Kolmivuorotyö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä ja vertaistukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä ja vertaistukea

Vieras
Onko täällä muita äitiyslomalaisia / hoitovapaalaisia, joiden puoliso tekee kolmivuorotyötä? Kaipaisin hyviä vinkkejä ja kokemuksia siitä, kuinka arki järjestyy.

Mieheni tekee kolmivuorotyötä ja duunipaikasta johtuen runsaasti yövuoroja. Arki tuntuu välillä tosi raskaalta, kun yövuoroviikkojen aikana itse hoidan 1-vuotiasta ympäri vuorokauden yksin - mieshän on yöt töissä ja nukkuu päivät eli kaikki mun menot ja omat harrastukset ovat silloin katkolla. Ja sekin on ongelma, että kuinka esim. näillä sadekeleillä keksii sisällä suht. hiljaista tekemistä taaperoikäiselle päiväsaikaan, kun iskä yrittää korvatulpat päässä nukkua toisessa huoneessa :-/

Ei tämä mitään ihan toivotonta ole, mutta vinkkejä ja muiden kokemuksia kuulisin kyllä mielelläni!

Meillä tismalleen sama tilanne. Kun lapsia oli vain yksi, olin "nukkumapäivät" evakossa pois kotoa, jotta isä saisi nukkua. Eli menimme mummilaan, kaverille, kauppakeskukseen, ulos, mitä milloinkin. Se oli pienen kanssa aika rankkaa. Nyt esikoinen on 2,5v ja on tarhassa isän nukkumapäivät eli noin 8pv /kk. Pienemmän kanssa olen edelleen evakossa, mutta myös toisinaan kotona ja yritämme hissutella hiljaa. Tällöin isä ei kuitenkaan nuku tulpista huolimatta ja on aika puolikuollut. Siksi jos vain ilmat sallivat vähintäänin ulkoilemme aamupäivät. Viikonloput ovatkin sitten oma lukunsa, kun pitää kahden kanssa yrittää hissutella (hoito kiinni), onneksi viikonloppuöitä ei kovin usein osu kohdalle. Silloin ulkoillaan, mennään mummilaan tai pakon sanelemana ollaan kotona: katsotaan esim. Pingua, leikitään omassa huoneessa, tehdään palapelejä, piirretään. Melua tulee kuitenkin väkisin. Eli hirveästi en osaa auttaa, mutta halit sinne ja ymmärrän tilanteesi tosi hyvin. Itse olen aivan poikki näiden yövuorojen jälkeen, varsinkin kun nuorempi on tosi huono nukkumaan ja saan sitten hoitaa lapsia yksin paitsi päivän, myös molempien yöheräilyt (normaalisti mies hoitaa vanhemman). Jaksamista! ;)

Yhteistyössä