Kolmivuorotyö molemmilla vanhemmilla,mitäs nyt? Lapsi alle 1v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten_me_tästä_selvitään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten_me_tästä_selvitään

Vieras
Elikkäs en selannut kai tarpeeksi ketjuja kun en löytänyt aiheesta aiempaa keskustelua mutta...

Lapseni isä on nyt kolmivuorotyössä ja hänen vuorot menee näin, 2aamua, 2iltaa,2yötä ja 4vapaata. Nyt todennäköisesti itselläni tulee olemaan samantyyppinen kierto uudessa työpaikassa.

Miten lapsen (ikää alle vuosi vielä) on järkevintä järjestää tuollaisessa tilanteessa? En saa itse mitään tolkkua asiaan vaikka kuinka mietin.

Minun on mahdollista tehdä vuoroa niin että olen esim. vapaillani kun mies on töissä tai toisinpäin,monimutkainen tilanne. Vai pitäisikö toivoa lapselle hoitopaikkaa vaikka vaan minun vuorojeni mukaan? Tuntuu vähän pahalta että lapsi joutuisi päiväkotiin öitä nukkumaan mutta on pakko ottaa työ minkä saa sillä täällä niitä paikkoja ei ole pilvinpimein.

Auttakaa :)

suunnittelet hoidon siten et toinen aamus ja toinen illassa. Viet lapsen pehepäivähoitajalle. Niinä päivinä hoitoaika jää vain muutamaan tuntiin 3-5h.
Vapaat eripäivinä. Sovitte että yötä ei mene päälletysten.

Kova sumpliminen mutta kannattaa. Lapsi vain silloin hoidossa kun molemmat työssä. Hoitopäiviä ei tule montaakaan ja pienempi hoitomaksu myös.

noin pientä laste jos nyt on sitten pakko lähtee viemään hoitoon(??? kuuluisi olla kotona)
mutta jos jostain kummansyystä on pakko niin ehdottomasti niin että vanhemmat venyy ja kärsii ei lapsi! eli ite sumplitte niin että ei yötä samaan aikaan ja muutenkin ootte töissä "ristiin" silloin lapsella on pienet hoitopäivät eikä niin että on hoidossa enempi kuin kotona

Me olimme samassa tilanteessa. Valitsimme ympärivuorokautisen päiväkodin. Hoitopäiviä on kuitenkin aika vähän kuukaudessa verrattuna pelkkää päivävuoroa tehtäessä ja maksimissaan kolme yötä kk olemme molemmat yövuorossa.

Ei ollut mitään ongelmia vaikka alussa hirvitti juuri nuo yöt hoitopaikassa.

noin pientä laste jos nyt on sitten pakko lähtee viemään hoitoon(??? kuuluisi olla kotona)
mutta jos jostain kummansyystä on pakko niin ehdottomasti niin että vanhemmat venyy ja kärsii ei lapsi! eli ite sumplitte niin että ei yötä samaan aikaan ja muutenkin ootte töissä "ristiin" silloin lapsella on pienet hoitopäivät eikä niin että on hoidossa enempi kuin kotona

Siis millälailla lapsi kärsii??? Toisen on vaan pakko tehdä töitä. Ja myös öisin. Mieheni on poliisi ja minä sairaanhoitaja.

Pyydä päästä töihin niin että olisitte peräkkäisissä vuoroissa.

aa-ii-yy-vvvv
vv-aa-ii-yy-vv

Minä menin kuopuksen jälkeen vuorotöihin ja mieskin oli. Ja oltiin juurikin peräkkäisissä vuoroissa. Onneksi oli myös sellainen "joustava" työaika että kerettiin "vaihtaa muksut" lennosta.

Voithan kysyä joltain joka voisi tulla katsomaan lasta n. tunnin ajaksi vuorojen vaihdon aikaan jos joustoa ei työajan suhteen ole.

Me ollaan kumpikin 3vuorotyössä ja sanon että älä vie noin pientä hoitoon jos ei oo ihan pakko!!!! Vuoropäiväkodissa hoitajat, hoitokaverit ja kaikki vaihtelee niin paljon että se on liikaa noin pienellle. Jos saatte työvuoronne sovittua niin, että lapsen on mahdollista olla esim perhepäivähoitajalla niin ok, mutta vuoropäiväkoti EI ole noin pienen paikka!! Me vietiin keskimmäinen hoitoon kun oli 2v ja se oli tosi paha paikka vielä sillekin. se ahdistui ihan hirveästi siitä kun hoitajat oli aina eri. Pienellä pitää olla yks ja sama hoitaja joka hoitopäivä, se ei onnistu vuoropäiväkodissa. Mä suosittelisin olemaan vielä kotona tai järkkäämään vuorot niin, että työstä huolimatta lapsi sais olla kotona ja hätävarahoitajana joku mummu, kummi, palkattu lastenhoitaja kotiin tms.

Minulla ei ole kyllä vuoropäiväkodistakaan mitään pahaa sanottavaa. Ainakin se missä meidän lapset olivat, oli hyvä paikka ja lapset tykkäsivät. Olivat yöhoidossakin ja mielellään jäivät.

Esikoinen, nyt jo koululainen sanonut monta kertaa että jos hänen pitäisi mennä vielä päiväkotiin hän menisi sinne, siellä oli mukavaa. (on ollut 3 eri päiväkodissä)

Ei meillä ainakaan vuorohoidossa aikuiset vaihdu. Samat tädit on töissä. Ja kaveritkin on suht samoja. Meidän lapsista siellä ollut jokainen (3) ja kaikki ovat tykänneet. Nuorin aloitti 1v1kk ikäisenä.

[QUOTE="Pomm";23353690]Minulla ei ole kyllä vuoropäiväkodistakaan mitään pahaa sanottavaa. Ainakin se missä meidän lapset olivat, oli hyvä paikka ja lapset tykkäsivät. Olivat yöhoidossakin ja mielellään jäivät.

Esikoinen, nyt jo koululainen sanonut monta kertaa että jos hänen pitäisi mennä vielä päiväkotiin hän menisi sinne, siellä oli mukavaa. (on ollut 3 eri päiväkodissä)[/QUOTE]

Oliko sinulla alle 1-vuotiasta hoidossa siellä? Alle 1-vuotiaalle tavallinen päiväkotiryhmä vakkarihoitajineen ja joka päivä samoine lapsineenkin on todella iso juttu, pph ehdottomasti parempi, ainakin jos psykologeilta kysytään.

Ap:lle. Yrittäkää tosiaan sumplia työvuoronne niin, että pärjäisitte päivähoidolla. Ja yrittäkää myös jotain paikkaa, jossa ei niin suuret vaihtuvuutta hoitajissa ja lapsissa.

Niin että sulla on aamua tai vapaata kun mies on illassa tai yössä ja toisinpäin, parhaimmassa tapauksessa lapsi ei tarvi hoitoa kuin aamupäivisin muutamana päivänä/kk..
Kannattaa kuitenkin yrittää saada paikka vuoropäiväkodista että jos tulee tilanne että joudutte olemaan yhtäaikaa töissä niin lapsen ei tarvi vaihtaa hoitopaikkaa.

no mie ehkä lähtisin järjestämään niin että lapselle hankittaisiin hoitopaikka ja vuorot menis esim:
yy aa ii vvvv
aa ii yy vvvv
näin lapsella olisi vain muutama hoitovuoro, joista 2 olisi normaali päivä ja 2 olisi ilta/yö hoitoa..
perheellä olisi yhteistä vapaata..
mun om apoika aloitti yötarhassa 1,5v ja ei ole mitään ongelmia ollut, pojalla on n. 1-5 yötä kk tarhassa, ja on siis aina n. 20 tuntia kerrallaan siellä.. tehdään miehen kanssa molemmat yötyötä pelkästään

[QUOTE="minä";23353767]Oliko sinulla alle 1-vuotiasta hoidossa siellä?[/QUOTE]

Taisi olla lähempänä 2 vuotta nuorimmainen kun vuoropäiväkotiin meni. Mutta ei ollut vielä silloin yöhoidossa. Kun alkuun sumplattiin miehen kanssa juuri niin että lapset "vaihdettiin lennosta"

Tarkkaa ikää en muista mutta alle 3-vuotiaiden ryhmässä oli juu....

Kommentoin vain että MINULLA ei ole mitään pahaa sanottavaa vuoropäiväkodista. Ja se päiväkoti jossa meidän lapset oli, oli jaettu eri ikäisten ryhmiin ja ryhmän sisällä hoitajat olivat aina samat.

Meillä on kait ollut hyvä tuuri kun ainakaan päälle päin en näe lapsissa että heillä olisi ollut huono olla siellä. Toisaalta en ole psykologi tms.

Onko sinulla vakituinen työpaikka johon olet palaamassa?
Meillä "kitkuteltiin " niin että keikkailin hoitovapaalla vuoroja että lapsi sai kasvaa isommaksi ja aloittaa nyt 4 vuotiaana ympärivuorokautisessa (aloitan työt täysipäiväisesti, eikä kummankaan työpaikassa voi valita vuoroja)

[QUOTE="Josa";23353732]Ei meillä ainakaan vuorohoidossa aikuiset vaihdu. Samat tädit on töissä. Ja kaveritkin on suht samoja. Meidän lapsista siellä ollut jokainen (3) ja kaikki ovat tykänneet. Nuorin aloitti 1v1kk ikäisenä.[/QUOTE]

Mistä sellaisen päiväkodin löytää?Millaisissa vuoroissa teiän lapset sielä oli? Meillä ainakin hoitajat ja jopa osasto vaihtuivat koko ajan. esim: aamuvuoro,vien lapsen mulle ja lapselle tuntemattomalle ihmiselle osastolle a klo6.30. sieltä lapsi siirretään omaan ryhmäänsä osastolle b, josta sitte haen klo 15.30. iltavuoro: vien lapsen osastolle b eli lapsen omaan hoitoryhmään klo 11.30. siellä lapsi on klo 16 asti jolloin hänet siirretään osastolle c. koska pääsen hakemaan lapsen vasta 21.15 niin klo 20.30 hänet siirretään odottelemaan äitiä osastolle d, ettei päiväkotiin yöksi jäävien lasten iltapuuhat häiriinny siitä että jotkut lapset haetaankin illallla pois. Yövuoro:vien lapsen osastolle c jossa yövytään. Aamulla klo 8 mennessä lapsi siirretään osastolle b eli omaan ryhmäänsä.

Tuollaista se on kaikilla vuorolapsilla ainakin meidän päiväkodissa. Myös hoitajat päiväkodissa tekevät 3 vuorotyötä joten kukaan ei voi taata että sille pienelle ois aina se tuttu hoitaja siellä työvuorossa! Vuorohoidossa on täysin mahdotonta taata, että sielä ois aina se tuttu hoitaja. sitten kun vielä hoitajat sairastuvat ja tulee sijaisia... niin monet kerrat jätin 2 vuotiaan täysin tuntemattomalle hoitajalle. hoitajakaan ei ees tienny lapsen nimeä ku vein enkä mä tienny hoitajan nimeä... :( meillä 2vuotias ahdistui ihan hirveästi asiasta. ONneksi jäinkin sitte pian äitiyslomalle ja nyt tää kuopus pidetään kotona kunnes on 3v. Ehkä sen ikäinen on vähä kypsempi tuohon myllytykseen. esikoisemme oli 5v kun aloitti vuorohoidon ja sillä ei ollu sopeutumisongelmia. selkeästi oli siis riittävän iso siihen rumbaan. Eli, edeleenkin suosittelen ap:lle lämpimästi miettimään kaks kertaa ennenku vie alle vuoden vanhan vuoropäiväkotiin!!!! suosittelen lämpimästi miettimään kaikkia muita vaihtoehtoja. Ennenkaikkea kannattaa kysyä miten joustavasti pystytte sumplimaan työvuorojanne, jos saisitte sumplittua niin, että oisitte vuorotellen töissä ja mahdolliset yksittäiset päivät ja muutamat tunnit saatais hoidettua vaikka perhepäivähoitajan avulla tai jotenkin muutoin.

Kurssin suoritettuani pääsen ko. työpaikkaan. Jos läpäisen kurssin niin on varma työpaikka 4kk. Jatkosta ei tietoa mutta olosuhteiden pakosta aion ottaa tuon työn vastaan jos sen saan.

Kiitoksia erittäin paljon kaikille vastanneille,nyt on jo jonkinlainen ajatus miten saan asiat järjetettyä mahdollisimman hyvin lapsen kannalta..

Niin ja yritän saada lapsen ensisijaisesti perhepäivähoitoon! :) Voi silti olla että joudutaan "tyytymään" vuoropäiväkotiin,sillä täällä ei taida paljoa olla perhepäivähoitajia vuorotyöläisten lapsille tarjolla..

Yhteistyössä