Koska on aika mennä lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miina"

Vieras
Minulta sekoaa kohta nuppi jos en saa kunnolla unta. Nyt kolmisen viikkoa jatkunut tämä, että nukun KORKEINTAAN 5 tuntia yössä.

Jos menen "ihmisten aikoihin", eli joskus 12 maissa nukkumaan, herään aina aamuyöllä eikä unta enää millään. Jos taas en saa järkeviin aikoihin unta ja valvon aamuyön tunneille, herään kuitenkin joskus 9 maissa eikä puhettakaan enää nukkumisesta.

Esimerkiksi eilen, menin vähän 12 jälkeen nukkumaan, mutta jo klo 3 hiippailin ympäri taloa kelloja siirtelemässä. Yhtäkkiä vain silmät auki *bling* eikä uni tullut enää millään.

Hiippailen ympäri taloa aamuyöllä, olen näiden muutaman viikon aikana oppinut melkein koko tv:n tarjonnan ulkoa, olen palstalla paikalla ensimmäisten joukossa aamulla ja viimeisten yöllä, kulutan täällä aikaani kun pitää olla hiljaa että muut saavat nukkua.

Kaikista oudointa on se, että minua ei muka väsytä! Vaikka kaiken järjen mukaan monen viikon kuuri parin tunnin yöunilla per yö pitäisi jo aiheuttaa sen, että nukun vuorokauden putkeen. Eikö tässä nyt ole jo joku vika?

Enpä olisi ikinä uskonut tällaisesta kärsiväni, minä kun nuorempana olin tunnettu himonukkuja, joka olisi nukkunut aina ja jatkuvasti, joka tarvitsi vähintään 10 tuntia yöunta eikä herännyt mihinkään. Nykyään herään pienimpäänkin rasahdukseen, ja jos herään kesken unien, en saa enää unta.

Hmm..outoa, ettei sinua väsytä. Varmaan jotkut hormonit sekaisin tms. Sinuna menisin jo lääkäriin. Itse menin, kun olin valvonut 5vrk putkeen vailla silmäystäkään unta. No sain jonkun kuurin ja toivuin. Sama ei ole onneksi toistunut.

no vaikka huomenna.

miten olis lievä bipolaarisuus? Mun kaverilla on ja sitten kun on "menovaihde" päällä, niin ei nuku melkein yhtään. Eikä sitä mitenkään huomaa päällepäin, on itse kertonut mulle, siksi tiedän.

Luin jostain, että 5 h unet riittäisivät pitämään ihmisen selväjärkisenä. Itse sain nuorempana kauhean unettomuuskohtauksen ja silloin valvoin sängyssä aamuun saakka niin, että unta tuli 2-3 h/vrk ja 1,5 viikon päästä oli niin epätodellinen olo, että oli pakko hakea unilääkkeet. Ongelma ratkesi minulla kun keksin mikä huoli minua valvotti. Aamuyöstä herääminen liitetään monesti masennukseen, voisitko olla masentunut?

Yhteistyössä