Korkea kipukynnys + synnytys

Auringonkukka---

Uusi jäsen
27.11.2008
1
0
1
Kyselisin tällaista: Jos koet, että sinulla on korkea tai suht korkea kipukynnys, niin vaikuttiko tämä synnytykseesi helpottavalla tavalla? Miten?

Esikoistani odotan, laskettu aika tammikuun puolivälissä. Synnytys pelottaa kovasti, erityisesti se kipu. Olen kuitenkin yrittänyt psyykata itseäni ajattelemalla, että koska kipukynnykseni on aika korkea, niin ehkä selviän.

Kertokaapa kokemuksianne! :)

Hei! Itsella kipukynnys tuntuu olevan aika korkea. Synnytin kaksi lasta ilman kipulaakkeita, sairaalaankin lahdin aika myohaan, kun supparit ei mun mielesta olleet viela tarpeeksi kipeita. Ei se niin hirveata ole, kuin luulin, vaikka kylla se tietysti synnytykselta tuntuu. Onnea matkaan! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja tumppa:
mulla on omasta mielestäni korkea kipukynnys ja sen turvin olen neljästi synnyttänyt luomuna. Kipukynnys on hyvä kaikkialla muualla kuin hammaslääkärissä. Olenkin sanonut että mieluummin synnytän kuin käyn hampitohtorilla.

Täysi peesi!
Tosin ilokaasua olen maistellut, sen tehosta voidaan tosin olla montaa mieltä -auttaako se oikesti vai onko se vaan se, että saa ajatukset muualle :whistle:

muuta,kuin et pienestä on turha valittaa..ja menin sairaalassaolon aikana ekat 7 tuntia kuuman suihkun avulla eteenpäin..ja sit kalvot puhkesi ja jouduin piuhoihin kiinni..sit vaan kärvisteltiin vika 3 tuntia..ainut mihin suostuin, oli aqua-rakkulat,koska ne on puhdistettua vettä..ei lääkettä..toki niistä ei ollut mun selkäpolttoihin mitään apuja..

mulla selkäpoltot oli niin mojovat,että se vei kaiken keskittymiskyvyn siitä vikasta 3 tunnista..ja sillon mun mies laittoi tulikuumaa kauratyynyä mun alaselälle..kätilö jo sanoi,että olis parempi laittaa edes tyynyliina väliin,kun ne kauratyynyt oli niin kuumia..mutta ah..mitä helpotusta se toi :)

eli ei ilokaasuja..ei mömmöjä..koko ajan vaan ootin,että kohta ne kivut sit alkaa koventumaan..mutta eipä ne alkaneetkaan..

Olen pitänyt omaa kipukynnystäni korkeana. Hammaslääkärissäkin olen aina selvinnyt porauksesta ilman puudutusta. Mutta kun sen synnytyksen aika oli niin menin aivan kipsiin voimakkaiden supistusten alettua. Synnytys oli käynnistetty ja sitä vauhditettiin todella reippaasti tipalla. Ystäväni kertoi omien supistustensa muuttuneen sietämättömiksi tipan laiton jälkeen. Hän sitten pyysikin, että tippa poistettaisiin. Tämän jälkeen ystäväni hoiti loppu synnytyksen täysin luomusti. Hänellä kyse oli siis vain synnytyksen vauhdittamisesta, joten tippa ei ollut välttämätön, lapsella tai äidillä ei ollut hätää. Itselläni ei kai tippaa voinut poistaa, koska synnytys ei ilman sitä lähtenyt edes käyntiin. Epiduraali sitten helpotti tuota oloa.
Ehkä korkea kipukynnys näkyi sitten synnytyksen jälkeen: en kärsinyt minkäänlaisista jälkisäryistä eikä epparihaavakaan haitannut menoa. En oikein tiedä, miksi ne siellä sairaalassa tarjosivat kipulääkettä =D Jälkisupistuksiin ilmeisesti, jotka mulla eivät olleet paineentunnetta kummempia.

Koen että mulla on korkea kipukynnys. Synnytin esikoiseni kuukausi sitten ammeeseen. 8 sentin kohdalla otin ilokaasun. Hyvin meni loppuun saakka.
Lisäksi mulla on ollut TODELLA kipeät menkat. Tämänkin uskoin helpottavan synnytyskipuja.

Mä en tiedä onko mulla nyt niin korkea kipukynnys.
Mutta ennen esikoisen syntymää ajattelin että katsotaan tilanteen mukaan ja mennään niin pitkälle ilman mitään lääkettä kun tuntuu hyvälle. Otinkin sitten jossain vaiheessa kohdunkaulapuudutteen kun tuntui että tulee sinä vastaan ja se oli omalla kohdallani täysin oikea valinta. Sillä mentiin viimeiset sentit loppuun ja koko synnytyksestä jäi hyvä mieli.

Mulla on mielestäni matala kipukynnys, mutta esikon kanssa mentiin synnärille vasta kun olin jo 5 senttiä auki. Aluks mentiin ihan suihkulla ja ilokaasulla, ja ihan viime tikassa epiduraali (en muista senttejä). Synnytys kuitenkin kesti 14 tuntia yli tunnin ponnistusvaiheella. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tumppa:
mulla on omasta mielestäni korkea kipukynnys ja sen turvin olen neljästi synnyttänyt luomuna. Kipukynnys on hyvä kaikkialla muualla kuin hammaslääkärissä. Olenkin sanonut että mieluummin synnytän kuin käyn hampitohtorilla.

Samaa mieltä.

Itselläkin suhteellisen korkea kipukynnys on ja mielestäni hyvin kestin. Käynnistys oli kyseessä minullakin ja tätä vauhditettiin reippaalla tipalla ja supistukset oli alusta asti tujuja, mutta ei mielestäni niin kovia ettenkö olisi kestänyt, mutta kun olin auennut n.5-6cm tarvitsin jo epiduraalin, jotta olisin pystynyt rentoutumaan ja kun rentouduin kunnolla niin poika syntyikin epiduraalista n.1,5h päästä :D
Kukatietääm ehkä seuraava lapsi tulisi luomuna, jos käynnistää ei tarvitse tai ei tarvitse sektioon mennä ;)

mulla ei sinänsä ole korkea kipukynnys ja alkuraskaudesta synnytys pelotti. Sit aloin lukemaan paljon synnytyksestä, etenkin aktiivi ja luomu synnytyksistä ja siitä miten pelko esim. vaikuttaa hormoonitoimintaan niin että synnytys koskee enemmän ja ei etene hyvin. Rentoutuminen taas helpottaa kipua ja aiheuttaa paremman avautumisen yms.
Lopulta olin innoissani melkein synnytyksestä ja otin sen haasteena enemmän kuin uhkana.

Kipua oli synnytksessä paljon, mutta oli oikeastaan aika hienoa olla niin äärirajoilla oman kehon kanssa ja yrittää selviytyä. Kannattaa ehdottomasti vaan lukea tosi paljon aiheesta, osta kirja joka puhuu aktiivi synnytyksestä ja ole mahdollisimman paljon hallinnassa omasta synnytyksestäsi, tiedä kaikki etukäteen niin että et ole vaan lääkäreiden ja muiden armoilla, se auttaa aivan mielettömästi että tietää asiasta ja voi oitse päättää niin paljon kuin mahdollista. Mieti etukäteen kans miten haluaisit synnytyksen menevän ja mitä jos kaikki ei mene niin kuin halusit. Itse kirjoitin synnytyssuunitelman, ja siihen myös mitä jos joudun käynnistykseen ja mitä jos joudun leikkaukseen. Annoin listan kätilölle, joka kiltisti noudatti toivomuksiani niin pitkälle kuin mahdollista. Kun synnytys piteni ja jouduin saamaan lääkkeitä yms joita en ollut halunnut olin kuitenkin edelleen selvillä siitä mitä oli meneillään ja en menettänyt hallintaa. Avuttomuus on varmasti yksi isoimmista pelon aiheuttajista, ja aiheuttaa lisää kipua.

Yhteistyössä