Kolmasluokkalainen kieltäytyy menemästä kouluun. Apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27389552]missään koulussa ei kolmosella anneta vielä ysejä ja kymppejä[/QUOTE]

:laugh:

Lapseni siis...väärentää koetuloksensa?! Open käsialalla vieläpä. Shit.

Asiaan; lahjomista en tässä yhteydessä oikein ymmärrä. Lapsi on tehnyt väärin, kun ei ole mennyt kouluun, eikä ole kertonut siitä kotona, joten mistä se palkkio oikein tulisi? En olisi vihainen lapselle, en tietenkään. Yrittäisin saada hänet ymmärtämään, että kaikesta voi sanoa äidille, ja että kaikki asiat voidaan selvittää, mutta sen edellytyksenä on rehellisyys. Ei äiti, ope, kukaan voi olla avuksi, jos ei tiedä mikä on pielessä.

[QUOTE="vieras";27389386]Nostaisin kyllä metelin, jos koulusta ei ole ilmoitettu aikaisemmin. :(

"Sain tänään tietää, että lapsi ei ole ollut koulussa neljään päivään."[/QUOTE]mistä ne koulussa voi tietää, että kotona ei tiedetä, että lapsi i oo koulus?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27390227:
mistä ne koulussa voi tietää, että kotona ei tiedetä, että lapsi i oo koulus?

Mä olen ihan ajatellut, että mikäli kodilla on tapana ilmoittaa heti samana aamuna lapsen poissaolosta (kuten minulla on), niin jollei lasta ala kuulumaan kouluun, opettaja huolestuu ja kyselee perään. Näin siis etenkin kun on kyseessä alakouluikäinen lapsi!

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27390227:
mistä ne koulussa voi tietää, että kotona ei tiedetä, että lapsi i oo koulus?
Hyvä pointti muuten. En tullu ajatelleeksi ollenkaan :D

Jospa ne on odottaneet, että huoltaja ilmoittaa lapsen olevan sairas. Tosin luulisi, että jo yhden päivän jälkeen kyselevät.

[QUOTE="vieraana";27390240]Mä olen ihan ajatellut, että mikäli kodilla on tapana ilmoittaa heti samana aamuna lapsen poissaolosta (kuten minulla on), niin jollei lasta ala kuulumaan kouluun, opettaja huolestuu ja kyselee perään. Näin siis etenkin kun on kyseessä alakouluikäinen lapsi![/QUOTE]
Ei täällä ainakaan kysellä...kavereiden mukaan pistetään läksyt ja tenavat kirmaa t akas kouluun, kun tervehtyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27390248:
Ei täällä ainakaan kysellä...kavereiden mukaan pistetään läksyt ja tenavat kirmaa t akas kouluun, kun tervehtyvät.

Etkö itse ilmoita lasta poissaolevaksi Wilman tai tekstiviestin välityksellä?

[QUOTE="vieras";27389552]missään koulussa ei kolmosella anneta vielä ysejä ja kymppejä[/QUOTE]

Kyllä meidän koulussa annettiin? Mihinkäs tää on muuttunut? Meneekö se sit niin, et jos saa vaikka matikan kokeesta täydet pisteet, niis saa numeroks kasin?

Jos opettaja hoitaa kiusaamistapaukset noinkin törkeästi niin keskustele rehtorin kanssa! Ja tee kaikkesi että kiusaaminen loppuu ja ota tämä nyt vakavasti jos on ennen kin lasta kiusattu!

[QUOTE="Aijaa";27390270]Kyllä meidän koulussa annettiin? Mihinkäs tää on muuttunut? Meneekö se sit niin, et jos saa vaikka matikan kokeesta täydet pisteet, niis saa numeroks kasin?[/QUOTE]

matikan koe, pisteet 26/30

tokarissa saattaa olla "osaa hyvin" tai "osaa erittäin hyvin" ;)

[QUOTE="vieraana";27389361]Sain tänään tietää, että lapsi ei ole ollut koulussa neljään päivään. Lähden aamulla itse töihin ennenkuin koulut alkaa. Herätän lapset ja he lähtevät keskenään kouluun. Iltapäivällä tulen töistä neljän viiden pintaan, jolloin lapset ovat jo kotona. En siis ole huomannut lintsaamista (koulustakaan ei ole ilmoitettu ennenkuin tänään).

Lapsi on aina ollut hyvä koulussa, saanut kokeista ysejä ja kymppejä. On tykännyt käydä koulussa ja mennyt sinne mielellään. Ja nyt yhtäkkiä tämä.

Koetin kysellä syytä, ei osaa kertoa muuta kuin että "koulussa on tyhmää". Yritin kysellä kiusaako joku, mutta poika väittää että ei. Itkee ja raivoaa, ei kuulema mene enää kouluun.

Mitä tää nyt on? Ja mitä ihmettä mä teen? Päätin jo että loppuviikon olen töistä palkattomalla pois ja vien pojan joka ikinen aamu kouluun vaikka sitten luokkaan saakka jos ei muu auta. Mutta eihän se ole pitemmän päälle mikään ratkaisu, pakkohan mun on töissä käydä.

Ei ole ketään mummoa tms, joka voisi auttaa asiassa ja viedä lapsen kouluun. Kokemuksia? Neuvoja? Olen koettanut puhua ja kysellä, selittää että koulussa on käytävä jne mutta ei tunnu olevan vaikutusta.[/QUOTE]

Noo meillä on tokaluokkalainen joka ei oo vielä yhtenäkään aamuna halunnut mennä kouluun. Enkä huuda apua, koulun henkilöstön kanssa ollaan keskusteltu asiasta,mutta eipä siihen taikasauva ratkaisua löydy. lapsella on tylsää koulussa ku haluis leikkii mielummin kotona. ja kyllä minä toisaalta ymmärrän,en minäkään menis peruskouluun takasin. Mutta onhan siellä käytävä

[QUOTE="vieraana";27390240]Mä olen ihan ajatellut, että mikäli kodilla on tapana ilmoittaa heti samana aamuna lapsen poissaolosta (kuten minulla on), niin jollei lasta ala kuulumaan kouluun, opettaja huolestuu ja kyselee perään. Näin siis etenkin kun on kyseessä alakouluikäinen lapsi![/QUOTE]

Tässä unessa mäkin olen elänyt! Vaikka omat lapseni ei vielä kouluikäisiä olekaan, mutta näin ainakin työkaverini toimivat. Miten voi lähettää lapsen aamulla kouluun ja tietää että tämä on päässyt turvallisesti perille, jos koulussa ei kukaan huolestu jos lapsi puuttuu ilman ilmoitusta? Oikein unelmatilanne jollekin lapsikaappaajalle, ehtii koko päivän puuhastella ennenkuin kukaan edes tajuaa lapsen olevan teillä tietymättömillä :(

Mutta asiaan: eikö koululla ole jotain toimintasääntöä kiusaamistapausten käsittelyyn? Rehtori, kuraattori jne? Olisi aivan kamalaa joutua passittamaan oma lapsensa tuossa tilanteessa kouluun, nimim. itsekin koulukiusattu.

[QUOTE="vieras";27389386]Nostaisin kyllä metelin, jos koulusta ei ole ilmoitettu aikaisemmin. :(

"Sain tänään tietää, että lapsi ei ole ollut koulussa neljään päivään."[/QUOTE]

no tuota, eiköhän se ole ihan vanhempien homma pysyä kärryillä kulkeeko oma kakara koulussa.

minä minä mnä

Harvahan kouluun mielellään menee, jolla on normaalit kotiolot.Kotona saa puuhata mitä tekee mieli, koulussa ollaan melussa päivä ja keskeytetään tekemiset jatkuvasti kun opettaja alkaa selittää taas jollekin joka ei ole kuunnellut, sitä sajmaa asiaa.

oletko yh vai miten ette kumpikaan ole kotona aamulla tai illalla ennen 4-5?

kasvatuksessa puutteita jos lapsi on vain jäänyt kotiin

:(

monissa kouluissa aletaan sen kolmen päivän jälkeen vasta kyselemään lapsen perään jos erikseen ei ole muuta sovittu (meillä esikoisen opettajan kanssa vanhempainillassa sovittiin vanhempien kesken et opettaja soittelee heti aamusta jos joku ei kouluun tule eikä kukaan ole ilmoittanut poissaoloa ) Nyt on paha flunssakausi meneillään joten monta oppilasta saattaa olla yhtäaikaa pois, eikä kaikki samana päivänä opettajalle ilmoittele sairaudesta.

Mut nyt kannattaa ottaa yhteyttä oppilashuoltoryhmään, ja tietty opettajaan,ja sille kiusaamiselle on pistettävä stoppi.
Opettaja ei välttämättä ole huomannut mitään ongelmia, koska kertaalleen selvitetyn kiusaamisen jälkeen se kiusaaminen saattaa olla erilaista kuin ennen, pientä supinaa seläntakana, pientä naljailua silloin kun opettaja ei ole paikalla jne
kiusattu reagoi kuitenkin herkemmin pienempiinkin asioihin, koska pelkästään se pieni naljailu tuntuu inhottavalta, plus et sen lisäksi joka kerta muistuu mieleen ne aiemmat jutut, ja sen lisäksi tulee pelko siitä et alkaako kaikki taas uudestaan.

Harvahan kouluun mielellään menee, jolla on normaalit kotiolot.Kotona saa puuhata mitä tekee mieli, koulussa ollaan melussa päivä ja keskeytetään tekemiset jatkuvasti kun opettaja alkaa selittää taas jollekin joka ei ole kuunnellut, sitä sajmaa asiaa.

oletko yh vai miten ette kumpikaan ole kotona aamulla tai illalla ennen 4-5?

kasvatuksessa puutteita jos lapsi on vain jäänyt kotiin

Hieman outo asenne... suorastaan karmaiseva.

"Harvahan kouluun mielellään menee, jolla on normaalit kotiolot."

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27392641]Hieman outo asenne... suorastaan karmaiseva.

"Harvahan kouluun mielellään menee, jolla on normaalit kotiolot."[/QUOTE]

karmaiseva kyllä, mut ikävää on et tuollalailla esim koulussa saatetaan ajatella.Omalla lapsella kun yläkoulussa tuli tällainen tilanne, niin opettajat ym olivat sitä mieltä et kotona on ongelma, eikä mitään tehty kouluolojen parantamiseksi.Rehtoria esim haastateltiin lehteen samoihin aikoihin ja hän erittäin selkeästi sanoi et koulusta lintsaajat on sellaisia et kotona on niin pahoja ongelmia et niihin on todella vaikea puuttua koulun puolelta.Tuntui kuin olis avarilla vedelty päin naamaa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27392663:
karmaiseva kyllä, mut ikävää on et tuollalailla esim koulussa saatetaan ajatella.Omalla lapsella kun yläkoulussa tuli tällainen tilanne, niin opettajat ym olivat sitä mieltä et kotona on ongelma, eikä mitään tehty kouluolojen parantamiseksi.Rehtoria esim haastateltiin lehteen samoihin aikoihin ja hän erittäin selkeästi sanoi et koulusta lintsaajat on sellaisia et kotona on niin pahoja ongelmia et niihin on todella vaikea puuttua koulun puolelta.Tuntui kuin olis avarilla vedelty päin naamaa.

Miten ymmärsit lauseen?

Eli jos lapsella on normaalit kotiolot haluaa olla ennemmin kotona. Mikä kuullostaa kovin oudolta :D

[QUOTE="vieras";27392694]Miten ymmärsit lauseen?

Eli jos lapsella on normaalit kotiolot haluaa olla ennemmin kotona. Mikä kuullostaa kovin oudolta :D[/QUOTE]

hups, ajatusvirhe :ashamed:

Harvahan kouluun mielellään menee, jolla on normaalit kotiolot.

Häh??? Kyllä vaan suurin osa minun tietämistäni ja tuntemistani ala-asteikäisistä menee varsin mielellään kouluun. (Suurin osa pahoista lintsareista on lähtöisin vaikeista kotioloista tai sitten ongelmia koulussa). Mutta normitapauksessa lapsella on koulussa on kaverit ym joiden takia sinne haluaa. Ja kyllä omat muksut jopa tykkää oppimisesta...

Järjestin aamulla ennen koulun alkua tuokion, jossa oltiin sekä minä että lapsi ja tämän opettaja. Juteltiin asioista jotka pojan mielestä tekevät kouluunmenemisen vastenmieliseksi. Opettaja lupasi kiinnittää tarkemmin huomiota vielä tähän kiusaamiseen, aiemman puuttumisen jälkeen kun se on tosiaan muuttunut "huomaamattomammaksi". Ts. lasta ei oteta mukaan leikkeihin, naureskelua jne. Lapsen kuullen myös sovittiin, että jos lapsi ei tule kouluun, opettaja ilmoittaa minulle asiasta heti ja sitten joku hakee lapsen kouluun. Juttelen lapsen kanssa vielä iltapäivästä kun haen hänet kotiin ja kyselen millaisin fiiliksin päivä sujui. Mä niin toivon, että asiat muuttuisivat nyt parempaan suuntaan ja poika saisi taas sen saman innon käydä koulussa kuin mikä hänellä aikaisemmin vielä oli.

[QUOTE="Vieras";27389931]Toimit juurikin niin, kuten kirjoitit. Eli viet pojan henkilökohtaisesti itse kouluun. Et vain koulun pihalle vaan juurikin luokkaan saakka. Sielläkin odotat, että opettaja tulee luokkaan ja "luovutat" pojan opettajan huostaan. Ja juu, ei haittaa yhtään jos se on noloa.
[/QUOTE]

Mä tajuan tämän menettelyn, jos lapsi on ns. huvikseen pois koulusta, yrittää olla isompi kuin onkaan ja leikkii kovista lintsaillessaan, eli koulu ei vain kiinnosta yhtä paljo kuin huvittelu. Mutta ensin vanhemman pitäisi olla AIVAN VARMA siitä, että kyse ei ole siitä, että lasta kiusataan koulussa. Silloin on lapselle aivan liikaa kestettävää, jos vielä tulee nolatuksi koko luokan edessä. Keneen sitten enää luotat, ellet omaan vanhempaan? Ja siitähän se kiusaaminen vain yltyy.

Kiusatunkin lapsen voi toki viedä kouluun, mutta siinä hengessä, että vanhempi on tukena ja turvana, eikä niin, että tilanteesta tulee lapselle rangaistus.

Ehdottamaasi tapaa viedä lapsi luokkaan saakka voisin käyttää silloin, jos kyse on tosiaan rajojen hausta lapsen puolelta. Ikään kuin viestinä koulunkäynnin tärkeydestä ja siitä, että me vanhemmat olemme sillä linjalla, että asiassa ei ole neuvottelemista. Pelkäävä lapsi on asia aivan erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27390248:

Täällä ainakin tulee sähköpostiin ilmoitus, että Wilmassa on merkintä selvittämättömästä poissaolosta. Meillä on asetuksissa, että tulee heti viesti sähköpostiin. Kerran olin ihmeissäni murkun keskellä päivää olevasta poissaolosta, opettaja vaan ei ollut perillä koulun lääkärintarkastuksesta, missä lapsi sattui olemaan. Samaten nyt tuli yhtenä aamuna merkintä, tosin siinä vaiheessa kun menin selvittämään oli jo muuttunut myöhästymiseksi. Tosin arvasin myöhästyneen, kun lapsonen soitteli, että millä bussilla pääsen perille, kun se tavallinen jätti tulematta.

Yhteistyössä