Kolmevuotias liian kiinni äidissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja örki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

örki

Vieras
Kolme vuotias poikani on todella kiinni minussa. Isi ei kelpaa oikein mihinkään, paitsi silloin kun minä en ole paikalla.
Välillä tämä jo helpotti, mutta nyt tuntuu taas pahenevan.
Muutenkin on rankkaa, kun tuota uhmaakin on. Mut ennekaikkea ahdistaa tuo äiti äiti äiti...

Tuleeko kolmevuotiailla jokin uudelleen kiintymyssuhde äitiin tai jotain muuta? Siis kuuluuko tämä normaaliin lapsen kasvuun vai olenko nyt kasvattamassa totaalista peräkammarin poikaa???

Sitten vielä kiinnoista muutenkin kuulla minkälaisia/-luontoisia teidän kolmevuotiaanne ovat?

En lähtisi etsimään lapsesta vikaa/ongelmaa, vaan kannattaa miettiä, kuinka paljon kumpikin vanhempi viettää lapsen kanssa aikaa ja miten lasta kohtelee. Jos isä on pitkät päivät pois ja äiti hoitaa enemmän, on aivan luonnollista, että äiti on se perusturva, isä sitten seuraava. Se ei tarkoita, että isä olisi hyödytön tai tarpeeton.

Kuinka riippumaton 3-vuotias voi olla? Hän on ihan täysin riippuvainen vanhemmistaan ja saa olla vielä monta vuotta. Voitte sopia miehen kanssa, että tietoisesti jaatte hoitoa tasaisemmin. Voit myös sanoa välillä lapselle, että mene puhumaan tästä asiasta isäsi kanssa.

Meillä on ihan sama juttu, että monessa asiassa isä vie voiton, mutta kun tullaan ihan perusasioiden lähteille, turva yöllä, kolhut, ruoka, niin äiti äiti äiti kuuluu myös.

Kun lapsi saa kunnolla riippua, vhän saa armuuden, että hänen tarpeisiinsa vastataan (vaikka ei aina myöntävästi!), ja hän oppii itse päästämään irti. Jos ei saa olla riippuvainen, vaan tulee toistuvasti torjutuksi ja "reipastetuksi", jää itsenäistyminen kesken, ellei siihen palaa aikuisena terapiassa. Ei lasta aina tarvitse hymyssäsuin jaksaa, mutta silloin kannattaa koittaa vaihtaa miehen kanssa hetkeksi vuoroa ja kerätä itse voimia.

Onko teillä pitkä imetys takana? Tiedän monta tapausta, että lasta on imetetty yli 2-vuotiaaksi ja heille on tullut 3-4 vuoden iässä kamala riippuvuus äidistä.

Yhteistyössä