konttausharjoitukset öisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poks päin laitoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poks päin laitoja

Vieras
Mitenkä olette parhaiten saaneet sujumaan yöt, kun vauva kovasti harjoittelee uusia taitojaan pitkin yötä? Nukahtaa illalla helposti, mutta herää miten sattuu. Herätessään möngertää välittömästi konttausasenntoon ja poks päin sängyn laitaa. Sitten nousee istumaan ja siitä tukea vasten koittaa nousta ylös. Alkaa herkästi itkeä, varsinkin kun törmäilee laitoihin pehmusteista huolimatta.
Sitten kun siitä laittaa takas selälleen niin pitää painaa koko ajan pepun kohdalta, ettei välittömästi käänny taas masulle ja siitä kontilleen. Voi mennä tuntikin, kun roikun sängyn reunalla ja pitelen vauvaa aloillaan, että nukahtaisi. Sitten kun lopulta nukkuu niin, voi mennä esim. vartti ja herää taas, kun huomaa että käsi on poissa.

Pitäiskö vain kääntää vauva selälleen, tassutella pari sekuntia ja sitten pois ja toistaa sitä sitten vaikka miljoona kertaa.

Ollaan koitettu nukkua myös perhepedissä, mutta möngertää siellä ihan samalla tavalla + luulee saavansa tissiä vähän väliä.

Kaipa tämä vaihe menee ohi (nyt reilu kuukauden ollut tällaista), mutta onko jollain hyviä vinkkejä, miten voisi saada rauhoittumaan paremmin?

Koita pistää makuupussiin nukkumaan. Olen kuullut että joillakin on auttanut. Ei pääse niin helposti liikkeelle ja ilmeisesti muutenkin rauhoittaa kun on kapalomaisemmin pakattu.

Minun täytyy myöntää, että olen ollut tosi laiska tässä asiassa. Meillä varsinkin esikoinen tosi energisenä pakkauksena harjoitteli nukkuessaankin konttaamista, seisomaan opettelua pinnasängyn laitaa vasten jne, mutta en jaksanut siitä sen kummemmin ottaa paineita. Minä noudatin aiemmin unikoulussa opettelemaani systeemiä, jossa vauvan itkiessä ekaa kertaa odotin minuutin ja jos vauva huuti vieläkin, niin menin luokse, laitoin peiton päälle, toivotin hyvää yötä ja menin pois. Jos huusi uudestaan (olipa huudon syy mikä tahansa), odotin 2 min ja jos huusi edelleen menin luokse jne. Seuraavaksi 3 min odotusta jne. Sillä tavalla vauvalle antaa mahdollisuuden itse rauhoittua ja käydä nukkumaan.

Meillä myöskin perhepeti ei ole toiminut ollenkaan, koska homma riehaantuu ihan käsistä. Koko ajan pitäisi tarjota tissiä tutin korvikkeena ja vauva potkii ja riehuu aivan mielettömästi, jolloin kummallakin vanhemmalla on mielettömän kuuma ja uni on jatkuvasti katkonaista, koska vauva potkii lähes taukoamatta. Siksi parin kerran kokeilun jälkeen olin itsekin täysin valmis laittamaan vauvan omaan huoneeseen pois ähkimästä ja huitomasta. Kun saa itse nukkua (miespolon varsinkin on pakko olla skarppina työssään, joten hänelle yöunet ovat ihan ehdottoman tärkeät), jaksaa sitten päivisin olla reipas ja iloinen lasten kanssa.

Voisit siis kokeilla, että hankit sellaisen kellon, josta näkee minuutit selkeästi. Vähän nolottaa myöntää, mutta meillä oli miehen yleisurheiluaikojen jäljiltä käytössä ajanottokello ns. sekkari, jolloin siis pahimmillaan niitä minuutteja mittasin sekuntikellon kanssa...

Yhteistyössä