kiusaaks sinä jotakuta. Täällä on onneks saatu selvitettyä opettajan avulla ristiriita tilanteet ja sen verran sisarukset "vakoilee" toisiaan, että ihan eivät pääse huijaamaan. En tiedä ehkä mulla on KGBn kuulustelu taktiikka, mut kyllä ne syyt on löytyny(jos ei muusta oo voinu päätellä niin itkun sävyn muuttumisesta kun asia osuu).

[QUOTE="vieraana";27389555]Olin tänään yhteydessä opettajaan joten tämä nyt ei todellakaan ole "ensimmäinen paikka" jossa asiaa puidaan. Kello sattuu olemaan jo puoli seitsemän, joten opettajaa ei enää koululta kiinni saa. Asia siis saa luvan odottaa huomisaamuun, kuten olen tässä ketjussa jo useasti sanonut.

Syy miksi kerroin asiasta täällä, oli asia nimeltä "vertaistuki". Ajattelin josko jollekin a) tulisi mieleen jotain jota en itse ole vielä hoksannut asian tiimoilta tai b)olisi omakohtaisia kokemuksia tai c) omakohtaisia neuvoja jaettavaksi.

Mutta ilmeisesti sulla on vaan huono päivä, kun pitää tuollatavoin hyökätä ilman pätevämpää syytä. Saat anteeksi.[/QUOTE]

Vertaissovittelua käyttävät koulussa tietyn tyyppisissä ristiriita/kiusaamisjutuissa. Mut ekaks pitäs olla joku soviteltava juttu. Äh...luin väärin, ton vertaistuki jutskan.

Mut yritä jotenkin saada pojalta tietää syy pelkoon tai ees suuntia. Ja mitä poika on nää päivät tehny? Ollu missä, syöny missä? Ehkä ootkin jo kertonut, mut ei iskeny silmään.

Viimeksi muokattu:
Poika on siis ollut tähän saakka kotona. Jäänyt yksin kotiin kun muut ovat lähteneet kouluun. Parina aamuna koulu on alkanut myöhempään kuin muilla, pari kertaa on jäänyt "viivyttelemään" vielä vessaan tms kun muut on lähteneet. Kotona on sitten pelaillut, katsellut telkkua tms. Ei ole lähtenyt täältä minnekään.

[QUOTE="vieraana";27389684]Poika on siis ollut tähän saakka kotona. Jäänyt yksin kotiin kun muut ovat lähteneet kouluun. Parina aamuna koulu on alkanut myöhempään kuin muilla, pari kertaa on jäänyt "viivyttelemään" vielä vessaan tms kun muut on lähteneet. Kotona on sitten pelaillut, katsellut telkkua tms. Ei ole lähtenyt täältä minnekään.[/QUOTE]

Eli kotona turvassa. Saisko sen lahjomalla kertomaan mistä kiikastaa? Eli kun kertoo ja selvitätte asian ja menee enemmän tai vähemmän reippaasti kouluun esim. viikon tai kaksi niin saa tai teette jotain kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mitä tää nyt on? Ja mitä ihmettä mä teen? Päätin jo että loppuviikon olen töistä palkattomalla pois ja vien pojan joka ikinen aamu kouluun vaikka sitten luokkaan saakka jos ei muu auta. Mutta eihän se ole pitemmän päälle mikään ratkaisu, pakkohan mun on töissä käydä.

Ei ole ketään mummoa tms, joka voisi auttaa asiassa ja viedä lapsen kouluun. Kokemuksia? Neuvoja? Olen koettanut puhua ja kysellä, selittää että koulussa on käytävä jne mutta ei tunnu olevan vaikutusta.

Toimit juurikin niin, kuten kirjoitit. Eli viet pojan henkilökohtaisesti itse kouluun. Et vain koulun pihalle vaan juurikin luokkaan saakka. Sielläkin odotat, että opettaja tulee luokkaan ja "luovutat" pojan opettajan huostaan. Ja juu, ei haittaa yhtään jos se on noloa.

Opettajan kanssa käytte aiheesta tällä viikolla yhteistuumauksen. Ei huomenna kouluun viedessä, vaan jonakin muuna hetkenä. Huomenna aamu saa alkaa ilman mitään tämän enempää ekstrahuomiota.

Opettajan kanssa sovitte, että jatkossa ilmoitat pojan sairastumiset (ts. luvalliset poissaolot) ennen koulupäivän alkua valitsemallanne tavalla, ja vain tällä. Esim. laitat tekstarin omasta, opettajalle ilmoittamastasi kännykkänumerostasi. Jos poika jättää sitten tulematta kouluun ilman sovittua ennakkoilmoitustasi, ope tietää heti pojan olevan luvatta poissa. Sovitte myös, mitä tällöin tapahtuu. Esim. ope soittaa heti sinulle, ja sinä menet heti hakemaan pojan kotoa kouluun, ja jälleen sitten talutat pojan suunnilleen käsikoukussa luokkaan.

Poikasi ei tosiaankaan ole ensimmäinen eikä viimeinen koulupinnari, niitä on nähty vuosien varrella montakin. Kaikki on saatu tällä protokollalla jatkamaan säännöllistä koulunkäyntiä. Useimpia ei ole tarvinnut kotoa noutaa kuin kerran.

Ja jos kaikki muu on hyvin, niin sitten ei tähän asiaan tarvitse sen enempää puuttua eikä muistella. Toki kannattaa aina pitää korvat höröllään, onko lapsella asiaa.

Kiitettävän ja hyvinvoivan oppilaan hetkittäinen kouluväsymys ei todellakaan tarvitse oppilashuoltoryhmää sun muuta erityisapua. Nämä jutut korjaantuvat välittömällä toiminnalla, ei tässä kohdin ole mitään neuvottelemisen paikkaa. :D Erityisen älyttömältä tuntuisi ketjussa ehdotettu ajatus, että lapselle pitäisi maksaa tuplaviikkorahaa, jos hän kertoo mikä vaivaa. Siinähän käytännössä opetetaan, että syyttämässä luokkakaverille jostakin keksitystä paitsi pääset oman rikkeesi suhteen kuin koira veräjästä, myös saat tuplaviikkorahaa...

Kyl se siitä. Muistat vaan pitää jämptisti otteen, ja siltähän tuo kuulostaakin, kun olet loppuviikon ottanut tapahtuneen vuoksi töistä vapaata. :)

Juttelin uudelleen pojan kanssa nyt kun tilanne on hiukan rauhoittunut.

Kyseessä siis on kuin onkin taas ja jälleen kiusaamisesta. Opettajalle en saisi kertoa, koska opettaja ottaa asian esille koko luokan edessä kysyen "kuka teistä kiusaa Mattia?" -jolloin kukaan ei tietenkään viiittaa ja poika kokee tilanteen nöyryyttävänä. Mutta tämä asia on sellainen, ettei tätä voi vain painaa villaisella.

Niin surullista. :( Olin itse aikoinani koulukiusattu, joten tiedän tuskan jota lapseni kantaa sisällään.

[QUOTE="vieraana";27390171]Juttelin uudelleen pojan kanssa nyt kun tilanne on hiukan rauhoittunut.

Kyseessä siis on kuin onkin taas ja jälleen kiusaamisesta. Opettajalle en saisi kertoa, koska opettaja ottaa asian esille koko luokan edessä kysyen "kuka teistä kiusaa Mattia?" -jolloin kukaan ei tietenkään viiittaa ja poika kokee tilanteen nöyryyttävänä. Mutta tämä asia on sellainen, ettei tätä voi vain painaa villaisella.

Niin surullista. :( Olin itse aikoinani koulukiusattu, joten tiedän tuskan jota lapseni kantaa sisällään.[/QUOTE]

Siis ihan tollo opettaja...

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Uusimmat

Yhteistyössä