korkea verenpaine loppuraskaudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Minulla mitattiin eilen neuvolassa ensimmäistä kertaa todella korkea verenpaine: Kolme mittausta, jotka kaikki olivat 130-150/100-106. Tämän jälkeen lähdinkin suoraan sairaalaan, jossa otettiin vauvasta käyrää ja minusta verikokeita. Lääkäri myös ultrasi ja totesi, että napavirtaukset ovat hyvät ja vauva hyvin kasvanut. Jäin sitten sairaalaan yön yli tarkkailuun ja aamulla ennen ylösnousemista mitattiin uudelleen paineet, jotka olivat nyt 137/87 ja kun vauvan käyrä näytti hyvältä ja kaikki verikokeet ja pissa olivat puhtaita, niin minut lähetettiin kotiin saatteena vain, että normaalit neuvolakontrollit riittää. Aloin kuitenkin miettimään tätä kun edellisen illan lääkäri oli sanonut, ettei ainakaan yötä vasten käynnistetä ja yhtä äkkiä ei tarvitakkaan edes normaalia tarkempaa seurantaa. Viikkoja minulla kuitenkin on jo 39+4. Onko muilla kokemusta samasta myöhäisillä viikoilla, onko todella niin että ei seurata eikä aleta käynnistelemään? Huoli on nyt kova vauvan voinnista...

Voiko verenpaineeseen vaikuttaa nämä lämpimät kelit ja se että eilen minulla oli todella paljon turvotusta ja kuuma ja todella huono päivä?

No verenpaineeseen voi vaikuttaa aika monikin asia..
Eli kuumuus, liian lyhyt ""lepohetki"" ennen mittausta, jännitys...
Kyllä se varmaan on niin, et normaalisti seurataan tuota painetta ja vointia muutenkin. Voit kyllä varmaankin käydä vaikka päivittäin neuvolassa mittauttamassa paineita, niin ei tartte olla niin huolissaan kotosalla siitä asiasta.

Moikka. Ensimmäisessä raskaudessani alussa paineet olivat noin 70/130 sitten noin viikon 15 tietämissä yhtäkkiä nousivat 95-105/140-160 ja paineet pysyivätkin noin korkealla loppuun asti. Kävin kyllä vähän useammin seurannassa ja ultrassa, mutta loppujen lopuksi synnytys käynnistettiin vasta viikolla 41+5 että ei ne näköjään pidä tota verenpainetta kovin vakavana juttuna.. ja ihan terve ja iso lapsi minulle syntyi tuolloin, että ei lapselle ainakaan ollut haittaa minun verenpaineestani.
asia on eri jos todetaan raskausmyrkytys, niin silloinhan ne käynnistää kyllä nopeampaa. Eli jos on verenpaineen lisäksi valkuaista virtsassa.

huomenta !

minun kohdallani paineet olivat vakavampi juttu, joita seurattiin jo jostain 30 viikosta. Sairaslomalle jouduin jäämään paineiden takia kolmisen viikkoa aikaisemmin. Eli nousivat kokoajan ylöspäin. Sitten tuolla 34-35 viikkojen tietämillä ne nousivat huimasti, kävin n. joka toinen päivä ultrassa, pissaamassa jne. Kivasti sitten joulun aaton aattona ne nousivat hurjiin lukemiin ja jouduin lähtemään sairaalaan, jossa levättyäni muutaman päivän, lääkärit päättivät käynnistyksestä...(viikkoja silloin 35+5) mutta se käynnistys ei tuottanut vielä tulosta ja pääsin vielä kotiinkin muutamaksi päiväksi. Mutta sitten uuden vuoden aattona taas minua vietiin sairaalaan, koska silloin paineet olivat jo vaaralliset, valkuaista ++, päänsärkyä, eli raskausmyrkytyksen oireet. Lääkäri soitti kotiin, että heti sairaalaan. Taas minua käynnistettiin ja sitten syntyikin tyttö 2. päivänä tammikuuta ( viikoilla 36+6)

Omalla kohdallana täytyy sanoa, että minulla paineet olivat siinä koko ajan koholla ja niitä seurattiin. En olisi jaksanut varmaankaan loppuun saakka odottaa, että vauva olisi itse lähtenyt tulemaan ( vaikka varmasti olisikin pysynyt) minun olo oli niin kamala ja raskas koko viimeisen kuukauden.
Mutta jos sinulla ei muita raskausmyrkytyksen oireita: valkuaista virtassa, päänsärkyä, näköhäiriöitä, ylävatsakipua, tuskinpa ihan heti päättävät käynnistyksestä.

Minulla käynnistys meni kyllä hyvin ja nopeasti eteni, vaikka tytöllä ponnisvaiheessa paineet romahtivat alas ja jouduttiin käyttämään imukuppua ja hänellä oli napanuora kerran kaulan ympäri...

tsemppiä kovasti !!!

Normaaliseuranta on minullakin riittänyt korkean verenpaineen takia, kaikissa raskauksissa. Kolmessa viimeisessä raskaudessa paineet olivat n. 25. viikosta alkaen suunnilleen 180/110. Viimeisessä sain tosin lääkkeet, mutta lääkkeistä huolimatta alapaine oli jatkuvasti yli sadan. Kun mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollut, niin vauvat saivat syntyä omia aikojaan. Ei määrätty lepoon eikä tekemisiä rajoitettu. Yksi raskaus käynnistettiin viikolla 41 + 3, mutta ei verenpaineen vaan omien kipujeni takia.

Minulle muuten sanottiin, että raskaudenaikainen korkea verenpaine voi ennakoida myöhempää verenpainetautia. Synnytysten jälkeen paineet ovat laskeneet, mutta n. vuosi viimeisestä synnytyksestä paineet nousivat huippukorkeiksi ja söin vuoden ajan verenpainelääkkeitä ja Propralia. Nyt riittää pieni annos Propralia (beetasalpaajaa) ja paineet ovat ihan ihanteelliset.

vielä sanoisin tuohon minun verenpaineeseeni, että minullakin oli viimeisen kuukauden lääkitys, joka alkoi olemaan maximimäärä (yht. 10 tabl./pv)
vielä synnytyksen jälkeenkin söin niitä 2 kuukautta, tosin määrää aina pienennettiin pikkuhiljaa.
Lisäksi minulla on sukurasitekin taustalla, äidillä, isällä ja sisarellani. Siskollani on molemmat raskauden menneet aivan saman kaavan mukaan kuin minulla, ehkei ihan näin hurjana. Sitten kaksi-kolme vuotta sitten viimeisen raskauden, hänelläkin puhkesi verenpainetauti. Se pysyy hyvänä yhdellä lääkkeellä päivässä. Äitini syö peräti neljää eri verenpainelääkettä, tosin hänellä on ylipainoakin hurjasti.

Eli arvelen mitä minullakin on odotettavissa. Jos joskus minulla suodaan toinen lapsi, niin pelkään sitä tautia/oloa niin paljon, että toivoisin siihen jotain enneltaehkäisevää lääkettä tai muuta keinoa. Mutta neuvolan lääkäriltä kun asiaa tiedustelin, niin ei ole oikein olemassa sellaista.

saapi nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan !

Koita ottaa vaan rauhallisesti ja seuraile vauvan liikkeitä. Näin minulle neuvottiin, paineet nousivat minullakin ihan juuri ennen LA:ta (muita r-myrkytyksen oireita ei ollut).

Kyllähän noi paineet muutenkin helposti nousevat loppua kohden ja voivat kohota syystä jos toisesta. Mulla muuten aina oli kotimittaukset ihan tosi hyvät, vaikka neuvolassa ja lääkärissä olivatkin kaameat.

Eiköhän se vauva jo pian tee tuloaan! :)

Mulla samaa luokkaa ekassa raskaudessa paineet kun sulla, rv36+ eteenpäin. Silloin lääkäri laittoi neuvolasta lähetteen äppolille, kun valkuaista oli myös pissassa. No ultrattiin ja pissa katsottiin ja paineet mitattiin. Sairaalassa pissa ok ja napavirtaukset ok, paineet 140/96. Pääsin kotiin ja paineita seurattiin neuvolassa joka toinn päivä ja jos ois alapaine mulla noussu 105 niin sit uudelleen sairaalaan, mutta korkeimmillaan oli 102 ja kun muita oireita ei ollut niin mitään ei tehty.
Poika synty rv39+5 ja ihan terve 1.5v nyt.

Tässä toisessa raskaudessa mulla pysyikin paineet kokoajan samoissa. Eli nyt ei ollut mitään krenkkaa koko aikana ja terve poika tuli taas nyt rv40+4.

Yhteistyössä