Kortisoni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nellikaneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse aloitin kortisonin pe kun punktio oli ma. En siedä vahvoja kipulääkkeitä, joita punktiossa annetaan, niin kortisoni jotenkin tehostaa lievempien lääkkeiden vaikutusta. Näin ainakin ymmärsin anestesialääkärin ajatelleen. Tarkoitus on syödä Dexametasonia aina rv 8 asti, jos plussaan. Syy on endometrioosi ja kai tuo kortisoni vähentää tulehdusreaktiota. Annostukseni on 1,5mg/vrk.

Nostan tätäkin, oisko lisää kokemuksia... tuntuu kovasti vaihtelevan, joillain alotettu jo 4-5 päivää ennen siirtoa ja alkuun isompi annos (4 x 5mg prednisolon) ja tätä voi olla sen 1 tai jopa 4 päivää, sen jälkeen 2 x 5mg tablettia päivässä. Joillain (kuten mulla aikoinaan määrättiin) vasta siirtopäivästä ja kokoajan se 2 tablettia. Myös lopetusaika vaihtelee plussasta rv8. Tossa toisessa (deksametasonissa) taas annos on vaihdellu 1,5mg tai puolikas.
Mikähän idea näissä eri annoksissa ja käyttöajoissa on?

Myös disperiiniannokset ilmeisesti vaihtelee, joillain pas:seissa on otettu kaksinkertasta annosta, siis 2 x 50mg / päivä (?), mulle määrätty vaan 1 tabl./pvä.

(edit)
Ja nyt näyttää siltä ettei tota dexametasoniakaan saa enää ilman reseptiä kyypakkauksena :( on vaan hydrocortisonia 50mg 3 tabletin paketeissa. Onko kukaan tätä käyttäny, onko teholtaan/hyödyltään yhtään vastaavaa kun noi pari muuta?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä