Koska palasit täyspäiväisesti töihin lapsen syntymän jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täysipäiväisesti kun lapsi oli 9kk, tosin olin pph ja lapsi kotona... Ulkopuoliselle hoitoon ei esikoinen ehtinyt ollenkaan ja pienempi meni 4-vuotiaana. Olen siis äiti, isä on ollut kokoajan töissä pitämättä yhtään edes isyyslomaa. Nyt jos saadaan koskaan kolmosta niin äitiysloman jälkeen mies jää kotiin kunnes lapsi 2v. Eli 2-vuotiaan veisin aikaisintaan hoitoon ja silloinkin vain jos olisi rahallinen pakko (ja meillä olisi)..

Olen kotona lapsi 2v 8kk. Ajateltiin saatta mun opinnot loppuun siten, ettei lapsen tarvitse aloittaa päiväkotia. Katsoo sitten kun olen valmis, meneekö lapsi hoitoon. Kokopäivätöitä en kyllä missään nimessä aio tehdä silloinkaan. Toivottavasti ei tarvitse tehdä koko elämän aikana kokopäiväistä.

[QUOTE="vieras";29147717]Olen kotona lapsi 2v 8kk. Ajateltiin saatta mun opinnot loppuun siten, ettei lapsen tarvitse aloittaa päiväkotia. Katsoo sitten kun olen valmis, meneekö lapsi hoitoon. Kokopäivätöitä en kyllä missään nimessä aio tehdä silloinkaan. Toivottavasti ei tarvitse tehdä koko elämän aikana kokopäiväistä.[/QUOTE]
Isä palasi töihin tietty isyysloman jälkeen :D Piti vanhempainvapaata lapsen ollessa 6-10kk, lisäksi opintovapaalla hoiti lasta kun tämä oli 1,5-1v 10kk.

1:llä ja 2:lla oli ikäeroa vähän reilu vuosi joten en kerennyt välissä täyspäiväisesti töihin. Keikkaa tein siitä asti kun esikoinen oli 9kk. Täyspäiväisesti palasin töihin vasta kun kakkonen täytti 1v (keikkailun aloin kun oli 9kk).

Kolmonen täyttää kohta 3v ja nelonen 1v, heidän välissään en ole töissä käynyt ja töihinpaluu lienee edessä vasta kun kuopus on 1v8kk. Ei silloinkaan täyspäiväisesti vaan noin 50-70%.

Ja siis äiti olen.

Niin ja mies on ollut kotona 5-11 viikkoa lapsien synnyttyä ja palannut sitten töihin. Kakkoselle oli aikanaan koti-isänä puoli vuotta, muuten pitänyt lyhyempiä "isyysvapaita" (tyyliin 1vko-1kk) useaan otteeseen & välissä tehnyt töitä osa-aikaisena.

En ole vielä palannut, esikoinen 2v8kk (käy kerhossa 2xvko) ja kuopus 1v, vauva tulossa maaliskuussa. Reilu pari vuotta taitaa vielä kotona vierähtää... Jos ei lisää lapsia sitten vielä tule, saattaa tullakin. Tai opiskelemaan aion ensin ja sitten vasta töihin mutta vasta kun lapsiluku on täynnä.

Isä ollut töissä koko ajan. Oli lapsen synnyttyä "onneksi" työsopimusten välissä työttömänä 1,5kk, joka toimi isyysvapaan korvikkeena.

Töihin palasin täysipäiväisesti lapsen ollessa 10kk. Se tuntui itsestäni hyvältä ja eipä tuo lapsikaan tuntunut olevan muutoksesta moksiskaan. Isänsä työnluonteen ansiosta meidän menemiset ja tulemiset menee sopivasti ristiin niin, että minä vien ja mies hakee lapsen hoidosta. Tai päinvastoin. Hoitopäivät ovat siis aina reilusti työpäiviämme lyhyempiä ja jokaisen työkierron päälle mielellä on kuusi päivää vapaata. Eli paitsi että hoitopäivät pysyvät työpäiviämme lyhyempinä tulee niitä myös 12-15 kuukaudessa. Eli siinäkään mielessä oma töihinpaluu ei tuntunut pahalta ja lisäksi isä on aina osallistunut lapsensa hoitoon siinä missä minäkin. Aina kun on mahdollista, lapsi on kotona jomman kumman vanhemman kanssa.

Nyt tulossa toinen lapsi ja vielä en ole päättänyt töihin paluusta mitään. Toisin kuin esikoisen kanssa (kun ei ollut työpaikkaa tiedossa, tuli kutsu töihin ja määräaikainen olin = olisi ollut hullua polttaa sillat ja kieltäytyä töistä!), minulla on nyt vakinainen virka. En ole vielä tutustunut, millaisia "keveämpiä" työaikamuotoja on tarjolla. Todennäköisintä on, että töihin palaan lapsen ollessa vuoden, mutta teen lyhyempää päivää tmv.

Minä äiti, menin töihin ihan täysipäiväisesti kun lapsi oli 10kk. Isä jäi kotiin kunnes lapsi oli 1 v 3kk ja palasi työelämään puolikasta tehden, täyttä päivää alkoi tehdä hieman 2v- synttärien jälkeen.

Esikoisesta vuoden päästä (mies jäi silloin kotiin). Jäin uudestaan hoitovapaalle kun lapsi oli 1v 8kk ja olin n. 8kk, mies jäi sitten taas niin että saatiin lapsi 3-vuotiaaksi.

Tokasta ajattelin olla ensin 1.5v ja mies sitten 1.5v.

Töihin palasin esikoisen ollessa 3kk ja isä hoiti lasta reilun kuukauden,minun ollessa käytännössä kokoaikaisesti töissä. Tämä järjestely ei olisi toiminut jos olisin imettänyt,mutta kun se ei toiminut alun alkaenkaan niin isän oli hyvä jäädä vauvan kanssa. Noin puoli vuotiaasta lasta hoiti aupair sen aikaa kun olin töissä eli käytännössä neljä tuntia päivällä ja isä hoiti n.kaksi tuntia siihen perään ennen kuin pääsin takaisin kotia. Välillä lapsi oli minulla mukana töissä,jos olin toimistolla. Palattuamme Suomeen jäin lapsen kanssa kotiin, tehden töitä kotoa käsin. Nyt odotan toista lasta ja esikoinen vajaa kaksi. Suunnitelmissa olisi tehdä töitä sinne asti kun jaksan ja pitää vähintään 3kk äitiysloma riippuen ihan millainen tulokas meille tulee sekä siitä jäädäänkö Suomeen vai mitä tapahtuu.

Täysipäiväisesti siinä vaiheessa, kun nuorin oli 12 v. Vanhemmat 15 v ja 17 v. Töitä tein kyllä kovastikin sitä ennen, mutta en täyttä päivää, enkä iltapäivisin. Enkä lasten lomilla päivisin, kun olivat alakoulun ensimmäisillä luokilla. Ei tarvinnut miettiä hoitopaikkoja lasten ollessa pieniä, eikä vielä silloinkaan kun olivat lomailevia koululaisia.

Esikoisen kohdalla olin isäkuukauden ajan täyspäiväisesti töissä sen kuukauden esikoisen olessa 15kk. Keskimmäisen kohdalla tein töitä alkuun puolipäiväisesti vuoropäivin miehen kanssa ja täyspäiväiset työt aloitin lapsen ollessa 1v 8kk. Nyt olisi tarkoitus mennä töihin keväällä 2015 jolloin vauva olisi 15kk. Mies jäisi sitten vielä puoleksi vuodeksi kotiin.

Töistä en vielä tiedä, mutta opiskelemaan lähden toivottavasti tammikuussa jos pääsykokeet menevät nappiin. Pienin on silloin 9kk ja esikoinen 3,5v. Mies oli pari viikkoa silloin alussa ja jatkoi sitten töitä, pitää se toisen puoliskon vielä tammikuussa, olisikohan pari viikkoa sekin ollut. Nyt en muista tarkkaan. :D

Yhteistyössä