Koska kannattaisi aloittaa yrittäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sudenmarja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sudenmarja

Vieras
Viime talvena päätimme avomieheni kanssa hankkia lapsen. Tai siis päätimme aloittaa raskaaksitulon yrittämisen, lopputuloksestahan ei ole takeita.

Teki tietysti mieli alkaa yrittää HETI, mutta minulla on tänä kesänä sellaiset työkuviot, ettei raskaus oikein sovi niihin. Minun pitäisi olla henkisesti ja fyysisesti täydessä terässä erittäin rasittavassa, joustamattomassa ja stressaavassa työssä syyskuun loppuun asti, eli ehkä aikaisintaan siinä syyskuun alussa alkavasta kierrosta uskaltaisin tulla raskaaksi, vai?

Minulla on hormonikierukka, ja kysymys kuuluu: koska se kannattaisi ottaa pois?

Ilmeisesti yleensä menee muutama viikko poistosta ensimmäisiin kuukautisiin... Eli varmaan elokuussa voisi ottaa pois jos heti alkaa yrittää siitä. Vai olisiko parempi ottaa kierukka pois nyt heti ja käyttää vähän aikaa kondomia ja seurata miten kuukautiskierto pelaa ja pelaako. Tai sitten ottaa riski, että raskaus alkaakin vähän toivottua aikaisemmin, vaikka se ei olisi kaikkein mukavin vaihtoehto. Tuskin nyt kuitenkaan olen ihan työkyvytön siinä alkuvaiheessa... Kiertoni oli ennen kierukkaa/pillereitä hiukan epäsäännöllinen, ja ovulaatioajan laskeminen tulee varmaan tuottamaan vaikeuksia ainakin aluksi. Lisäksi olen paljon työmatkoilla loppukesästä, joten siinä voidaan joka tapauksessa missata parikin kiertoa.

Eli kannattaisiko tässä nyt vain malttaa kaksi kuukautta? Eihän se ole pitkä aika, mutta kun en millään malttaisi. En haluaisi hukata aikaa enää yhtään kun päätös on tehty ja yrittämisen aloittamista odoteltu on jo puoli vuotta. Ja täytän 30 parin viikon päästä, vaikka tuskin kahdella kuukaudella on ratkaisevaa merkitystä mihinkään.

Olen siis varsin tietoinen, etten välttämättä tule raskaaksi samantien. Tai ollenkaan, ei voi tietää ennen kuin yrittää.

Pari kuukautta sinne tänne ei merkkaa mitään, odota vaan rauhassa sinne syyskuuhun.
Ja muista, jos sattuisi käymään niin ikävästi että raskautumisen kanssa tuleekin ongelmia, se EI ole rangaistus siitä kun olet täysin fiksuin ja järkevin perusteluin siirtänyt yrityksen aloittamista lyhyen aikaa.. vaikka mitä superpyhimys-äidit väittäisi.

Jos kondomin käyttö ei oo "mahdotonta, niin mä otattaisin kuitenkin sen kierukan heti pois. Sitten syyskuussa voisit tosissasi keskittyä vauvahaaveiluun, eikä tuskastella kierron kanssa.

Saamaa mieltä edellisen kanssa. Itse olen aina pärjännyt pelkällä kortsulla ja varmoilla päivillä. Yksi lapsi saatu alulle harkitusti 5 kuukauden yrityksen jälkeen ja toista yritetty pitkään. Jos lasta haluaa jossain vaiheesa, on syytä heti jättää pois kaikki hormoonaaliset ehkäisyt, mitkä monelle aiheuttaneet lapsen saanti ongelmia. Oman kierron on hyvä tasoittua ennen yritystä, ja opit taas tuntemaan luonnollisen kiertosi.

Niinhän siihen voi. Mutta kun ei voi tietää ja toisaalta juuri näissä olosuhteissa olisi tosi hankalaa tulla raskaaksi "liian aikaisin", jos nyt niin "huono" tuuri sattuisi käymään.
Jos tolla periaatteella elät elämääsi oletko ajatellut olla tekemättä lapsia ollenkaan. Lapsi valitettavan usein kärsii tuonlaisesta elämäntyylistä (myös tulevaisuudessa teillä) ja saa vain ongelmia aikuisilta ihmisiltä, jotka eivät ajattele kuin omaa parastaan. Joko otat sen kierrukan nyt pois ja asetat elämällesi arvot uusiksi tai sitten unohda lastenteko tähän pisteeseen.

Viimeksi muokattu:
Jos tolla periaatteella elät elämääsi oletko ajatellut olla tekemättä lapsia ollenkaan. Lapsi valitettavan usein kärsii tuonlaisesta elämäntyylistä (myös tulevaisuudessa teillä) ja saa vain ongelmia aikuisilta ihmisiltä, jotka eivät ajattele kuin omaa parastaan. Joko otat sen kierrukan nyt pois ja asetat elämällesi arvot uusiksi tai sitten unohda lastenteko tähän pisteeseen.

Höpö, höpö. Mielestäni pohdintasi kuulostaa ihan fiksulta, eikä siinä ole mitään pahaa, jos hieman suunnittelee milloin olisi lasten aika. Jättäisin myös kierukan jo pois ja antaisin oman kierron tasaantua. Itselläni meni n. puoli vuotta pillerien lopetuksesta ennen kuin kierto normalisoitui. Tämän jälkeen raskauduin 2. yrityksellä. Alkuraskauden pahoinvointi voi olla todella lamaannuttavaa, eikä silloin paljon töihin jaksa keskittyä. Tietysti lapsen tullessa elämäntyyli muuttuu ja arvot saattavat mennä uusiksi, se on ihan luonnollista. Onnea tulevaan yritykseen!

Viimeksi muokattu:
Perheellinen on nyt pahasti pihalla... toivottavasti vain provoilit. Ihan hyvä vaan että joku hiukan ennakoi ja ennaltaehkäisee ongelmatilanteita, ja tekee elämäänsä tilaa sille vauvalle. Ei se, että aloittajalla on yksi rankka työkesä, tarkoita että hän tulee aina ja ikuisesti olemaan 24/7 töissä.

Minusta aloittajan pohdinta on ihan fiksua. Kuukausi sinne tai tänne ei merkkaa mitään, kunhan sitä aloittamista ei lykätä vuosilla. Aloittajan asemessa otattaisin kierukan nyt pois ja käyttäisin kumia kesän loppuun asti. Sillä aikaa kierto tasaantuu ja tulet taas itse tutuksi kiertosi kanssa, ja raskautumisen todennäköisyys on mahdollisimman suuri sitten syksyllä.

Onnea matkaan!

No niin, päätin kuitenkin ottaa kierukan pois heti. Aika poistoa varten on tänään klo 14 :) Ajattelin nyt kuitenkin laskea sen varaan, että ei-se-kuitenkaan-heti-tärppää, ja jos tärppää niin sitten siitä täytyy selvitä. Toivottavasti en siinä tapauksessa ole täysin työkyvytön kuitenkaan...

"Perheellinen" taisi nyt tosiaan vähän ylireagoida. Tuo "juuri näissä olosuhteissa" viittasi seuraavaan kolmeen kuukauteen, eikä koko elämäntyyliini. Kai nyt lapsen hankkimista saa lykätä muutaman kuukauden, että oma elämäntilanne olisi edes jollain lailla mahdollinen? Harvoin niitä lapsia tehdään heti elämän ensimmäisestä kuukautiskierrosta, kyllä suurin osa naisista lykkää lapsentekoprojektia ainakin jonkin verran ja "ajattelee vain omaa parastaan", kuten Perheellinen asian ilmaisi ;)

Jos todella asettaisin urani kaiken edelle niin en tekisi lapsia ollenkaan. Enkä muuten olisi hankkinut koiraa myöskään, sekin estää 24/7 työnteon ihan tarpeeksi tehokkaasti.

Niin, pitää vaan olla koko ikänsä käyttämättä ehkäisyä ja suunnittelematta yhtään mitään, ja lapsien pitää saada "vaan tulla" oli tilanne mikä tahansa, muuten on huono äiti! Niin sitä ennen wanhaankin tehtiin, ja hurahtaneiden joukossa tänäkin päivänä, mikäs vika siinä on? NiH!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä