koska istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töttö

Vieras
Koska vauva alkaa istumaan? Minkä ikäisenä voi pitää istuvassa asennossa? Koska voi laittaa lattialle istumaan?Koska pääsee itse esim. makuuasennosta istuvaan asentoon....?

Vauva alkaa istumaan itse joskun puolen vuoden jälkeen NOIN. Jokainen lapsi on kuitenkin oma yksilö ja aika vaihtelee reilustikkin.

Jos ei itse nouse istumaan, voi pikkuhiljaa alkaa istuttamaan silloin puolen vuoden jälkeen, mutta iana parempi jos istuttaa vasta, kun vauva itse nousee istumaan. Ainakin silloin tietää, että lapsen selkä on tarpeeksi vahva istumiseen.

Lattiallehan voi istuttaa heti, mutta voi vauvan esim ympäröidä tyynyillä tms. kaatumisen varalta. Ilman ""toplinkeja"" on paras, kun lapsella on kehittynyt refleksi, jolloin kaatuessaan osaa ottaa kädellä vastaan.

Koska pääsee istumaan makuuasennosta?..hmmm...sepäs kiperä kyssäri. Paljon myöhemmin. Lapsi menee istumaan yleensä konttausasennosta. Pukkaa itseään käsillä taaksepäin.

Lasta voi istuttaa sitten kun pyrkii itse istumaan. Ei siis tarkoita, että osaa vielä nousta itse siihen asentoon makuulta. Neuvolassa ohjeistivat meidän 4kk että saa istua kun itse jo pyrkii niin kovasti siihen. Näin siis ainakin sylissä. En ole vielä syöttötuoliin viitsinyt vauvaa istuttaa.

Meillä vauva on pyrkinyt istuma-asentoon jo 4kk iästä. Neuvolassa on silti sanottu, että istuttaa ei saa ennen kuin vauva osaa itse mennä istumaan (nyt 7,5kk). Ei minusta siitä ole ainakaan haittaa, että emme istuta häntä syöttötuolissa tai lattialla. Syötämme babysitterissä. Mieluummin varman päälle, kuin ilman.

Meillä poika reilu 6 kk ja ei vielä osaa istua. Meillekin neuvolassa sanottiin, ettei saa istuttaa ennenkuin itse osaa istua.

Samoin meillä, syötetään sitterissä ja vaunuissa pidetään makuulla tai puolimakuulla. Sylissä retkottaa miten sattuu;)

Että vauvaa ei saisi istuttaa ennen kuin itse osaa mennä istumaan?! No höpö höpö! Meidän neiti on istunut selkä suorassa 6kk:n iästä lähtien ja syöttötuolissa syönyt, mutta vasta 10-kuisena oppi itse menemään istuma-asentoon. Istumaan meneminen on kyllä eri asia joka ei liity siihen saako vauvaa istuttaa. Jos selkä pysyy suorana on istuttaminen ok puolivuotiaasta lähtien.

Jos saisi istua vasta kun itse oppii menemään istumaan, sylissäkö sitä syötäisiin kaikki ruoat siihen asti?! Suuri osa oppii tuon taidon kuitenkin vasta 8-10-kuisena. En kyllä ole nähnyt monta semmoista äidin tai isin sylissä syömässä, vaan hienosti tuolissa istuvat. Mitä ne neuvolatädit oikein höpöttävät?

Meilllä juuri viimeisessä neuvolantädin pitämässä mammatapaamisessa sanottiin, että nyt kun vauvamme alkavat olla 4kk niin heidät voi hyvin laittaa syöttötuoliin ja tukea siten, että siinä on hyvä asento. Se on kuulemma ihan ok ja syöminen on mukava sosiaalinen tapahtuma myös vauvalle. Meille ei kyllä vielä ole edes syöttötuolia ostettu joten pitää kai tästä lähteä kauppaan.

Meillä tyttö alkoi 3,5kk punkea sylissä istumaan ja 4kk neuvolassa sanottiin että voi sylissä istuttaa kun kerran itse siihen pyrkii. Syöttötuolissa ja lattialla voi istuttaa 6kk alkaen, riippuen miten suora selkä on ja miten pysyy istumassa.
Itse olen syöttänyt lastani sylissä, meillä ei ole sitteriä ollenkaan.

Mun poika istui sylissä topakkana jo joskus 3-4kk iässä. SYöttötuoli ostettiin kun hän oli n. puolivuotias. Siinä istui ok. Kuitenkin alkoi itse istua (esim. lattialla) vasta 9kk iässä! Hän halusi aina seisoa, kävelikin tosi aikaseen (7kk tuen kanssa, rupes konttaa vasta sen jälkeen), mutta ei vain halunnut istua.

Yhteistyössä