Kompostien omistajat hoi! Onko Biolanin pikakompostori hyvä ja kuinka usein teillä tyhjennetään sekajäte- roskis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ollaan tosiaan tuo kompostori hankkimassa ja mielelläni kuulisin mielipiteitä Biolan pikakompostori 220:sta.

Meillä käy roska-auto tyhjentämässä roskiksen joka toinen viikko. Se on jo nyt liian usein, sillä roskis on usein suunnilleen puolillaan. Ajattelin siis harventaa tyhjennysväliä kerran kuukauteen kunhan saadaan tuo kompostori.

Millaisia tyhjennysvälejä teillä muilla on? Ja tosiaan niitä käyttökokemuksia ylipäätään komposteista.

no se tyhjennysväli tietty riippuu roskan määrästä. Mutta itse olen käyttänyt kompostista huolimatta 2 kertaa kuukaudessa. Joskus on reippaasti vajaa ja välillä meillä tulee muuta roskaa, joka täyttää sitten sen roskiksen (esim kesäaikaan multasäkit, jne joita tasailen sitten pitkin kesää roskikseen).

Biolan on ollut testeissä hyvä ja sen pitäisi toimia myös talvella. L&T:llä oli kanssa joku testeissä pärjännyt laitos. Mutta pelkkä hyvä laite ei auta kompostoinnissa, pitää osata käyttää sitä. Mulla jäätyy komposti talvella jossain vaiheessa, kun oon laiska hoitaja ja meillä tulee ehkä liian vähän täytettä. Lisäksi mulla ei oo järkevää säilytyspistettä karikkeelle talvella (ei saisi jäätyä)

Meillä tyhennysväli on 4 viikon välein. Pitäisi vaihtaa pienemnään roskismalliin, kun tyhjää tilaa on paljon.

Palavat poltetaan saunan pesässä. Komposti on joku Honkkarin perus lämpökomposti. Reilun kokoinen. Kompostin tyhjennän kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Hyvin on toiminut, Talvella kovimpien pakkasten aikaan voi jäätyä, muttei haittaa, koska jatkaa toimintaansa taas keväällä normaalisti ilmojen lämmettyä.

Onkos se niin, että kompostiin voi heittää kaikki ruoantähteet, kahvinpurut, talouspaperit jne.? Mitä sinne EI saa laittaa? Mä vien paperit, kartongit, lasit ja metallit kierrätykseen. Ja mahdollisimman vähän koitetaan muutenkin tuottaa roskaa. Mutta biojätettä tulee yllättävän paljon, siitäkin huolimatta että meillä on koira ja kissa (=jätemyllyt) talossa.

Onkos se niin, että kompostiin voi heittää kaikki ruoantähteet, kahvinpurut, talouspaperit jne.? Mitä sinne EI saa laittaa? Mä vien paperit, kartongit, lasit ja metallit kierrätykseen. Ja mahdollisimman vähän koitetaan muutenkin tuottaa roskaa. Mutta biojätettä tulee yllättävän paljon, siitäkin huolimatta että meillä on koira ja kissa (=jätemyllyt) talossa.

Kompostiin voi laittaa kaiken maatuvan. Lisäksi sinne täytyy laittaa jotain ilmastusainetta (oksasilppua, kariketta, tms). Talouspaperin määrää itse rajoitan kompostissa, kun se kuivattaa sitä ja ei ihan samalla tavalla maadu. Mutta minusta pieninä määrinä ihan ok.

Tuhkaa ei saa laittaa kompostiin.

mulle ainakin nuohooja antoi noottia pelkästä laskujen tms polttamisesta takassa... Meillä pahvit ja paperit menevät kierrätykseen.

Palavat pahvit ja paperit laitetaan uuniin vasta kun tuli on kunnolla syttynyt puunpoltolla (sytykkeinäkin tuohi tai tervas parempi).

Meidän pikakompostori on käsittämättömän laiskalla hoidolla, mutta toimii silti meidän tarpeisiin... Talvella jäätyy, mutta onneksi jätteet tuntuvat melkein mahtuvan, ylimääräiset olen sullonut jätesäkkiin kevättä odottelemaan, jotka sitten kippaan kevättyhjennyksen jälkeen kompostiin. Ilmastoinnin kanssa pelaaminen varmaankin auttais kompostin toimivuuteen, mutten ole jaksanut asiaan niin perehtyä.

Meillä on liki kymmenen vuotta toiminut hyvin L&T Lahti-mallinen kompostori. On halvempi kuin Biolan.
Tyhjennän sen aina syksyllä eikä haittaa jos jäätyy talvella (harva kompostori ei jäädy kovilla pakkasilla...) koska tilaa on. Sitten taas keväällä käynnistyy uudelleen.
Tyhjennysväli 2 viikon välein, mutta meillä on yhteinen 240 litran jäteastia naapurin kanssa. 2 viikon tyhjennysväli on hyvä, 4 olisi liikaa. En nimittäin laita tuonne kompostoriin ollenkaan raakaa lihaa enkä kalanperkeitä tms. vaan ihan normiroskikseen ja ne alkavat haista aika pahalle jos tyhjennysväli on 4 vkoa.

Meillä täyttyi just komposti eikä 240l astian tyhjennys 2 viikon välein meinaa riittää. (Meitä on 4, kaksi alle 3v vaipoissa). Mutta silloin kun kompostiin pystyi laittamaan, jäi aina vähän tyhjääkin kaatisroskikseen. Mä kierrätän lasin, pahvin, kartongin, paperin ja metallijätteen. Meillä oli myös kestovaipat pienemmällä, mutta väsyin niihin ja nyt ei oo.

Mä en edes tiedä mikä kompostori meillä on, ainakaan se ei ole Biolan. Karikkeen kanssa se on toiminut hyvin kesäajan, en tiedä miten talvella kun olen uusi maalla-asuja :) Meinattiin ostaa toinenkin komposti, mutta huomattiin, että toi onkin jo niin palanutta, että sen voi tyhjentää kokonaan ja aloittaa talveksi uudestaan...

Meillä on biolanin pikakompostori, ja kai se ihan hyvä on, ei vaan ite osata vielä oikeen täyttää ja käyttää sitä.

Sekajätteen tyhjennysväli on meillä 8 viikkoa, pienin pönttö ja silti usein puoliksi tyhjä...

Ollaan tosiaan tuo kompostori hankkimassa ja mielelläni kuulisin mielipiteitä Biolan pikakompostori 220:sta.

Meillä käy roska-auto tyhjentämässä roskiksen joka toinen viikko. Se on jo nyt liian usein, sillä roskis on usein suunnilleen puolillaan. Ajattelin siis harventaa tyhjennysväliä kerran kuukauteen kunhan saadaan tuo kompostori.

Millaisia tyhjennysvälejä teillä muilla on? Ja tosiaan niitä käyttökokemuksia ylipäätään komposteista.

Kompostoriin, ainakin tähän pikakompostoriin, joka on talousjätettä käy ruuantähteet, ruskeat wc ja talous paperi rullat, kukkaruukuista vanhat mullat, puutarhajäte(nurmikko, lehdet, oksat jokka kannattaa kyllä silputa) ja talouspaperikin käy ja kaikki muukin maatuva käy.... Näin ei tartte tyhjentää roskistakaan kovin usein, kun sinne tulee vähemmän jätettä, eli säästöä sekin!!! Kuulema maksaa n 5 vuodes ittensä takasi kompostori.

Meillä Biolanin 220 on jäätynyt joka talvi . Olen nostanut sen välillä
jopa sisään sulamaan ja laittanut herätetä kun sisälämpötila on noussut yli 20C mutta kohta on kompostori taas umpijäässä. Jos jätettä syntyy vain vähän tai kohtuullisesti ei kompostoria kannata hankkia, se ei ikinä maksa hintaansa takaisin millään mittarilla laskettuna. Kompostorilla on "5 vuoden takuu" mutta se ei koske kuluvia osia ! Eli käytännössä takuu on vain 1 vuosi. Tulee kallista multaa , me ollaan saatu noin 100 litraa multaa toistaiseksi eli hinnaksi on tullut sellaiset 250€ / 50 litran säkki

Meitä on kolme henkeä (lapselta tulee vaippoja) ja roskat tyhjennetään neljän viikon välein. Tyhjennysväli riittää nipinnapin kun käytetään ahkerasti kompostia ja palavat poltetaan uunissa.

Me ostettiin semmoinen halpiskompostori kuin Aerobin ja hyvin nopsaan se on näin kesällä kompostoinut eväät, varmaan kyllä jäätyy talvella kun on niin ohut ja se koottiin semmoisista palasista. Ehkä hieman hankala on sekoittaa kun niin korkea mutta niin se on biolankin. Lisäksi meillä on L&T maapallokomposti ja mielestäni se ehkä mukavempi kun on niin matala ja laakea, sekin tosin jäätyi viime talvena vaikka kuinka kantoi sinne tavaraa. Kaksi tämmöistä halpaa tuli kuitenkin halvemmaksi kuin biolanin tosi kallis pönttö, eikä se jäätyminen talvella haittaakaan kun komposteja on kaksi. Kesällä kun tavara maatuu nopeasti niin käytetään vain yhtä ja annetaan toisen muhia niin että sen saa ennen talvea tyhjennettyä, sitten täytellään taas talvella. Biolanissakin on riski että se jäätyy, joten kannattaa miettiä että ottaisko samalla rahalla sitten vaikka kaksi halvempaa astiaa.... Aerobin oli tarjouksessa muistaakseni jonkun 180 e ja maapallot taitaa olla vielä hiukan edullisempia. Jos nyt menisin ostamaan komposteja uudelleen ottaisin varmaan kaksi maapallon pompulaa, kun tuntuu kätevämmältä....

Yhteistyössä