Komen lapsen perheet. Onko totta, että kolmea lasta ei sitten kukaan ota enää hoitoonsa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bvär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
AP:n tapauksessa vanhemmat lapset ovat jo 6v ja 5v, ennen kuin vauva on oletetussa kyläilyiässä eli noin 1 vuotias, joten varmaan helpommin voi saada hoitoon, kuin jos kaikki kolme on peräkkäin syntyneitä esim. 1v 3v ja 5v.

Kyllä meillä näin on että ei hoitoapua tule. Ei sitä nyt ovista ja ikkunoista ole muulloinkaan tullut, mutta isovanhemmat lakkasivat pitämästä yhteyttä lähes täysin kolmannen kohdalla. Koska eivät hyväksyneet kolmannen lapsen saamista juuri silloin kun se syntyi, heillä oli suunnitelmissa 2v pidempi väli (voitteko edes käsittää että isovanhemmat tuollaiseen puuttuvat).

Nyt kun neljäs on tulossa, ovat tehneet selväksi että eivät asiaa hyväksy. Koskaan ei olla pyydetty oikeastaan mitään heiltä, hoitoapuakin vain ns hätätilanteissa eli jos on tullut yllättävä lääkärireissu tms johon ei voi lapsia ottaa mukaan. Nyt nekään eivät onnistu, joten mies tulee kesken työpäivän kotiin jos on jotain supertärkeää. Kahdenkeskinen aika on ratkaistu niin, että sitä ei ole, vain treffit takkahuoneessa illlalla kun lapset nukkuu. Mutta itse ollaan lapsemme haluttu, pääsenpähän näyttämää että pärjätään kun apua ei ole eikä tule.

Niin ja itse olen yksi kolmesta, meille kyllä herui hoitoapua mummulta vaikka miten paljon, jopa etelänmatkoja tekivät vanhemmat kahdelleen ja mummu hoiti!

joo, ennen oli sukupolvisopimus eli isovanhemmat auttoivat lastenhoidossa, ja sitten taas aikanaan apua saaneet vanhemmat isovanhemmiksi muututtuaan auttoivat omia lapsiaan lastenhoidossa. Sukupolvien ketju vaan katkesi usein ns. ahneeseen suureen ikäluokkaan: omat vanhempani hoidattivat lapsensa mummoloissa, kesät, joululomat, hiihtolomat jne juosten itse etelänmatkoilla ja reissuissa. Nyt sitten kun minulla on lapsia ja toivoisin että isovanhemmat vähän osallistuisivat niin eipä kiinnosta tippaakaan, edelleen se matkustelu ja oma vapaa-aika on tärkeää.

Isovanhemmat eivät ole hoitaneet lapsiani koskaan, eivät ole ottaneet syliin koskaan, eivätkä edes nähneet kuopusta koskaan - ristiäisiinkään eivät viitsineet tulla kun oli joku oma meno juuri sinä viikonloppuna. Kyse siis omista vanhemmistani, jotka eivät edes koskaan laita korttia / lahjaa / soita ainoiden lastenlastensa merkkipäivänä.

Minä kyllä tunnistan tietyn opportunismin ahneen ikäluokan käyttätymisessä...

Mä en tunne yksiäkään sun vanhempien kaltaisia suurten ikäluokkien edustajaa, vaan päinvastoin kaikki touhottavat innoissaan lastenlapsistaan. Toki harva on valmis ihan päiväkotina toimimaan, vaikka joskus hoitaisikin. Pitäisin enemmänkin vanhempiasi harmittavana yksittäistapauksena kuin minään sääntönä.

Ennen sukupolvisopimukseen kuului myös, että lapset hoitivat vanhoja vanhempiaan. Nykyään ovat vanhukset laitoksissa. Ihan samanlaista itsekkyyttä ja oman elämän etualalle laittoa tämäkin kuin se, ettei ole valmis joustamaan omista töistään, perheajastaan tai menoistaan lastenlapsien hoidon vuoksi.

meillä on kolme "helppoo" lasta, tolla helpolla tarkotan ettei oo sairauksia,lääkityksiä,erikoisruokavalioita yms, mitä kuitenki monilla nykyään on. käyttäytyvät ihan normaalisti, ei ylivilkkautta tai tottelemattomuutta (paitsi tietty sen mitä ikään kuuluu).

meillä ei ole yhtään kyläpaikkaa joka ottais kaikki kolme, mutta ei myöskään ottaneet silloin kun oli vain 2... me ei oo käyty kertaaakaan kahdextaan missään kolmeen vuoteen. ei edes syömässä/leffassa. jos sellasta kaipaamme jossain vaiheessa, niin täytyy löytää palkallinen hoitaja. kivat mummit ja kummit meillä....

Yhteistyössä