Koska mä ilmoittaudun työttömäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piipoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piipoo"

Vieras
viimeinen työpäivä on huomenna. Ilmoittaudunko jo 31.5 vai vasta 2.6?

Sitten sellainen juttu että kesäkuun ajaksi on luvattu jotain satunnaisia sijaisuuksia kesäkuun ajaksi. Nykyään on vissiin sallittu tienata sen 300€ ilman että vaikuttaa ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen?

Luin työttömyys kassan sivuilta että ekan hakemuksen voi laittaa aikaisintaan 2viikon kuluttua, jatkossa sitten 4viikon rytmissä. Ensimmäisen hakemuksen käsittelyaika olis noin 4viikkoa(etusivulla tosin lukee vielä että ruuhkaa hakemuksien käsittelyssä). Lisäksi oli maininta että jos tekee jotain osa-aikatyötä tms pitäis hakemus lähettää palkanmaksun rytmissä.

Okei eli tääkö nyt tarkoittaa sitä että jos mä niitä sijaisuuksia teen niin mä voin laittaa ekan hakemuksen menemään vasta tyyliin 30.6(tällöin maksetaan sijaisten palkat). Siihen vielä päälle tulis 4viikon hakemuksen käsittelyaika eli hyvällä tuurilla mulla olis eka ansiosidonnainen tilillä vasta heinäkuun lopulla jos edes silloinkaan. Kiva 2kk ilman muita tuloja kun lapsilisä ja palkka niistä sijaisuuksista. Mikähän palkka niistäkin mahtaa olla? Mulla ei oo mitään hajua.... töitä olis noin 2päivänä viikossa, 5-8h/per päivä. Poikkeuksena juhannusviikkoa sillon olis töitä joka arkipäivä eli 38,15tuntia/viikossa.

Ilmottaudu heti. Siihen tulee kuitenkin viikon omavastuuaika jolta ei tietääkseni makseta mitään. Ylittääkö ne sun työt sen 300/kk? Jos ei, niin kai voit laittaa ensimmäisen hakemuksen 2 vk päästä koska ne tulot ei vaikuta tukeen? Kysy kassasta. Mutta jos ylittää niin sit kyllä palkanmaksun mukaan ja hae soviteltua päivärahaa.

Mistähän mä selvitän millaista palkkaa noista sijasuuksista saan. Sijaisuus olis samassa työpaikka missä oon tähän 30.5 asti. Kuukausipalkka on ollu 1800€ kokoaikaisena.

Siis etkö tiedä yhtään millaista tuntimäärää sijaistat? Jos nyt sanotaan että sulla on tuolla palkalla suunnilleen reilu 11 euroa tuntipalkka niin lasket sen mukaan palkan, monta tuntia sijaistat?

Ensinnäkin, ilmottaudu työttömäksi nyt ihan heti. Se tehdään nykyisin netissä. Eli omilla pankkitunnuksilla mennään TE-toimiston sivuille ja laitetaan sinne tieto mistä päivästä lähtien olet työtön. Sitten ne soittaa sulle pari päivää ilmoituksesi jälkeen ja kyselee mitä teet työttömyyden suhteen ja tarvitko jotain tietoja.

Vaikka tekisit sijaisuuksia niin sun kannattaa ilmottautua työttömäksi silti. Sen 300 saa tienata mutta sen ylittävänkin jälkeen voit ehkä saada ositeltua päivärahaa jos työ ei olekaan kokopäivästä. Eli ilmottaudut työttömäksi kokonaan ja sitten hakemuksella ilmoitat nuo tehdyt työpäivät.

Koska sijaisuus on samassa työpaikassa kuin olet aikaisemmin ollut niin voisi olettaa tuntipalkkasi olevan sitten 1.800 / joko 158/160 tms. riippuen siitä mikä ala ja mikä tes.

Sehän noissa osa-aikatöissä on ongelma että hakemuksen voi laittaa sisään oikeastaan vasta kun tietää paljonko tienaa. Rupee silti valmiiksi pyytelemään palkkatodistuksia ( jos kuulut liittoon niin käy vilkasemassa mitä papereita palkkiksesta joudut pyytämään)

Siis etkö tiedä yhtään millaista tuntimäärää sijaistat? Jos nyt sanotaan että sulla on tuolla palkalla suunnilleen reilu 11 euroa tuntipalkka niin lasket sen mukaan palkan, monta tuntia sijaistat?

Näillä näkymin tiedän vain että juhannusviikolla on töitä joka päivälle ja tuntimäärä sille viikolle on normaali 38,15h. Ensiviikolla on kaksi työpäivää. yks 5h päivä ja toinen on 8h. Loput työajat selkenee varmaan sitten ensiviikolla.

Näillä näkymin tiedän vain että juhannusviikolla on töitä joka päivälle ja tuntimäärä sille viikolle on normaali 38,15h. Ensiviikolla on kaksi työpäivää. yks 5h päivä ja toinen on 8h. Loput työajat selkenee varmaan sitten ensiviikolla.

No sitten sinuna laittaisin ensimmäisen hakemuksen vasta 4 viikon päästä, palkkakuitista kopio mukaan hakemukseen kun et etukäteen voi tietää. Yli 300 euroa tuo menee jo juhannusviikon takia. Muista myös, että jos tienaat "liikaa" ei siitä ole sulle hyötyä päivärahan kannalta, koska siinä sovitellussa päivärahassakin on se katto. Mut ne yksityiskohdat löytyy sieltä liiton sivuilta miten se lasketaan en enää muista.

Yhteistyössä