korviin reiät lapselle: lävistys vai ampuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja humbe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kaksi tyttöä, ensimmäinen halusi korvikset kuuden vanhana. Kaikki suosittelivat lävistysliikettä, joten kysyin samasta missä omat lävistykseni on tehty. Periaatteesta eivät lävistä lapsia, mutta kun liikkeen omistaja on hyvä ystävä, niin suostuivat yrittämään lapsen omalla suostumuksella.

Laitettiin puudutusvoide ja yritettiin lävistää. Ei tullut mitään, lapsi sai hirveän huutokohtauksen "sattuu, sattuu". Lopetettiin alkuunsa. Pienen haavan parannuttua tyttö alkoi uudelleen kinuta, joten mentiin sitten työkaverin liikkeeseen (kosmetogi) ja laittoi yhden reiän ampumalla. Siihen ei laitettu puudutusta, koska tyttö halusi itse kokeilla ilman. Hiukan meni suu väärään, mutta saatiin reiät korviin. Tyttö sanoi, että lävistys sattui "ihan hirveästi", ja erikseen pyysi että ethän äiti vie sinne lävistysliikkeeseen pikkusiskoa sitten kun haluaa korut (2-vuotta nuorempi tyttö).

Olen itse parturi-kampaaja ja käynyt lävistyskurssin. Tästä nyt nousee takuulla meteli, mutta kurssin kouluttaja sanoi sanasta sanaan näin.
"Ei sillä ole oikeastaan sen enempää väliä tehdäänkö se reikä ampumalla vai lävistämällä, kuin sillä leikkaatko saksilla vai veitsellä. Lopputulos on tärkein ja yhtä hyvä tulos on molemmista, ja molemmat pystyy ryssimäänkin jos haluaa. Tärkeää on että sanotte asiakkaille, että ammattilävistäjä on aina parempi. Näin saatte nekin asiakkaat, jotka eivät lävistysliikkeissä muuten käy, vaan haluavat vaan reiät korviinsa. Ampumalla reiät saa halvimmillaan 5 euroa plus korujen hinta, te voitte ottaa korvien lävistyksestä tuollaiset 25 euroo. Sitä kannattaa miettiä".

Silleen. En lävistä itse, tuli jotenkin vastenmielisyys touuhun verisyyteen. Mutta näin joka tapauksessa ammattilainen. Itselläni on runsaasti lävistyksiä, mm. nänneissä, mutta en silti veisi enää muksua lävistysliikkeeseen.

En nyt oikein tiedä, luultavasti molemmat yhtä hyviä. Ekat reiät sain 10-vuotis lahjaksi ja ampumalla tehtiin. Tulehtuivat kerran, koska en jaksanut oikein hoitaa, mutta sitten sain ne parantumaan ja siitten olivat oikein hyvät. Toisen reiän otin (oikeaan korvaan) 12-vuotiaana myöskin kultasepällä, ampumalla. Ekat reiät maksoivat 10? yhteensä (reiät ja harjoituskorvikset). Toka reikän oli sitten 16?! Siis sisälsi myöskin itse reiän ja harjoituskorviksen. Yllätyin vähän, mutta saattoi johtua siitä, että harjoituskoru oli kultaa. En itseasiassa tiedä mitä materiaalia ne toiset harjoituskorut olivat.

En osaa sanoa kumpi olisi parempi, ampuminen vai lävistäminen, koska en itse ole ottanut lävistämällä reikiäni. Suosittelen ainakin ampumista, mutta voihan se lävistäminenkin ihan hyvä olla. ;) Ampuminen kirpaisi ehkä sekunnin, ja sitten alkoi "kuumottaa" korvaa (siis kun kolmannen reiän otin). Ekoista en muista paljon mitään muuta kuin, että vasempaan korvaan sattui enemmän kuin oikeaan.

Tyttö sai juuri korvikset (3v.) ja ampumalla laitettiin. Harjoituskorvikset ovat kultaiset (eivät vain kullatut) ja niitä voi pitää pitkään. Hyvin on lähtenyt parantumaan, putsaan aamuin illoin ja tyttö ei näprää niitä. Hintaa tuli korujen kanssa 60?. Kultasepänliikkeet eivät alle 7-vuotiaille laita. Meilläpäin on yksi kampaamo joka laitaa 3v. ylöspäin.

Tyttö muuten sanoi, että se sattus kun ne laitettiin. mutta niin kovin niitä halus että molemmat saatiin heti laitettua ja ihan nätisti anto laittaa.

Mä olen pohtinu omia korviani, että mahtaneeko voida tehä enää reikiä ainakaan samaan kohtaan, kun tulehtuivat pahasti, siitä on jo 4 vuotta ku otin korvikset pois. Ne reijät tehtiin kultasepän liikkeessä ampumalla, eikä ne oikeastaan koskaan edes parantunu, paheni vaan pikkuhiljaa vaikka yritin putsata ja hoitaa, alle vuosi kun jouduin ottamaan pois.

Toisen korvalehden takapuolelle jäi nahkapatti. Erityisesti se mietityttää... On semmosta kovempaa (arpikudosta?) reikien kohalla kun tunnustelee. Ehottomasti jos vielä reijät teen (haaveissa on kovasti) niin lävistämällä. Mutta osaisko joku sanoa pystyykö enää samaan kohtaan vai pitääkö laittaa sivummas?

Ihmettelen kyllä vähän, että kuka järkevä ihminen laitattaa lapselleen korvareiät joskus alle kouluikäisenä...? Minusta 10 v. on ihan hyvä ikäraja tuohon hommaan, muihin lävistyksiin sitten se 18 v. On se vaan niin surullista, kun nykyään jo 11-12 -vuotiailla näkee huulilävistyksiä ym.

Mulle aikoinaan tehtiin ampumalla ja tulehtui jatkuvasti.

Lisäksi:

Herkistyminen nikkelille tapahtuu yleensä jo lapsuudessa tai teini-iässä. Korvien rei´ityksessä käytettävät, nikkeliä sisältävät niin sanotut ensiasennuskorut ja myöhemmin käytettävät halpakorut ovat tavallisimpia allergian aiheuttajia.

Minulla on paha nikkeliallergia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
ampumalla lapselle. Ei huomaakaan kun korut jo paikoillaan.

hahhah! mulla on amuttu ja korvanlehti turpos aivan järkysti ja sattukin senverran! ja ne ampukin se ihan vinoon niin jouduttiin ottamaan se lävistys uudestaan parin viikon kuluttua >:(

olen 14vuotias poika , ja haluisin korvakorut. molempiin korviin olis tarkotus laittaa. äiti sano et laitetaan sit tässä joku päivä kultasepän liikkeessä ampumalla. onko iha hyvä idis, oon halunnu niitä jo kauan ja jaksan kyllä hoitaa.

viikko sitte laitettii ei sattunut, puhtaasta avaamattomasta paketista sen ottivat ja ei tulehtumisesta merkkiäkään ihan vähän viel arat niinku asiaan kuuluu.. en sen ihmeemmi mtn vvaro niitä et kerran päiväs vähä vedel huuhdon ja kuivaan.... pian otan tän hoitokorun veke ja sit joku kiva blingi

Ampumalla on mulle kaikki laitetu ilman ongelmia ja ampumalla laitetaan omillekin likoille. Kävin jo tuossa yhdessä liikkeessä kysymässä. On steriiliä, koska niihin koruihin ei kosketa jne jne. En osaa täällä selittää. Oli joku uusi suosittu ja parempi tapa tehdä reiät. Ja tekevät molempiin korvin yhtäaikaa ettei käy niin että on vain toisessa korvassa koru.

Mulla on 4 reikää korvissa ja kaikki neljä tulehtui ja pahasti hoitamisesta ja puhdistamisesta sun muusta huolimatta! Ja ampumalla laitettiin.
Ja mulla ne kaikki sattuikin aika lailla...
En ikipäivänä vie lastani kultasepänliikkeeseen korviksia hankkimaan.
Lävistysliikkeeseen käy meidän tie. Ja tyttö itse haluaa korvikset, olen selittänyt koko homman kulun hänelle.Hän on 5,5v.
Hän ei valittanut vaikka otettiin verikoe, ilman puudutuksia! Hyvin kesti sen ja varmasti sattui enemmän, kuin korvien lävistys!

Tuokin näköjään riippuu tapauksesta tulehtuuko vai ei. Mulle laitettu ampumalla 4 reikää joista yksikään ei ole tulehtunut. Tytölle laitettiin 4-vuotislahjana korviksen ampumalla ja eivät ole tulehtuneet nekään.

Ampualla laitettiin likan 6v päivänä :D
Ilmekään ei värähtänyt ja ei tosiaan mitään puudutusvoiteita kannata laitella, jos ei muuten kestä olla hetkeä paikoillaan on syytä miettiä haluaako korviksia vaiko ei.

Meillä tyttö pelkäsi korvisten laittoa niin ettei suostunut liikkeessä niitä laittaa. Sanoi vaan, että iskä saa laittaa. Ekaks korvien puudutus ja sit steriilillä neulalla reikä, jonka jälkeen korvis. Vähän sattui tokas tyttö. Oli tällöin vajaa 6v.

Sain korvikset jo viisi vuotiaana. Ihmettelen, että miksei korviksia saisi laittaa alle kouluikäisille? Minua ei sattunut yhtään, nätisti istuin. Kokemusta siis on. Ampumalla laitettiin.