Korvisasiaa - APUA!

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Mä laitoin reiät korviini tässä syksyllä. Kaikki on mennyt OK, paitsi tänään tapahtui jotakin ihan ihmeellistä. Otin illalla korvikset pois, kun mul oli sellaiset, joiden kanssa ei voi nukkua. Unohdin laittaa tavalliset napit paikoilleen.

Äsken huomasin, että hei, mun toisessa korvalehdessä on joku ihme patti. Menin vessaan ja painoin korvanlehteä, ja - hyi hitto - sieltä reiästä purskahti jotakin mädäntapaista ja sitten verta. Nyt korvalehteen sattuu ihan sairaasti ja on todella turvonnut.

Kertokaa, viisaammat, miten mun pitää nyt toimia, että saan reiän "pelastetuksi"?!

Ei itel ihan noin oo viel käynyt. Mutta maalaisjärjellä ajateltuna joko olet ilman korviksia, tai jos pelkäät että menee umpeen niin laitat jotkut hopea/kulta/harjoituskorvikset (ei rihkama) ja oli korviksia tai ei, puhdistat pari kertaa päivässä tuon korvanlehden desinfiointiaineella. Jotkut saa tuon oireen esim. just rihkamakorviksista jos niitä pitävät ja on esim. nikkeliä tai muuta mille ovat allergisia niissä korviksissa.

Ota tulehduskipulääkettä ja desinfioi, mutta älä läärää sen kanssa kokoaikaa. Paranee parissa päivässä. Ja anna hengittää, älä laita korua takaisin ennenkuin rauhoittuu. Itsellä oli samanlainen juttu vasta vaikka reiät ollu jo vuosikausia. Jos tuntuu että tulee lisää sitä mätää niin purista nätisti pois ettei jää sisään muhimaan. Kipeää käy mutta itellä auttoi ainakin nuo.

Olet nyt ilman korvakoruja vähän aikaa ja sitten desinfioit sitä päivittäin useampaan kertaan. Ei se reikä nyt hetkessä voi umpeutua. Älä käytä nikkelisiä korvakoruja. Kun laitat seuraavat, niin laita kunnon korvikset. Ei liian leveitä vaan sopivat ja aitoa ainetta.

Mulle sanottiin, ettei saa käyttää desinfiointiaineita, vaan pitää suihkuttaa lämpimällä vedellä muutaman kerran päivässä. Paranee sillä kuulemma paremmin. Korua voi pitää, mut koru pitää puhdistaa ja sit pitäis olla sellaiset kevyet renkaat tms korvikset, ei nappeja.

Mun täytyy desinfioida aina korvakorut ja korvalehdet ennen kuin laitan korut korviin... Lapsena (oli siis 7 kun reiät laitettiin) muistan että oli useasti tollasia tulehduksia, iän kanssa sitten oppinut olemaan jopa ähän ylivarovainen noiden korvisten vaihtojen kanssa niin ei ole tullut mitään... Tai no kerran joo kun aattelin että "kyllä mä varmaan voin nää nyt laittaa desinfioimatta"...

Ei kannata ylidesinfioida, aina uusien lävistysten hoito-ohjeissa sanotaan että kerran-pari päivässä riittää. Suolavesiliuos voi olla hyvä jos ei tavallista lämmintä vettä halua käyttää.

Yhteistyössä