koska ekat kengät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mörö

Vieras
Meillä kohta 9 kk ikäinen vauva. Ryömii, muttei konttaa. Nousee polvilleen tukea vasten ja tänään ekakerran koitti siittä jaloilleenkin. koskas niitä ensikenkiä olis hyvä hankkia???

Me hankittiin ekat (ulko)kengät 11 kuukauden iässä. Siihen asti ulkona oli käytössä äitiyspakkauksen töppöset. Tosin oli niin kuiva syksy, että tämmönen onnistui, kun lapsi konttasi ja nousi ulkonakin seisomaan. Sisäkenkiä ei ole hankittu eikä meinata hankkiakaan. Mikä lie on neuvolan suositus sisäkenkä asiaan??

Me ostettiin ekat kengät kun poitsu oli 8kk. Seisoi tuolloin tukea vasten ja käveli kun ""talutettiin"". Mutta niin kuin kenkäkauppiaskin sanoi, että lapsilla tulee usein tossa vaiheessa tosi kova kasvupyrähdys jalkaan, kun alkavat kävellä, eli noin meni 1,5kk.ssa pieneksi, vaikka ostettiin sen mukaan, että tilaakin olin sen 1,5 cm...

Meillä ostettiin ekat (kävely)kengät kun poika oli 6kk.Kun aina sanotaan että siinä vaiheessa kun vauva nousee seisomaan ja alkaa ottaa niitä ensiaskelia niin että jos silloin isketään kengät jalkaan niin se hidastaa kävelemään lähtöä.Joten me hankittiin ekat kengät hyvissä ajoin ja pidettiin niitä alussa aina silloin tällöin (esim. 1 krt/päivässä )että vauva oppi pitämään kenkiä.Kun sitten tuli liikkeelle lähtö eteen niin kengät eivät olleet enää outo asia ja lapsi pystyi keskittymään ""täysillä"" itse kävelyyn.

Ostin kengät tytölle aikaisin (varmaan 4-5kk vanhana) ja pidettiin vaikkei vielä seisonutkaan. Heti kun oppi nousemaan tukea vastan ylös (7kk) niin sitten laitoin ihan aina kengät kun mukavampi ulkona kävelyttää ja touhuta kuin tossuilla :-)
En tiedä miksi en niistä tossuista yms. niin välittänyt. Joskus sain kuulla ihmettelyjä että miksi jo kengät..aika monestikin, mutta eipä siihen muuta voi todeta kuin että ""eipä noista haittaakaan ole"". Jännä miten ihmiset huomaavat tuollaisia asiota, en minä noteeraa vaikka jonkun vauvalla olis jo 1kk ikäisenä kunnon kengät.. Jäi sellainen fiilis että ei olis saanut laittaa niitä kenkiä aikaisin, se ei ole salittua... :-) Anteeksi tilitys :-)

Yhteistyössä